TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: „Hejt“ na Facebook nepatrí: Slovenská iniciatíva bude aktívne odstraňovať nenávistné komentáre!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

„Hejt“ na Facebook nepatrí: Slovenská iniciatíva bude aktívne odstraňovať nenávistné komentáre!

16. mája 2023 16:12
Roman Drexler - Editor
16. mája 2023
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Asi všetci sa zhodneme na tom, že „hejt“ nemá na internete čo hľadať. Napriek tomu ho tam však nájdeme viac než dosť. A práve preto na Slovensku vzniká nová iniciatíva, ktorá sa bude snažiť s týmto problémom bojovať, a to formou odstraňovania týchto nenávistných komentárov. Nesie názov #bezhejtu a na svoj cieľ mobilizuje firmy, organizácie, médiá aj verejné inštitúcie.

Podľa prieskumu spoločnosti Go4insight používa sociálne siete až 85 % Slovákov, pričom 63 % z nich ich používa každý deň. „V online prostredí trávime toľko času, že chtiac-nechtiac posúva hranice toho, čo považujeme za normálne a akceptovateľné aj v skutočnom svete. Je preto dôležité, čo čítame a ako spolu diskutujeme v online priestore,“ hovorí Dávid Benedig, šéf digitálneho tímu v agentúre Seesame.

Práve Seesamme v spolupráci so softvérovou spoločnosťou TrollWall založil iniciatívu #bezhejtu. Jej cieľom, ako už bolo spomenuté vyššie, je eliminovať z internetu nenávistné prejavy v diskusiách.

Newsbyte
Od januára 2026 Meta zavedie pre Európanov bezplatné účty s menej sledovaním reklám

Od januára 2026 Meta zavedie pre Európanov bezplatné účty s menej sledovaním reklám

Meta vypne 14. decembra desktopový Messenger: používatelia prejdú na webové rozhranie

Meta vypne 14. decembra desktopový Messenger: používatelia prejdú na webové rozhranie

Tých je na slovenskom Facebooku viac ako požehnane. Umelá inteligencia softvéru TrollWall analyzovala viac ako pol milióna komentárov, ktoré boli publikované pod 428 príspevkami profilov v rôznych oblastiach. Konkrétne sa pozerala na komentáre, ktoré boli napísané v priebehu prvej polovice apríla. „Výsledky analýzy ukazujú, že viac ako 15 % všetkých komentárov na Facebooku obsahuje nenávistné prejavy či vulgarizmy,“ hovorí Pavol Bujňák, spoluzakladateľ spoločnosti TrollWall.

Facebook ako ohnisko nenávisti

Najviac komentárov bolo analyzovaných v rámci oblasti médií. Z celkovo 301 411 komentárov tvorili až 16,07 % nenávistné prejavy. V prípade dezinformačných médií bolo analyzovaných niečo cez 20 000 komentárov, avšak percento hejtu dosiahlo až 34,17 %. Najnižšie percento (1,21 %), bolo zistené v oblasti firiem, kde bolo analyzovaných 52 420 komentárov.

Kompletný prehľad analýzy umelej inteligencie nájdete pod týmto odsekom.

OblasťPočet analyzovaných komentárov% hejtu
Médiá301 41116,07 %
Dezinformačné médiá20 01934,17 %
Šport18 6464,92 %
Firmy52 4201,21 %
Mimovládne a neziskové organizácie1 7126,77 %
Politika34 96520,47 %
Verejné inštitúcie7 95511,60 %

Ako môžete vidieť, nenávisti je na slovenskom Facebooku naozaj hojne. A to je veľmi zlé. Dávid Benedig zo Seesame tvrdí, že aj v online diskusiách platí tzv. teória rozbitého okna. To znamená, že negatívne (rozbité) prostredie motivuje ďalších návštevníkov k tomu, aby vytvárali ďalšiu negativitu. Ak sa toto prostredie pravidelne nereguluje, ľudia strácajú zábrany, čo ešte väčšmi posilňuje hejt a naopak potláča prejavy slušných účastníkov.

Dôležitosť monitoringu

Jedným z profilov, ktorý dlhodobo aktívne moderuje svoje diskusie a pracuje s komunitou, je napríklad aj stránka slovenského operátora O2. „V O2 si uvedomujeme nástrahy internetu a tiesnité stránky s tým spojené. V čase, keď čoraz viac ľudí najskôr číta komentáre a až potom sa rozhodnú, či si vôbec prečítajú samotný článok alebo príspevok, je dôležité kultivovať online prostredie a diskusiu v ňom,“ uvádza Natália Tomeková, manažérka internej komunikácie a CSR v O2. „Snažíme sa preto usmerňovať a vzdelávať našich fanúšikov a zákazníkov. Bojujeme proti hoaxom, konšpiráciám, zvyšujeme mediálnu a digitálnu gramotnosť podporou rôznych projektov, iniciatív a partnerských organizácií, ako napr. Konšpirátori, demagog.sk, zmudri.sk, Kempelenov inštitút či Slovenskú debatnú asociáciu.“

Neprehliadnite

Messenger
Facebook Messenger oficiálne skončil. Veľká skupina ľudí má 60 dní na to, aby si stiahli správy
O2 kupuje UPC za 95 miliónov eur: Potvrdili megaobchod, ktorý zmení pravidlá hry
pozor, hacker, podvod, únik, údaje
Nekupujte darčeky cez tieto e-shopy. Sú to podvody, mnohí už prišli o peniaze (zoznam)

Pri regulácii internetového prostredia je dôležité mať nastavené jednoznačné pravidlá, ktoré vymedzujú, čo je v rámci danej komunity akceptovateľné a naopak. Komunitní manažéri z O2, advokátska kancelária Paul Q, psychologická poradňa IPčko a zakladatelia iniciatívy #bezhejtu preto spoločne zostavili súbor odporúčaných Pravidiel diskusie #bezhejtu, ktorý môžu komunitní manažéri aplikovať v rámci svojich profilov.

„Dôležité je aj to, aby boli hejty zachytené čo najskôr a nezískavali tak zbytočné lajky, ktoré ich posunú vyššie. Čím viac komentárov stránka generuje, tým ťažšie je ustrážiť danú diskusiu. Výhodou technologických riešení je, že komentár schovajú do pár sekúnd aj pri veľkom objeme príspevkov. Tým robia komunitný manažment škálovateľným a dostupným napríklad aj pre menšie organizácie, ktoré riešia spoločensky kontroverzné témy, ale sú personálne poddimenzované,“ vysvetľuje Pavol Bujňák z Trollwallu.

Zlé je to pre všetkých

Niet pochýb, že nenávistné prejavy na internete negatívne ovplyvňujú všetkých používateľov bez ohľadu na to, či sa danej diskusie priamo zúčastňujú alebo si len prezerajú jej obsah. Veľkým problémom je, že najextrémnejšie komentáre majú tendenciu získavať najviac reakcií, vďaka čomu ich algoritmus posúva stále vyššie a vyššie, kde sú viac viditeľné. A keďže sú viac viditeľné, majú potenciál viesť k ešte väčšej vlne hejtu.

A hejt nie je ničomu a nikomu prospešný. Toxicita negatívne ovplyvňuje spoločnosť, ale aj psychické zdravie jednotlivcov. „Nenávistné komentáre vplývajú na psychickú pohodu a stav duševného zdravia, sebavedomie a vnímanie seba samého. V dôsledku toho sa objavujú stavy úzkosti, pocity strachu a neistoty. Ľudia majú pocit, že sa ich niekto dotýka a berie im ich ľudskú dôstojnosť. Necítia sa byť dobrými ľuďmi a členmi spoločnosti,“ uvádza Marek Madro, psychológ a šéf psychologickej poradne IPčko.

Ruku k dielu prikladá aj Polícia SR

Inciatíva #bezhejtu má skutočne veľký a prinajmenšom chvályhodný prospekt. Už v deň jej štartu sa do nej pridali desiatky členov, ktorí sa jednotne zaväzujú k tomu, že budú na svojich profiloch pravidelne monitorovať diskusiu a odstraňovať nenávistné prejavy. Medzi prvých členov patrí napríklad aj Polícia SR či Kancelária prezidentky SR, ale aj mestá, ako Bratislava, Košice, Žilina a Nitra.

„Sme veľmi vďační za veľký záujem stať sa členom iniciatívy z rôznych oblastí. Svedčí to o tom, že táto téma naozaj rezonuje. Iniciatíva #bezhejtu je otvorená pre každého, kto spravuje verejné profily na sociálnych sieťach. Čím viac členov budeme mať, tým viac slušných diskusií bude na internete,“ oznamuje Dávid Benedig.

AndroidPortal
Desktopový Messenger Meta skončil, používatelia majú 60 dní na uloženie správ

Desktopový Messenger Meta skončil, používatelia majú 60 dní na uloženie správ

Od januára 2026 získajú Európania na Facebooku a Instagrame voľbu s väčším súkromím

Od januára 2026 získajú Európania na Facebooku a Instagrame voľbu s väčším súkromím

Kompromitované rozšírenia v Chrome ohrozili 600‑tisíc používateľov krádežou údajov z Facebooku

Kompromitované rozšírenia v Chrome ohrozili 600‑tisíc používateľov krádežou údajov z Facebooku

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok galaxy z flip 5 Poznáme dátum predstavenia Galaxy Z Fold 5 a Galaxy Z Flip 5: Tento rok bude o čosi skôr!
Ďalší článok Reštartujú sa kedy sa im zachce a hrejú ako krb: Tieto telefóny trpia katastrofálnou chybou

Najčítanejšie

Telekom, Práve sa stalo
Telekom prekvapil celé Slovensko, a to doslova. Všetci zákazníci by si mali skontrolovať telefón
18. decembra 2025
Peniaze, bankovky, euro, pokuta, dane, DPH, minimálna mzda, poplatok
Štát výrazne obmedzí hotovosť. Zakáže jej používanie v takom rozsahu ako doteraz
17. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát
Štát ľuďom na účty pošle takmer 300 €. O peniaze treba požiadať do konca roka
18. decembra 2025
zima, teplomer, počasie, zmena počasia
Slovákov čaká radikálna zmena počasia. Nikto ju nečakal, treba sa pripraviť
18. decembra 2025

Najnovšie články

  • Slovenská sporiteľňa má geniálnu novinku. Mnohým klientom náramne uľahčí život
  • Desiatky prémiových TV staníc úplne zadarmo: 4ka prekvapila vianočnou nádielkou
  • Toto tlačidlo v aute spôsobuje nehody. Vodiči vôbec nevedia, čo vlastne stláčajú
  • Ako bude vyzerať prvý skladací iPhone? Unikli dôležité zábery (+ foto)
  • ChatGPT spúšťa vlastný obchod s aplikáciami. Priamo v chate vyzýva na súboj App Store aj Google Play

Bude sa vám páčiť

Slovensko sa má čím chváliť. Náš internet patrí k svetovej špičke (+ porovnanie)

13. decembra 2025
Mimoriadne, EÚ

EÚ znovu koná: Padol nečakaný príkaz, týka sa všetkých

11. decembra 2025
Wi-Fi router

Pomôžte si sami: 2-minútový test, ktorý odhalí, kto vám znižuje rýchlosť internetu

10. decembra 2025
Wi-Fi router

Máte slabú Wi-Fi? Stačí použiť jednoduchý trik, skoro nikto o ňom nevie

10. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?