Bulharský parlament pripravuje legislatívnu zmenu, ktorá by fundamentálne ovplyvnila podmienky prevádzkovania starších automobilov. Novelizácia cestného zákona počíta so zavedením povinnosti absolvovať technickú kontrolu vozidla každých šesť mesiacov pre všetky automobily, ktorých vek presiahol pätnásť rokov, píšu Autoviny.
Súčasná legislatíva vyžaduje od motoristov absolvovanie jednej technickej kontroly ročne za poplatok približne 90 leva, čo predstavuje ekvivalent 46 eur. Navrhovaná zmena by znamenala zdvojnásobenie tejto povinnosti aj finančnej záťaže – majitelia starších vozidiel by ročne zaplatili 180 leva, teda približne 92 eur.
Matematika navrhovanej zmeny je jednoznačná. Pri počte 3,2 milióna vozidiel spadajúcich pod novú reguláciu by celkové dodatočné náklady pre bulharských motoristov dosiahli 290 miliónov leva ročne, čo v prepočte predstavuje viac ako 148 miliónov eur. Tieto prostriedky by primárne smerovali k prevádzkovateľom staníc technickej kontroly a výrobcom kontrolných nálepiek.
Starnúci vozový park ako argument pre sprísnenie
Štatistické údaje bulharského ministerstva vnútra dokumentujú vekové zloženie národného vozového parku. Automobily vo veku pätnásť až dvadsať rokov tvoria 23 percent všetkých registrovaných vozidiel. Ešte výraznejšiu skupinu predstavujú vozidlá staršie ako dve dekády – tie dosahujú podiel 52 percent.
Na opačnom konci spektra sa nachádzajú relatívne nové automobily mladšie ako päť rokov, ktoré reprezentujú len 6 percent celkového počtu. Tieto čísla dokumentujú výrazne vyšší priemerný vek vozidiel v porovnaní so západoeurópskymi štandardmi.

Predkladatelia legislatívneho návrhu argumentujú potrebou zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky. Poukazujú na problematický technický stav mnohých starších vozidiel a existenciu praktík, pri ktorých niektoré automobily získavajú osvedčenie o technickej spôsobilosti netransparentnými cestami. Dodatočná kontrola má podľa nich eliminovať rizikové vozidlá z ciest a motivovať vlastníkov k modernizácii vozového parku.
Ekonomické dôsledky vyvolávajú kritiku
Odporcovia navrhovanej regulácie spochybňujú jej efektivitu a poukazujú na sociálno-ekonomické dôsledky. Hlavným argumentom kritikov je, že zvýšené finančné zaťaženie nevedie automaticky k obnove vozového parku. Schopnosť zakúpiť novšie vozidlo determinuje primárne ekonomická situácia domácností, nie frekvencia technických kontrol.
Regionálne médiá prinášajú alternatívny pohľad na motiváciu legislatívnej zmeny, poukazujúc na potrebu naplnenia štátneho rozpočtu dodatočnými príjmami. Vznikajú tiež špekulácie o lobistických aktivitách prevádzkovateľov kontrolných staníc, ktorí by z navrhovanej zmeny profitovali najviac.

Oficiálne stanovisko importérov nových vozidiel k návrhu zostáva nejasné. Hoci sa objavili informácie o ich podpore iniciatívy, žiadny z významných distribútorov sa k nej verejne neprihlásil. Paralelne s bulharským návrhom sa podobná legislatíva diskutuje aj v Ruskej federácii, kde okrem dvojitých kontrol plánujú aj zvýšenie daňového zaťaženia starších vozidiel. Bulharský návrh zatiaľ daňové aspekty nemodifikuje.
Implementácia navrhovanej zmeny by predstavovala významný zásah do rozpočtov domácností vlastniacich staršie vozidlá. Pre krajinu, kde tri štvrtiny vozového parku prekračujú hranicu pätnástich rokov, by takáto regulácia znamenala plošné zvýšenie nákladov na mobilitu pre väčšinu obyvateľstva.