Podiel áut, ktoré v Nemecku neprejdú technickou kontrolou, rastie už štyri roky za sebou. Podľa najnovších údajov má vážnu chybu na STK 21,5 percenta vozidiel, čo znamená, že ich majitelia s nimi nesmú jazdiť v bežnej premávke. Keďže ide o najväčší automobilový trh v Európe, výsledky jednotlivých modelov môžu byť dôležitým signálom aj pre slovenských vodičov, ktorí zvažujú kúpu jazdeného auta.
Analýza nemeckého združenia TÜV vychádza z 9,5 milióna technických kontrol vykonaných medzi júnom 2024 a júnom 2025. V porovnaní s predchádzajúcim rokom, keď neuspelo 20,6 percenta áut, ide o citeľné zhoršenie. Počas pandemického roka 2021 bolo pritom neúspešných len 17,9 percenta vozidiel a odvtedy sa trend stabilne zhoršuje.
Starnúce autá a zanedbaný servis
Samotná technická úroveň nových áut dlhodobo stúpa. Problémy ako korózia karosérie sa podľa TÜV objavujú čoraz zriedkavejšie. Hlavným dôvodom rastúcej neúspešnosti na STK je starnutie vozového parku. Priemerný vek kontrolovaných áut dosiahol 10,6 roka, čo je viac než v predchádzajúcom hodnotenom období. S pribúdajúcimi rokmi však majitelia častejšie odkladajú údržbu, hoci potreba opráv a servisných zásahov naopak rastie.

Kontrolóri v Nemecku zároveň vyradili z premávky približne 12-tisíc vozidiel, ktoré označili za priamu hrozbu pre bezpečnosť na cestách. Najčastejšie išlo o závažné chyby bŕzd alebo poškodené nosné časti karosérie. Pri prvom povinnom termíne STK neprejde len asi 6,5 percenta áut, no vo veku 14 až 15 rokov už má vážne nedostatky takmer tretina vozidiel.
Mazda na vrchole, Tesla na dne rebríčkov
V prehľade jednotlivých modelov si medzi dvoj až trojročnými autami najlepšie viedla Mazda 2, pri ktorej technici zistili iba 2,9 percenta závažných chýb. V kategórii malých áut dosiahol najlepší výsledok Fiat 500e, v kompaktnom segmente zvíťazil BMW radu 1 a medzi stredne veľkými modelmi dominovala trieda C od Mercedes-Benz. V skupine SUV sa na vrchole umiestnil Volkswagen T-Roc a medzi rodinnými vanmi bodoval Mercedes-Benz triedy B.
Úplne opačný obraz ponúka Tesla. Jej modely sa nachádzajú na spodných priečkach hodnotenia TÜV a vážna chyba sa u nich objavuje podstatne častejšie. Tesla Model 3 zaznamenala 13,1 percenta závažných nedostatkov, Ford Mondeo ešte o niečo viac a Tesla Model Y až 17,3 percenta. Ide o najhorší výsledok v tejto kategórii za posledných desať rokov. Podľa odborníkov za tým stojí kombinácia typických slabín elektromobilov a osobitostí značky Tesla.
TÜV upozorňuje na poddimenzované podvozkové komponenty, ktoré sú namáhané vysokou hmotnosťou batérií, menej používané brzdy, ktoré poškodzuje častá rekuperácia, vysoké nájazdy aj menej prísne servisné intervaly. V dôsledku toho sa vážne chyby pri úradnej kontrole objavujú pri týchto autách častejšie.
Elektromobily nie sú horšie než spaľováky
Napriek kritickým výsledkom Tesly však elektromobily v štatistikách nezaostávajú. Ak sa posudzujú všetky elektrické modely spolu, výskyt vážnych chýb je porovnateľný s autami so spaľovacím motorom. Elektromobily však majú svoje typické slabé miesta, ktoré sa prejavujú najmä pri konkrétnych modeloch a vekových kategóriách.
Medzi mladšími elektromobilmi patria k spoľahlivejším modelom Mini Cooper SE, Audi Q4 e-tron či Fiat 500e, zatiaľ čo na opačnom póle stoja Tesla Model Y, Tesla Model 3 a Dacia Spring. Vo veku štyri až päť rokov dosahujú dobré výsledky Opel Corsa-e, Volkswagen ID.3 a Hyundai Kona Electric. Slabšie dopadol BMW i3, Renault Zoe a opäť Tesla Model 3.
Najlepšie a najhoršie autá podľa veku
Komplexný prehľad TÜV rozdeľuje autá do vekových skupín. Medzi dvoj až trojročnými vozidlami vedie Mazda 2, zatiaľ čo Tesla Model Y skončila na samom konci tabuľky. V kategórii štyri až päť rokov dosiahli najlepšie výsledky Volkswagen Golf Sportsvan a Volkswagen T-Roc. Najhoršie dopadli BMW radu 5 a 6.
Pri autách starých šesť až sedem rokov sa opäť presadil Volkswagen T-Roc, ktorý obsadil prvé miesto. Na opačnom konci hodnotenia skončila Dacia Duster. V skupine osem až deväť rokov dominovala Mazda CX-3, kým BMW 5 a 6 opäť patrili k najslabším. Medzi desať až jedenásťročnými autami dosiahol najnižší podiel vážnych chýb Mercedes-Benz triedy B, zatiaľ čo Dacia Duster sa znovu ocitla v spodnej časti rebríčka.
V najstaršej sledovanej kategórii dvanásť až trinásť rokov zvíťazil Volkswagen Touareg, zatiaľ čo Renault Clio zaznamenal najvyšší podiel vozidiel s vážnymi chybami.
