TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: Slovenským motoristom hrozí pokuta až 800 €. Nemusí ju však nutne platiť ten, kto sedí za volantom
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: Slovenským motoristom hrozí pokuta až 800 €. Nemusí ju však nutne platiť ten, kto sedí za volantom

29. decembra 2023 17:11
Roman Drexler
29. decembra 2023
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Pre zaručenie maximálnej bezpečnosti vodičov na cestách je dôležité mať premyslené dopravné predpisy. Tie nám hovoria, čo môžeme a čo nesmieme na cestách robiť. A aby ich ľudia poctivo dodržiavali, vznikli pokuty, teda finančné čiastky, ktoré musí motorista v prípade porušenia predpisu uhradiť. Vedeli ste však, že touto osobou nemusí byť nutne vodič? Ako píše denník Autoviny.sk, pokuta môže byť adresovaná aj osobe, ktorá v čase porušenia predpisu nesedela za volantom.

Prejsť na:

  1. Pokuty nie sú bezchybné, ľudia odsudzujú ich neférovosť
  2. Trikrát a dosť
  3. Prenos pokút za nezávažné priestupky
  4. Nedá sa to vždy

Pokuty sa ukladajú za široké spektrum priestupkov. Platí pritom jednoduchá rovnica – čím je priestupok závažnejší, tým je pokuta vyššia. Pre väčšinu slovenských motoristov však existuje vrchný strop, hovoriac o pokutách. Pre vodičov motorových vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony môže pokuta dosahovať nanajvýš 800 €.

Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels

Pokuty nie sú bezchybné, ľudia odsudzujú ich neférovosť

Systém pokút sa nepoužíva len na Slovensku. Používa sa takmer všade vo svete. Preto sa niet čo čudovať, že sa nájde početná skupina ľudí, ktorá má so systémom pokút problém. A v niektorých ohľadoch poskytujú celkom zaujímavé argumenty.

Hlavným cieľom pokút, ako už bolo spomenuté, je odradiť ľudí od porušovania dopravných predpisov a maximalizovať tak bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Podľa niektorých však pokuty predstavujú iba poplatky za porušenie zákona. Prečo? Stanovené sumy vraj nie sú spravodlivé – napríklad pokuta vo výške 500 € zaručene viac uškodí človeku s mesačným príjmom 800 € ako podnikateľovi, ktorého ročný zisk dosahuje 6-cifernú sumu.

Našťastie, viaceré krajiny si uvedomujú nedokonalosť pokutového systému, a preto vymýšľajú nové spôsoby, ako ho spraviť férovejším. Napríklad v susednej Českej republike zaviedli tzv. bodovací systém, ktorý funguje tak, že keď vodič nazbiera príliš veľa trestných bodov, automaticky čelí tvrdším trestom, medzi ktorými je aj povinnosť zopakovať výukový kurz v autoškole.

Zdroj: Pexels/Pixabay/iconsy/úprava redakcie

Trikrát a dosť

Na Slovensku máme trochu iný systém. Známy je ako „trikrát a dosť“. Vzťahuje sa však iba na závažné porušenia pravidiel cestnej premávky, ako uvádza § 9 ods. 3) Zákona o cestnej premávke. V prípade, že vodič trikrát vážnym spôsobom poruší dopravné predpisy, môže mu hroziť povinnosť podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu, preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ale aj preskúmaniu zdravotnej či psychickej spôsobilosti.

Ešte než sa pustíme k podstate článku, ktorú sme načrtli v úvode, treba ešte zdôrazniť dôležitosť rozlišovania medzi blokovými pokutami a pokutami ukladanými v rámci správnych konaní. V zjednodušenej verzii možno povedať, že bloková pokuta je tá pokuta, ktorú policajt uloží priamo na mieste. Druhý typ pokuty je nutný len vtedy, ak vodič na mieste odmietne zaplatiť blokovú pokutu. Prípad sa totiž posunie na prejednanie dopravnému inšpektorátu, ktorý tak učiní v správnom konaní.

šofér
Ilustr. obr. | Zdroj: Unsplash/Art Markiv

Prenos pokút za nezávažné priestupky

A čo teda tá zmienená možnosť ukladania pokút osobám, ktoré v čase vzniku priestupku nesedeli za volantom? Na Slovensku existuje tzv. princíp objektívnej zodpovednosti. Ide o systém, ktorý má za cieľ uľahčiť ukladanie pokút za priestupky, ktoré nie sú klasifikované ako závažné. V praxi funguje tak, že keď sa vozidlom spácha určitý priestupok, ktorý zaznamená kamera alebo rýchlostný radar, pokutia nie je adresovaná vodičovi, ale majiteľovi daného vozidla. Spôsob, akým sa s pokutou vysporiada, záleží len na ňom. Buď to ju zaplatí sám, alebo poprosí vodiča, ktorý v tom čase vozidlo šoféroval, aby pokutu zaplatil on.

Neprehliadnite

Letné pneumatiky
Vodiči, POZOR: Chystáte sa prezúvať? Tieto pneumatiky prežijú všetko, aj vám dlho vydržia
mimoriadne, EÚ
EÚ ide trestať ľudí: Ak máte takéto auto, pripravte sa, budete platiť viac
Diesel, nafta, tankovanie
Vodiči, POZOR: Vzniká emisná zóna. Benzín ani nafta NEMÔŽU vstúpiť (čo sa deje)

Pripomíname, že tento systém sa uplatňuje iba pri nezávažných priestupkoch. Ak sa vozidlom spácha vážny prečin, pred pokutou prebehne proces dokazovania, v rámci ktorého sa zistí, kto presne sedel za volantom.

Peniaze euro bankovky a mince
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nedá sa to vždy

Z uvedeného vyplýva, že na Slovensku existuje možnosť preniesť pokutu na inú osobu. Nie však vždy. Ak napríklad spácha mierny prečin auto, ktoré má syn požičané od otca, pokuta je zaslaná otcovi ako majiteľovi vozidla, čo znamená, že povinnosť platby sa prenáša zo syna na neho.

No čo ak by nastala situácia, že sa dopustí ľahkého priestupku vodič žijúci v jednom byte s priateľkou a synom, pričom všetci majú na tento byt nahlásený trvalý pobyt? Môže byť v takomto prípade pokuta prenesená na syna či priateľku? Nie, nemôže, nakoľko nie sú dlžníkmi, spoludlžníkmi a ani ručiteľmi.

Prenosné nie je ani exekučné konanie. Hoci je pravda, že exekútor môže využiť právo spísať hnuteľný majetok v nehnuteľnosti, ktorého vlastníkom je dlžník, avšak to sa vraj v bežnej praxi nedeje.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok macbook pro Už nie iba na prácu: Počítače Mac ponúkajú slušné herné kapacity. A do budúcna majú len rásť
Ďalší článok Elektromobil - rychlonabíjačka Nová batéria pre elektromobily z Číny sľubuje dojazd až 1 000 km. Jej kapacity dokazuje 14-hodinový livestream

Najčítanejšie

Mimoriadne
KONIEC je tu: Po 10 rokoch aj Slovákom zrušia extrémne dôležitú vec (platné 14. októbra)
15. septembra 2025
Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
Platobná karta, mimoriadne
MIMORIADNE: Slovenská banka na 27 hodín obmedzí, aj VYPNE služby. Týka sa to aj bankomatov
17. septembra 2025

Najnovšie články

  • Kaufland ŠOKUJE konkurenciu: Toto pribudne v každej predajni, ľudia to majú k dispozícii už teraz
  • AKTUÁLNE: Zatvoriť plánujú 400 predajní. Obchod nemá na výber, situácia je kritická (čo sa deje)
  • MIMORIADNE: V hre je VÝRAZNÉ zníženie DPH. Zmeniť sa má aj systém poistenia (čo sa deje)
  • Slovenský trh zaplavili nebezpečné výrobky. Majú v sebe šokujúci objem olova (ZOZNAM + FOTO)
  • KONEČNE: Samsung GLOBÁLNE vydal One UI 8 (Android 16). Pozrite sa, čo všetko prináša aktualizácia (PREHĽAD)

Bude sa vám páčiť

EÚ, Európa, elektromobil

KONIEC zákazu spaľovákov od roku 2035: EÚ má zmeniť najobávanejší zákon (čo sa deje)

16. septembra 2025
EÚ, zákaz vjazdu

EÚ odklepla TVRDÚ zmenu pre staršie autá. Milióny vodičov musia OKAMŽITE spozornieť (čo sa deje)

15. septembra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny

POZOR: Vláda schválila DRASTICKÉ zmeny pre DPH. To, čo doteraz platilo, je minulosťou

15. septembra 2025
mimoriadne, benzín, nafta, tankovanie

EÚ nás „prinúti“ tankovať nové EKOPALIVO. Kto odmietne, PRIPLATÍ si až 40 centov na liter

15. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?