mercedes

Mercedes ukázal Vision EQXX, mimoriadne efektívny elektromobil s poriadnym dojazdom

Najefektívnejší Mercedes, aký bol kedy vyrobený.

Nemecká automobilka Mercedes-Benz elektromobilitu nepodceňuje, čoho dôkazom nie je len najnovší a komerčne dostupný luxusný model EQS, ale i čerstvo predstavený koncept Vision EQXX. Spoločnosť ho predviedla na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2022, ktorý prebieha v Las Vegas.

Hoci je Vision EQXX zatiaľ iba konceptom, od skutočného sveta zase nemá príliš ďaleko. Novinka zrejme poslúži ako predloha reálneho elektromobilu, ktorý by sme mohli spoznať niekedy v (blízkej) budúcnosti.

Pozornosť si v prvom rade pýta futuristický dizajn, ktorý pôsobí elegantne, no športovo. Predĺžená karoséria s výrazne sa znižujúcou zadnou stranou nie je iba módnym výstrelkom. Jej tvar podlieha výbornej aerodynamike, ktorá pomáha naplniť ciele maximálnej prevádzkovej efektivity.

mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Vision EQXX dosiahol v teste aerodynamiky súčiniteľ odporu vzduchu len cx 0,17, a to pri rýchlosti 140 kilometrov za hodinu. Pre porovnanie, model EQS sa dostal na cx 0,20. Na pomery elektromobilov svieti v tabuľke so špecifikáciami zaujímavá váha 1750 kilogramov.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz

Podstatná časť hmotnosti patrí trakčnej batérii, ktorá dokáže uskladniť 100 kWh energie. Akumulátor je o 50 percent menší a o 30 percent ľahší ako batéria v elektromobile EQS. Mercedes neprezradil, ako toto kúzlo dosiahol.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz

Pravdepodobne použil nový typ batérie s vylepšeným chemickým zložením, ktoré pomohlo pozdvihnúť energetickú hustotu batériových článkov. Príkladnú aerodynamiku a ľahšiu, no zároveň objemnú batériu v rovnici efektivity dopĺňa vysoko účinný elektromotor, ktorý dokáže na kolesá preniesť až 95 percent energie.

Deklarovaný výkon 150 kW si pretekársku dráhu nepýta, rovnako však nadbieha efektívnej prevádzke. V mestskej a diaľničnej premávke by ale mal postačovať. Ak všetky tieto časti skladačky spojíme dohromady, dostaneme dojazd presahujúci 1000 kilometrov a spotrebu energie na úrovni 10 kWh na 100 kilometrov.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz

V reči fosílnych palív, spotreba elektromobilu Vision EQXX zodpovedá približne 1 litru benzínu na 100 kilometrov. Odhad dojazdu je odvodený zo simulácie skutočnej premávky. Reálna prax však môže byť (a asi aj bude) iná.

TIP REDAKCIE
Nemecko rozkazuje celej EÚ: Nepáči sa mu aplikácia Telegram, chce ju úplne zakázať

Keďže je elektromobil konceptom, neprešiel nezávislou certifikáciou úradov, ktoré by dojazd určili podľa štandardov WLTP (Európa) a EPA (USA). Do hry budú okrem toho vstupovať špecifické premenné, ako je napríklad prudké stúpanie do kopca, jazda s „ťažkou nohou“ alebo jazda v chladnom počasí.

mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Strechu elektromobilu pokrýva 117 solárnych článkov, ktoré dokážu, v ideálnych podmienkach, predĺžiť každodenný dojazd o 25 kilometrov. Skôr ale pôjde o doplnok pomáhajúci trochu kompenzovať celkovú spotrebu energie.

Solárne články dokážu zachytiť len veľmi malé množstvo energie na to, aby rozhýbali na ceste takmer 2 tony vážiaci kus ocele a plastov (a vegánskej kože v interiéri). Na vyhrievanie sedadiel a chod klimatizácie by to ale mohlo stačiť.

mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Interiér vozidla sa nesie v extravagantnejšom duchu, čo je však pre koncepčné vízie automobiliek viac-menej typické. Áno, zelená je v móde. Návrhári pokryli sedadlá a ďalšie súčasti paluby udržateľnými materiálmi vrátane falošnej (vegánskej) kože.

Cez celú šírku kokpitu sa tiahne obrovský displej s uhlopriečkou 47,5-palca a 8K rozlíšením. Ide o jeden ucelený zobrazovací panel. Súčasné riešenie v elektromobile EQS, displej Hyperscreen, je tvorený tromi samostatnými obrazovkami, ktoré prekrýva vrstva zo skla.

VISION EQXX
Foto: Mercedes-Benz
mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Masívny zobrazovací panel sprostredkuje, okrem iného, prvý 3D navigačný systém pracujúci v reálnom čase, ktorý Mercedes vyvíja v spolupráci so spoločnosťou NAVIS Automotive.

Mercedes to s elektromobilmi myslí vážne. Do roku 2030 minie na transformáciu svojej flotily až 40 miliárd eur. Baterky a elektromotor sa časom dostanú aj do odolnej triedy G a do športových modelov divízie AMG.

Až neskôr uvidíme, koľko vecí sa z konceptu Vision EQXX dostane do bežnej spotrebiteľskej praxe. Azda ich bude čo najviac. Dojazd 1000 kilometrov by mal stačiť aj skepticky naladeným motoristom.

Total
23
Zdieľaní
Total
23
Zdieľať