Spotify, Epic Games a ďalší spojili sily. Bojujú za reformu pravidiel v obchodoch s aplikáciami

Technologické firmy sa zoskupili v novej koalícii.

1
Foto: Flickr/YunHo LEE

Spoločnosti Google a Apple prevádzkujú dva najpoužívanejšie mobilné operačné systémy, ktorých súčasťou sú obchody s aplikáciami, hrami a ďalším obsahom. Vývojári, ktorí chcú v týchto obchodoch publikovať svoje diela, musia dodržať stanovené pravidlá.

Tieto pravidlá zaisťujú, že sa v obchodoch nachádzajú korektné aplikácie. Upravujú speňažovanie reklám, obmedzenie obsahu, bezpečnosť a ochranu osobných údajov, aktualizácie a množstvo ďalších náležitostí.

Vývojári okrem iného musia súhlasiť s tým, že sa so ziskom zo svojich aplikácií a v nich uskutočnených transakcií podelia s prevádzkovateľmi obchodov.

Apple aj Google si z každého nákupu a transakcie zoberú vo väčšine prípadov 30-percentnú províziu. Hlavne Apple je v tomto smere neoblomný a zo svojich požiadaviek nechce ustúpiť ani o krok.

Téma súvisiaca s províziami sa dostala do širšieho povedomia potom, ako Apple a Google vymazali zo svojich obchodov hru Fortnite vývojára Epic Games.

Fortnite Android
Fortnite pre Android. Foto: Lukáš Zachar

Epic Games sa rozhodol pravidlá spoločností obísť vlastnou platobnou bránou, ktorú začlenil priamo do hry. Hráči si tak mohli zakúpiť položku, virtuálnu menu v hre, bez toho, aby časť z uhradenej sumy putovala na účty Apple a Google.

Epic Games na kroky Apple reagoval žalobou, v ktorej spoločnosť obviňuje z monopolného správania.

Ďalšie firmy

Epic Games nie je jedinou spoločnosťou, ktorej sa pravidlá spoločností Apple nepáčia. Na vysoké poplatky sa sťažuje aj Spotify, najpopulárnejšia hudobná služba.

Spokojný nie je ani výrobca príslušenstva Tile, ktorý tvrdí, že Apple obmedzil funkčnosť jeho produktov v systéme iOS v prospech vlastného riešenia FindMy.

Tieto a ďalšie spoločnosti vytvorili koalíciu, neziskovú organizáciu, ktorou chcú presvedčiť prevádzkovateľov softvérových obchodov, hlavne Apple, aby svoje pravidlá uvoľnili. Okrem Epic Games, Spotify a Tile sa do tohto klubu pridali aj Deezer, ProtonMail, Blockchain alebo Basecamp.

O novo vzniknutom združení informuje Engadget a Mashable.

Foto: Coalition for App Fairness.

Združenie s názvom Coalition for App Fairness je zároveň otvorené pre spoločnosti akejkoľvek veľkosti, ktoré chcú podporovať hospodársku súťaž, možnosť slobodného výberu a vytvárať rovnaké podmienky pre všetkých vývojárov.

TIP REDAKCIE
Google zakazuje aplikácie, cez ktoré sa dá objednať marihuana

Koalícia stanovila 10 princípov, ktoré sú podľa nej kľúčové preto, aby sa obchody s aplikáciami stali férovejšími voči vývojárom. Podľa nich by napríklad prevádzkovatelia obchodov nemali uprednostňovať vlastné produkty pred dielami vývojárov tretích strán (Spotify vs. Apple Music napr.).

Od vývojárov by ďalej nemali požadovať neprimerané a diskriminačné poplatky alebo podiely na ziskoch. Vývojári tretích strán by tiež mali mať prístup k rovnakým nástrojom a technickým informáciám ako vlastní vývojári spoločností Apple a Google.

Budú požiadavky združenia prevádzkovateľmi obchodov vypočuté? Necháme sa prekvapiť. Téma ohľadom provízií a pravidiel je zložitá a nedá sa jednoznačne postaviť na žiadnu stranu sporu.

Je ale dobré, že sa o nej čoraz viac diskutuje. Akékoľvek zmena smerujúca k lepšej transparentnosti a férovosti bude vítaná.