TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Mercedes ukázal Vision EQXX, mimoriadne efektívny elektromobil s poriadnym dojazdom
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Autá > Mercedes ukázal Vision EQXX, mimoriadne efektívny elektromobil s poriadnym dojazdom

Mercedes ukázal Vision EQXX, mimoriadne efektívny elektromobil s poriadnym dojazdom

4. januára 2022 15:38
Marek Urban
4. januára 2022
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Nemecká automobilka Mercedes-Benz elektromobilitu nepodceňuje, čoho dôkazom nie je len najnovší a komerčne dostupný luxusný model EQS, ale i čerstvo predstavený koncept Vision EQXX. Spoločnosť ho predviedla na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2022, ktorý prebieha v Las Vegas.

Hoci je Vision EQXX zatiaľ iba konceptom, od skutočného sveta zase nemá príliš ďaleko. Novinka zrejme poslúži ako predloha reálneho elektromobilu, ktorý by sme mohli spoznať niekedy v (blízkej) budúcnosti.

Pozornosť si v prvom rade pýta futuristický dizajn, ktorý pôsobí elegantne, no športovo. Predĺžená karoséria s výrazne sa znižujúcou zadnou stranou nie je iba módnym výstrelkom. Jej tvar podlieha výbornej aerodynamike, ktorá pomáha naplniť ciele maximálnej prevádzkovej efektivity.

mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Vision EQXX dosiahol v teste aerodynamiky súčiniteľ odporu vzduchu len cx 0,17, a to pri rýchlosti 140 kilometrov za hodinu. Pre porovnanie, model EQS sa dostal na cx 0,20. Na pomery elektromobilov svieti v tabuľke so špecifikáciami zaujímavá váha 1750 kilogramov.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz

Podstatná časť hmotnosti patrí trakčnej batérii, ktorá dokáže uskladniť 100 kWh energie. Akumulátor je o 50 percent menší a o 30 percent ľahší ako batéria v elektromobile EQS. Mercedes neprezradil, ako toto kúzlo dosiahol.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz

Pravdepodobne použil nový typ batérie s vylepšeným chemickým zložením, ktoré pomohlo pozdvihnúť energetickú hustotu batériových článkov. Príkladnú aerodynamiku a ľahšiu, no zároveň objemnú batériu v rovnici efektivity dopĺňa vysoko účinný elektromotor, ktorý dokáže na kolesá preniesť až 95 percent energie.

Deklarovaný výkon 150 kW si pretekársku dráhu nepýta, rovnako však nadbieha efektívnej prevádzke. V mestskej a diaľničnej premávke by ale mal postačovať. Ak všetky tieto časti skladačky spojíme dohromady, dostaneme dojazd presahujúci 1000 kilometrov a spotrebu energie na úrovni 10 kWh na 100 kilometrov.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz

V reči fosílnych palív, spotreba elektromobilu Vision EQXX zodpovedá približne 1 litru benzínu na 100 kilometrov. Odhad dojazdu je odvodený zo simulácie skutočnej premávky. Reálna prax však môže byť (a asi aj bude) iná.

Keďže je elektromobil konceptom, neprešiel nezávislou certifikáciou úradov, ktoré by dojazd určili podľa štandardov WLTP (Európa) a EPA (USA). Do hry budú okrem toho vstupovať špecifické premenné, ako je napríklad prudké stúpanie do kopca, jazda s „ťažkou nohou“ alebo jazda v chladnom počasí.

mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Strechu elektromobilu pokrýva 117 solárnych článkov, ktoré dokážu, v ideálnych podmienkach, predĺžiť každodenný dojazd o 25 kilometrov. Skôr ale pôjde o doplnok pomáhajúci trochu kompenzovať celkovú spotrebu energie.

Solárne články dokážu zachytiť len veľmi malé množstvo energie na to, aby rozhýbali na ceste takmer 2 tony vážiaci kus ocele a plastov (a vegánskej kože v interiéri). Na vyhrievanie sedadiel a chod klimatizácie by to ale mohlo stačiť.

mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Interiér vozidla sa nesie v extravagantnejšom duchu, čo je však pre koncepčné vízie automobiliek viac-menej typické. Áno, zelená je v móde. Návrhári pokryli sedadlá a ďalšie súčasti paluby udržateľnými materiálmi vrátane falošnej (vegánskej) kože.

Cez celú šírku kokpitu sa tiahne obrovský displej s uhlopriečkou 47,5-palca a 8K rozlíšením. Ide o jeden ucelený zobrazovací panel. Súčasné riešenie v elektromobile EQS, displej Hyperscreen, je tvorený tromi samostatnými obrazovkami, ktoré prekrýva vrstva zo skla.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz
mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Masívny zobrazovací panel sprostredkuje, okrem iného, prvý 3D navigačný systém pracujúci v reálnom čase, ktorý Mercedes vyvíja v spolupráci so spoločnosťou NAVIS Automotive.

Mercedes to s elektromobilmi myslí vážne. Do roku 2030 minie na transformáciu svojej flotily až 40 miliárd eur. Baterky a elektromotor sa časom dostanú aj do odolnej triedy G a do športových modelov divízie AMG.

Až neskôr uvidíme, koľko vecí sa z konceptu Vision EQXX dostane do bežnej spotrebiteľskej praxe. Azda ich bude čo najviac. Dojazd 1000 kilometrov by mal stačiť aj skepticky naladeným motoristom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok oneplus 10 Pro Výrobca poodhalil dizajn OnePlus 10 Pro, predávať sa začne v januári
Ďalší článok xiaomi 12 pro Xiaomi 12 skóruje: V priebehu 5 minút zarobil štvrť miliardy eur!
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
Štát chystá TVRDÝ koniec: Slováci prídu o peniaze ako nikdy predtým, experti varujú pred katastrofou (čo sa deje)
8. mája 2025
Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH
Štát veľkej časti Slovákov vyplatí štedrý finančný bonus. Pozrite si presné SUMY (+ dátum)
8. mája 2025
mimoriadne, slovenské elektrárne
Potvrdili únik: Vylialo sa 100-tisíc litrov rádioaktívnej vody z najväčšieho jadrového reaktoru v Európe
10. mája 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
POZOR: Ľudí čakajú VÝRAZNE vyššie faktúry. Odkazujú, nech začnú šetriť (čo sa mení)
9. mája 2025

Najnovšie články

  • MIMORIADNE: Slovensko začína novú éru. Blíži sa OBROVSKÁ zmena, ktorá ovplyvní budúcnosť všetkých
  • AKTUÁLNE: Zásoby dôležitej suroviny sa míňajú rýchlejšie, než čakali. Nové ložiská už nemusia stačiť
  • Vodiči, POZOR: TAKÉTO slnečné okuliare sú ZAKÁZANÉ. Hrozí obrovská pokuta
  • Slováci prezúvajú pneumatiky neskoro alebo vôbec. TOTO hrozí, ak jazdíte na zimných aj v lete
  • Máte jedno z TÝCHTO vozidiel? Pre účastníkov cestnej premávky predstavujete zvýšené RIZIKO

Bude sa vám páčiť

Tesla Model S najazdila 160-tisíc km. Dopad na batériu ŠOKOVAL aj samotného majiteľa

10. mája 2025
YUGO, koncept nového vozidla

Keď sa nostalgia snúbi s technológiami: Známa automobilka oživí model z 80. rokov (+ FOTO)

9. mája 2025
Lítium, batéria, elektromobil

Majitelia elektromobilov si takto EXTRÉMNE ničia batériu. Odborník radí, čomu sa MUSÍTE vyvarovať

8. mája 2025
dážď, elektrina, voda

Prelom v udržateľnosti: Vedci zistili, ako spoľahlivo meniť dážď na ELEKTRINU

6. mája 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?