TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ nečakane mení dôležité rozhodnutie: Šoféri nakoniec dostanú to, čo chcú
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Autá > EÚ nečakane mení dôležité rozhodnutie: Šoféri nakoniec dostanú to, čo chcú

EÚ nečakane mení dôležité rozhodnutie: Šoféri nakoniec dostanú to, čo chcú

18. apríla 2025 9:22
Lukáš Zachar
18. apríla 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Európska legislatíva zameraná na znižovanie priemyselného znečistenia prešla koncom apríla výraznou úpravou. Po interných konzultáciách v Európskom parlamente vypadla pasáž, ktorá pôvodne kládla uhlíkové vlákna na zoznam potenciálne škodlivých látok. Znamená to, že uhlíkové vlákna zostanú kľúčovým konštrukčným prvkom v ľahkých karosériách a výstuhách automobilov aj po roku 2029.

Prečo sa uhlíkové vlákna ocitli na muške EÚ

Do pracovného návrhu balíka „Zero Pollution“ sa uhlíkové vlákna dostali pre riziká spojené s koncom životného cyklu vozidiel. Európska agentúra pre chemické látky poukázala na to, že pri drvení kompozitov vznikajú mikročastice s rozmermi do niekoľkých mikrometrov, ktoré sa správaním približujú azbestovým vláknam. Vdychovanie takýchto fragmentov môže pri dlhodobom pôsobení viesť k dráždeniu dýchacích ciest a možnému karcinogénnemu efektu.

Neprehliadnite

mimoriadne, benzín, nafta, tankovanie
Vodiči zaplačú: Cena benzínu a nafty ČOSKORO stúpne na 2 € za liter, podľa EÚ je to nevyhnutné (čo sa deje)
EÚ, Brusel
EÚ chystá tvrdý krok: UKONČÍ dlhoročnú výnimku, straty dosiahnu MILIARDY eur ročne
auto, peniaze, automobilka
Vodiči, POZOR: Črtajú sa veľké zmeny pre STK. Budete platiť viac a častejšie

Politicky citlivý text vyvolal okamžitý odpor automobilového priemyslu. Približne 15 % nových modelov využíva karbónové výstuže alebo karosárske diely a investície do výroby kompozitov v EÚ presahujú dve miliardy eur ročne. Odborné združenia preto argumentovali, že plošný zákaz by spomalil znižovanie hmotnosti vozidiel a brzdil ciele dekarbonizácie dopravy.

Posun legislatívy k procesným normám

Po sérii technických rokovaní europoslanci rozhodli, že riziká budú riešené nie zákazom materiálu, ale sprísnením štandardov pri recyklačných procesoch. Očakáva sa, že Európska komisia pripraví smernicu, ktorá určí limity prašnosti a požiadavky na uzavreté recyklačné linky s filtračnými systémami HEPA. Životnosť kompozitov sa má zároveň predĺžiť vďaka opakovanému využitiu panelov pri opravách alebo 3D recyklovanej konfekcii pre iné priemyselné odvetvia.

Výrobcovia privítali kompromis, pretože ponecháva technologickú voľnosť pri konštrukcii vozidiel. Najmä segment elektromobilov vyžaduje čo najnižšiu hmotnosť na dosiahnutie dlhšieho dojazdu, pričom karbónový monokok dokáže ušetriť desiatky kilogramov oproti hliníku.

Vplyv na trh

Hoci priemysel unikol priamemu zákazu, recyklačné spoločnosti budú musieť investovať do monitorovania a odsávania prachu. Podľa odhadov konzultačnej firmy ChemSec si modernizácia jednej strednej linky vyžiada 2–3 milióny €. Náklady sa však pravdepodobne rozložia do cien šrotovného a nepocíti ich koncový zákazník.

Európska komisia plánuje do roka 2026 vypracovať jednotnú metodiku merania emisií kompozitných prachov. Automobilky budú povinné predkladať analýzu životného cyklu vrátane etapy likvidácie. Ak sa potvrdí, že expozícia pracovníkov zostáva pod hygienickými limitmi, prípadné dopady na koncovú cenu vozidiel by mali byť minimálne.

Čo rozhodnutie znamená pre motoristov

Majitelia existujúcich športových áut z karbónu nemusia rátať so žiadnymi obmedzeniami pri registrácii, leasingu ani poistení. Rovnaký rámec sa vzťahuje aj na budúce modely, ktoré využijú karbónové strechy, spojlery či karosárske moduly. Spotrebiteľ tak profituje z úspory hmotnosti, nižšej spotreby a vyššej tuhosti bez rizika retroaktívnych zákazov.

Otázka bezpečného spracovania však zostáva otvorená. Drobní opravári a tuningové dielne budú musieť preukázať schopnosť zachytávať prach pri rezaní alebo brúsení kompozitov. Pripravovaná smernica môže pre nich znamenať dodatočné výdavky na lokálnu filtráciu.

Perspektíva do roku 2030

Karbón tak na európskych cestách prežíva minimálne ďalšie desaťročie, no diskusia o toxikologických vlastnostiach mikročastíc tým nekončí. Pri ďalšej revízii balíka „Zero Pollution“ – pravdepodobne okolo roku 2030 – môžu europoslanci opäť upraviť limity podľa nových vedeckých poznatkov. Priemysel bude musieť priebežne dokumentovať, že preventívne opatrenia fungujú a zdravotné riziká sú pod kontrolou.

Dnešné rozhodnutie však dáva výrobcom istotu pre dokončenie súčasných projektov od superšportov až po kompozitné šasi pre mestské elektromobily. Zároveň posúva ťažisko regulácie z „čo“ na „ako“ – nie materiál je škodlivý, ale nesprávne zaobchádzanie na konci životného cyklu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Auto, tankovanie, benzín, nafta Nečakaný KONIEC: Čerpacia sieť prestáva predávať TENTO typ paliva. Náhradu zaň nemá
Ďalší článok Aktuálna správa AKTUÁLNE: Vzniká 1 000 pracovných miest. Na Slovensku otvoria gigantickú firmu

Najčítanejšie

Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH
Začal platiť nový zákon: Vznikol poplatok, ktorý musia platiť všetci každý mesiac. Veľa ľudí o ňom nevie
19. mája 2025
Peniaze, bankovky, euro
Zlý sen je realitou: POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien. Slováci si priplatia za absolútne základnú vec
19. mája 2025
zamestnanec, smútok
KONIEC benefitov a kompromisov: Zamestnancov čaká TVRDÁ zmena režimu. Pripraviť sa musia aj Slováci
19. mája 2025
Peniaze, elektrina, cena, faktúry
Slováci, POZOR: Zmení sa výpočet elektriny, TAKÉTO faktúry čakajte (čo sa deje)
19. mája 2025

Najnovšie články

  • EÚ prikazuje KONIEC ruského paliva. Premiér Fico protestuje, Slovensko vraj nie je pripravené
  • Európske automobilky majú strach: Kontinent chce ovládnuť ČÍNSKY gigant. Láka širokou ponukou a nízkymi CENAMI
  • MIMORIADNE: Potvrdili GIGANTICKÝ útok na Slovákov. Pozor na tieto SMS, v sekunde môžete prísť o všetko
  • Extrémne prísny ZÁKON: Oznámili nový poplatok. Je povinný pre všetkých a platí sa KAŽDÝ mesiac
  • iPhone sa zmení na nepoznanie. Zabudnite na asistentku Siri, Apple ju nahradí niečím novým

Bude sa vám páčiť

Peniaze, bankovky, euro

AKTUÁLNE: EÚ konečne Slovákov poteší. Schváli niečo, čo nám všetkým pomôže

13. mája 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne

AKTUÁLNE: Chystajte peňaženky, potvrdili ĎALŠIE zdražovanie. EÚ chystá krok, na ktorý doplatíme všetci

13. mája 2025
Bankovky, eurá, peniaze

Slováci, POZOR: Štát vám dá peniaze navyše, stačí vyplniť JEDEN formulár (čo treba vedieť)

12. mája 2025
Peniaze, elektrina, cena, faktúry

Je ELEKTRINA na Slovensku drahá? Štatistiky hovoria jasne, takáto je realita (+ porovnanie)

9. mája 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?