Počas júlového obdobia zaznamenali technické zariadenia na východnom Slovensku anomálie v príjme signálov globálnych navigačných systémov. Merania uskutočnené medzi ôsmym a dvanástym júlom identifikovali interferenčné pásmo s intenzitou od dvoch do desiatich percent. Najvýraznejšie narušenie sa prejavilo piateho júla tohto roka, zistil server Živé.sk.
Geografické rozloženie interferenčných zón naznačuje možnú súvislosť s geopolitickou situáciou v regióne. Elektronické rušenie predstavuje štandardnú súčasť moderných vojenských operácií, pričom obe strany konfliktu na ukrajinskom území disponujú technológiami schopnými ovplyvňovať civilné navigačné systémy.

Identické problémy hlásili aj susedné krajiny. Litva, Lotyšsko a Estónsko zaznamenali podobné výpadky navigačných služieb, rovnako ako severné regióny Poľska. Táto skutočnosť poukazuje na rozsiahly geografický dosah interferenčných aktivít presahujúcich národné hranice.
Oficiálna pozícia regulačných orgánov
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb zatiaľ neeviduje formálne sťažnosti týkajúce sa narušenia navigačných služieb na slovenskom území. Inštitúcia zodpovedná za monitoring rádiového spektra aktuálne nevykonáva kontinuálne sledovanie GPS frekvenčných pásiem.
Absencia oficiálnych podnetov nevylučuje existenciu technických problémov. Regulačný úrad preto pristupuje k vyšetrovaniu interferenčných javov reaktívne, na základe konkrétnych hlásení od užívateľov alebo prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry.
Súčasný model monitoringu sa ukázal ako nedostatočný vzhľadom na rastúce bezpečnostné riziká v regióne. Preto regulátor pripravuje zmenu prístupu s dôrazom na proaktívne sledovanie kľúčových lokalít.
Plánované kontrolné merania
Regulačný úrad oznámil spustenie systematického monitoringu navigačných frekvencií na jeseň tohto roka. September a október 2025 budú venované detailnému mapovaniu situácie v okolí strategických leteckých uzlov.
Monitoring sa zameria na frekvenčné pásmo 1575 MHz využívané systémami GPS L1 a európskym navigačným systémom Galileo. Primárnymi lokalitami budú medzinárodné letisko Košice a regionálne letisko Poprad-Tatry, ktoré predstavujú kritickú infraštruktúru pre leteckú dopravu na východnom Slovensku.
Výsledky plánovaných meraní poskytnú objektívny obraz o rozsahu a intenzite prípadných interferenčných aktivít. Tieto dáta budú kľúčové pre prijatie adekvátnych ochranných opatrení a zabezpečenie spoľahlivosti navigačných služieb pre civilné letectvo aj bežných užívateľov.
Situácia vyžaduje koordinovaný prístup na národnej aj medzinárodnej úrovni. Spolupráca s partnermi v rámci Európskej únie a NATO bude nevyhnutná pre identifikáciu zdrojov rušenia a implementáciu účinných protiopatrení. Ochrana kritickej navigačnej infraštruktúry sa stáva prioritou vzhľadom na rastúce bezpečnostné výzvy v stredoeurópskom priestore.