TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Tento bežný nápoj znižuje riziko vážneho ochorenia o 23 %. Mnohí o tom vôbec nevedia
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Tento bežný nápoj znižuje riziko vážneho ochorenia o 23 %. Mnohí o tom vôbec nevedia

Posledná aktualizácia: 11. decembra 2025 13:26
Roman Drexler - Redaktor
Publikované 11. decembra 2025
Zdieľať
4 min
káva
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos
Zdieľať

Vedci z Kodanskej univerzity prinášajú povzbudivé správy pre všetkých milovníkov čierneho moku. Ich najnovší výskum, publikovaný v odbornom časopise Journal of Internal Medicine, naznačuje, že káva nie je len prostriedkom na doplnenie energie či podporu mozgovej činnosti, ale funguje aj ako prevencia proti tvorbe žlčníkových kameňov. 

Tieto stvrdnuté usadeniny tráviacej tekutiny sa tvoria v žlčníku a hoci nemusia vždy bolieť, v prípade komplikácií často vedú až k nutnosti chirurgického odstránenia orgánu. O výsledkoch výskumu informuje Knowridge. 

Genetika potvrdila, že nejde o náhodu 

Výskumný tím pod vedením A. T. Nordestgaarda sa nespoliehal len na jednoduché dotazníky. V prvej fáze sledovali viac ako 104-tisíc ľudí z bežnej populácie počas ôsmich rokov. Zistili, že tí, ktorí si dopriali viac ako šesť šálok kávy denne, mali o 23 % nižšie riziko vzniku ochorenia v porovnaní s ľuďmi, ktorí kávu nepili vôbec. 

Každá jedna šálka kávy navyše štatisticky znižovala riziko približne o 3 percentá. 

Aby vedci vylúčili náhodu alebo iné faktory životného štýlu, v druhej fáze sa zamerali na genetiku. Analyzovali DNA viac ako 114-tisíc ľudí počas dlhého obdobia 38 rokov. Skúmali špecifické genetické varianty, ktoré sú spojené s rýchlejším metabolizmom kofeínu a vyššou spotrebou kávy. Genetická analýza potvrdila rovnaký trend, čo silne naznačuje, že káva má naozaj priamy, kauzálny vplyv na zdravie žlčníka. 

nápoj, pitie, čaj, káva
Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

Kofeín ako “tréner” pre žlčník 

Prečo práve káva pomáha? Kľúčovým hráčom je podľa všetkého kofeín. Ten totiž stimuluje kontrakcie žlčníka. Pravidelné sťahovanie orgánu pomáha vypudzovať žlč a zabraňuje tomu, aby sa v nej začali tvoriť malé kryštáliky, z ktorých neskôr vznikajú veľké kamene. Tento mechanizmus vysvetľuje, prečo predchádzajúce štúdie nenašli podobný ochranný efekt pri pití bezkofeínovej kávy. 

Vedci však dvíhajú varovný prst v jednej špecifickej situácii. Káva funguje výborne ako prevencia v počiatočných štádiách. Ak však už pacient veľké žlčníkové kamene má, silné sťahy žlčníka vyvolané kávou môžu naopak vyvolať bolesť alebo žlčníkový záchvat. 

Káva má viacero pozitívnych účinkov 

Káva pre ľudské telo predstavuje komplexný kokteil biologicky aktívnych látok, ktorých účinky siahajú ďaleko za hranice obyčajnej stimulácie. Azda najznámejším benefitom je vplyv na mozgovú činnosť, kde kofeín funguje ako antagonista adenozínu.

To v praxi znamená, že káva nielen potláča pocit únavy a zvyšuje bdelosť, ale preukázateľne zlepšuje kognitívne funkcie, pamäť, náladu a reakčný čas. Dlhodobé štúdie navyše naznačujú, že pravidelní konzumenti majú výrazne nižšie riziko rozvoja neurodegeneratívnych ochorení, ako sú Alzheimerova či Parkinsonova choroba, pričom ochranný efekt sa pripisuje práve schopnosti kofeínu chrániť neuróny pred odumieraním. 

Okrem mozgu káva pôsobí ako silný spojenec metabolizmu a fyzickej výkonnosti. Kofeín stimuluje nervový systém, aby vysielal signály do tukových buniek na odbúravanie tuku, a zároveň zvyšuje hladinu adrenalínu v krvi, čo pripravuje telo na intenzívnu fyzickú záťaž. Práve preto si ju mnohí športovci doprajú pred tréningom. Dokáže totiž zvýšiť fyzický výkon v priemere o 11 až 12 percent.

Káva
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Veľmi silné dôkazy existujú aj v súvislosti s ochranou pečene. Káva znižuje riziko cirhózy, rakoviny pečene a stukovatenia tohto orgánu, pričom najlepšie výsledky sa ukazujú pri konzumácii 3 až 4 šálok denne. 

Zaujímavým paradoxom je vzťah kávy a cukrovky 2. typu. Hoci kofeín môže krátkodobo mierne zvýšiť hladinu cukru v krvi, dlhodobé pitie kávy riziko vzniku tohto ochorenia výrazne znižuje. Môžu za to antioxidanty a minerály, ktoré zlepšujú citlivosť tela na inzulín. Káva je dokonca pre mnohých ľudí v západnom svete najväčším zdrojom antioxidantov v strave, často prekonávajúc aj ovocie a zeleninu. Tieto látky bojujú proti zápalom v tele a oxidatívnemu stresu, čo sa v konečnom dôsledku premieta do nižšej celkovej úmrtnosti a dlhšieho života jej pravidelných konzumentov. 

Google News Pridajte si TECHBYTE.sk ako preferovaný zdroj informácií na Google Pridať
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť

Najčítanejšie

One UI 9
Samsung v One UI 9 prinesie funkciu, ktorá patrí medzi najobľúbenejšie
12. júna 2026
GeForce RTX 2070
Kupujete novú grafiku do PC? Ľudia často zabúdajú na dôležitý detail, potom im všetko seká (návod)
12. júna 2026
Škoda, logo
Štát vám môže prispieť na kúpu auta. Preplatí takmer 17-tisíc eur, mnohí o tom netušia
12. júna 2026
Digitálne euro
Digitálne euro na Slovensku spôsobí zmenu. Čo všetko bude iné?
13. júna 2026

Najnovšie články

  • Je toto najväčšia zľava na Alze? 110-palcový televízor ponúka lacnejšie o 8 000 eur
  • Máte Windows 10? Čas sa kráti. Po tomto dátume ho už nepoužívajte (NÁVOD, čo robiť)
  • Windows 10 má vážny problém. Hrozí, že prídete o dôležité aktualizácie (čo robiť)
  • USA sa boja schopností novej AI Fable 5 a Mythos 5. Bezodkladne nariadili ich stiahnutie
  • Vedci vybrali, ktoré zvonenie vás ráno zobudí najlepšie (NÁVOD pre iPhone + Samsung)

Bude sa vám páčiť

Samsung Galaxy Watch8 Classic

Galaxy Watch sa zmenia na nepoznanie. K lepšiemu (prehľad noviniek)

10. júna 2026
router, čínske routery

Treba na noc vypínať Wi-Fi či router, alebo je to totálna zbytočnosť?

8. júna 2026
Samsung Galaxy Watch8 Classic

Galaxy Watch už nebudú fungovať tak, ako doteraz. Samsung chce, aby sme z nich vyťažili maximum

30. mája 2026
Huawei Watch Fit 5 Pro

RECENZIA Huawei Watch Fit 5 Pro: Veľmi príjemné prekvapenie

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Redakcia
  • Zásady používania cookies
  • Podmienky používania
  • Používanie AI

Spoj sa s nami

© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.