Majitelia motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek sa môžu tešiť zo zásadnej zmeny v pravidlách technickej kontroly (STK). Pre tisíce slovenských motoristov táto novinka znamená menej povinností a citeľnú úsporu financií.
Podľa novej legislatívy štát predĺžil intervaly medzi jednotlivými technickými kontrolami pre vozidlá kategórií L3e až L7e – teda pre motocykle, trojkolky a štvorkolky. Kým doteraz museli vodiči po uplynutí štyroch rokov od prvej registrácie vozidla navštevovať STK pravidelne každé dva roky, podľa novej úpravy bude táto povinnosť len raz za štyri roky.
Interval kontrol sa predĺži na dvojnásobok
Táto zmena sa dotýka približne 160-tisíc motoristov na celom Slovensku, ktorí vlastnia tieto typy vozidiel. Predĺženie intervalu kontrol predstavuje dôležitý krok zo strany štátu, ktorého cieľom je odbúranie byrokratických povinností a finančné odľahčenie vodičov.
V praxi nový systém znamená, že majitelia motoriek, trojkoliek a štvorkoliek budú môcť absolvovať technickú prehliadku polovicu menej často, než doteraz. Štát argumentuje, že takáto liberalizácia pravidiel neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Podľa skúseností totiž uvedené typy vozidiel vykazujú štatisticky výrazne nižšiu pravdepodobnosť technických závad schopných ovplyvniť bezpečnosť ciest.
Pre osobné autá sa pravidlá nemenia, pozor na pokuty
Táto legislatívna novinka však nie je platná pre všetky kategórie vozidiel. Intervaly technickej kontroly osobných automobilov zostávajú nezmenené. Každý majiteľ osobného auta bude teda musieť aj naďalej dodržiavať zavedené pravidlo, podľa ktorého je prvá STK povinná po štyroch rokoch od prvej registrácie a následne každé ďalšie dva roky.
Motoristi by mali túto informáciu mať dobre na zreteli, nakoľko nedodržanie termínu má nezanedbateľný finančný dopad. Úrady momentálne za nevykonanie technickej kontroly vozidla ukladajú pokutu vo výške až 165 eur. Pokiaľ majiteľ navyše z nedbanlivosti neabsolvuje predpísanú emisnú kontrolu, môže sa celková výška sankcie vyšplhať až na 330 eur.

Slovensko reaguje flexibilne, Európa však zvažuje presný opak
Zmena intervalov STK na Slovensku je v príkrom kontraste s aktuálne prebiehajúcimi diskusiami na úrovni Európskej únie. Aktuálne totiž niektoré európske orgány debatujú o opačnej stratégii – plánujú preskúmať možnosti skrátenia lehôt medzi technickými kontrolami vozidiel. Cieľom tejto európskej diskusie je zvýšenie bezpečnosti motorových vozidiel na cestách a zníženie počtu nehôd spôsobených prípadnými technickými poruchami.
Pre slovenských motoristov, ktorí jazdia na motocykloch či štvorkolkách, znamená nová legislatíva jednoznačne pozitívnu správu. Zníženie frekvencie návštev na STK ušetrí veľkej skupine vodičov množstvo času i finančných výdavkov.
Na druhej strane však odborníci odporúčajú, aby majitelia motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek aj napriek tomu viac dbali na priebežnú kontrolu a pravidelnú údržbu vozidiel, keďže predĺžený interval technickej kontroly znamená, že prípadné nedostatky sa môžu prejaviť až neskôr. Dodržiavanie pokynov výrobcov a pravidelné, preventívne údržbové zásahy preto budú nevyhnutné pre zachovanie vysokej úrovne bezpečnosti na slovenských cestách.