Na cestách pribudnú jazdné pruhy pre vozidlá s tromi a viac pasažiermi. Značka s troma postavami v aute, zatiaľ nepoužívaná na Slovensku a len výnimočne uplatňovaná v Nemecku, môže priniesť zásadnú zmenu v každodennom cestovaní. Cieľom je viesť vodičov k tomu, aby využívali automobily efektívnejšie a prispievali tak k ekologickej doprave a menším zápcham.
Princíp „troch cestujúcich“
Nová dopravná značka označuje vyhradené jazdné pruhy, ktoré môžu využívať iba automobily obsadené minimálne tromi osobami. Ide o koncept podobný známym vyhradeným bus pruhom, ktorý však rozširuje prednosti aj na súkromné vozidlá za splnenia podmienky dostatočného počtu cestujúcich. Týmto spôsobom sa vodiči motivujú, aby aktívnejšie využívali zdieľanie ciest, čím sa prirodzene dosiahne redukcia jednotlivých vozidiel na cestách.
Zo zahraničných skúseností je známe, že systém „troch cestujúcich“ môže byť použitý paralelne so súčasnými vyhradenými úsekmi pre autobusy, taxislužby či vozidlá záchranných zložiek. Tieto spoločné pruhy pre vyšší počet cestujúcich majú potenciál na výrazné zrýchlenie dopravy počas špičkových dopravných hodín a zvýšenie plynulosti premávky.

Zníženie zápch, lepšie ovzdušie aj úspora financií
Medzi hlavné benefity patrí očakávané zníženie dopravných kolón. Vďaka aktívnej motivácii vodičov k zdieľaniu dopravných prostriedkov sa zmenší počet automobilov v uliciach. Výsledkom bude nielen rýchlejšia doprava, ale i vyššia efektivita využívania cestných komunikácií.
Významným pozitívom nových pruhov je aj ekologický rozmer, keďže absolutný pokles vozidiel povedie priamo k zníženiu množstva vypúšťaných emisií. Menšie množstvo automobilov znamená aj menej škodlivých plynov v ovzduší, čo pozitívne vplýva na klimatickú situáciu a podporuje snahy o udržateľnú mobilitu.
Okrem účinkov na životné prostredie môžu vodiči očakávať aj výrazný finančný benefit. Pri spoločnom cestovaní sa náklady na palivo, mýto, diaľničné poplatky či parkovanie delia medzi viacerých pasažierov, čím sa náklady na jednotlivca citeľne znižujú.
Výzvy sú najmä v oblasti legislatívy a verejnej dopravy
Praktická aplikácia tohto nápadu prináša aj určité obavy. Jedným z citlivých bodov je možné narušenie plynulosti jazdy autobusov a trolejbusov, ktorých prevádzka by nemala byť nijako obmedzená. Preto bude potrebné dôkladne vyhodnotiť konkrétne trasy a úseky ciest, kde tento prístup prinesie maximálne benefity bez rizika zhoršenia verejnej dopravy.
Odborníci tiež hovoria o nutnosti vypracovať jasnú legislatívu, ktorá stanoví pravidlá používania týchto pruhov. Aktuálne je na slovenských komunikáciách využívanie vyhradených pruhov bez povolenia postihované pokutou až do sumy 100 eur. Preto je kľúčové stanoviť kritériá, podľa ktorých dopravná polícia dokáže efektívne vyhodnocovať oprávnenosť ich využívania.
Do pilotného testovania podobného systému sa zatiaľ zapojili len niektoré mestá v Nemecku. Napriek čiastočným obavám sa tam pozitívne výsledky pomaly dostavujú, čo predstavuje povzbudivý signál aj pre slovenský trh.