Žijeme v dobe, ktorá by sa dala opísať aj ako rozmach elektromobilov. Na cestách ich stretávame čoraz viac, na nových modeloch pracujú snáď všetky veľké automobilky. Hon za čo najzelenším autom však môže výrazne ovplyvniť nová štúdia nemeckých vedcov, ktorí zistili, že elektrické autá sú pre ovzdušie horšie ako tie, ktoré jazdia na diesel.

V štúdii z pera profesora na Kolínskej univerzite, Christopha Buchala, ktorá bola zverejnená len pred týždňom, sa totiž uvádza, že elektromobily zaťažujú ovzdušie o 11 %, resp. 28 % viac, než dieslové autá. Pri výpočtoch vedci vychádzali z emisií oxidu uhličitého vyprodukovaných pri výrobe batérií a pri výrobe elektriny v Nemecku.

Najväčšia vina na pleciach batérií

Najväčším previnilcom pri elektromobiloch sú pochopiteľne batérie, ktoré pozostávajú z prvkov ako kobalt, mangán a lítium. Pri ich ťažbe a spracovaní sa využíva obrovské množstvo energie, ktoré sa z veľkej miery prejaví na emisiách CO2.

Prehľad celkového podielu na znečisťovaní ovzdušia skleníkovými plynmi

Vedci si ako príklad zobrali batérie, ktoré sú súčasťou elektromobilu Tesla Model 3. Pri každom kuse sa vyprodukuje 11 až 15 ton CO2, čo rozhodne nie je málo. Pri nájazde 15 000 kilometrov ročne10-ročnej životnosti batérie tak teda každý prejdený kilometer predstavuje 73 až 98 gramov CO2.

Rozdelenie pôvodu CO2 pri vozidlách. Sivá: jazda na aute; Svetlo-modrá: výroba/recyklácia batérií; Tmavo-modrá: ťažba a dovoz fosílnych palív

To ale nie je koniec. Do rovnice totiž treba pridať aj emisie z výroby elektriny v Nemecku. Výsledkom je 156 až 181 gramov CO2 na prejdený kilometer, čo je viac než pri moderných dieslových motoroch.

EÚ má nerealistické plány a zlé definície

Európska únia jasne definuje elektromobily ako vozidlá s nulovými emisiami, čo štúdia jasne popiera. Okrem toho, do roku 2030 chce mať EÚ na cestách automobily, ktoré na kilometer vyprodukujú len 59 gramov CO2, čo zodpovedá za 2,2 litra dieslu alebo 2,6 litra benzínu. To je z pohľadu spaľovacích, resp. zážihových motoroch nerealistické. Aj z tohto dôvodu sa automobilky pomaly ale isto presúvajú k elektrickému pohonu už dnes.

TIP REDAKCIE
Austrália chce zastaviť klimatické zmeny vysadením miliardy stromov

Riešenie jednoduché aj nemožné zároveň

Jednoduchým riešením energetickej krízy by bol úplný prechod na obnoviteľné zdroje. Či už je to veterná, slnečná alebo hydro energia, dá sa to zvládnuť, o čom nás presviedča čoraz viac a viac západných krajín. Niektoré krajiny si však takúto energiu vyrobiť nevedia alebo je to pre nich ekonomicky neprijateľné riešenie.

Otvára sa teda priestor pre diskusiu. Sú elektromobily skutočne tak zelené ako sa o nich hovorí alebo by sme ich ďalej nemali nazývať vozidlami s nulovými emisiami? Dajte nám vedieť v diskusii nižšie!