Nová štúdia sa zamerala na celoživotné emisie elektromobilov a automobilov poháňaných fosílnymi palivami. Vedci pritom zistili, že Tesla Model 3 je o 65 % „čistejšia“ než Mercedes-Benz C-Class, a to aj po tom, ako do rovnice pridali aj emisie vytvorené pri výrobe batériových článkov.
Automobilky a ropné spoločnosti roky kritizovali elektromobily. Tvrdili, že elektromobily sú pre životné prostredie horšie hlavne kvôli tomu, že elektrina, ktorou sa nabíjajú nie je „čistá“. To znamená, že pri výrobe elektriny sa do ovzdušia dostávajú emisie.
Okrem toho tvrdili, že to, čo majitelia elektromobilov môžu ušetriť jazdením ani zďaleka neprevyšuje to, koľko emisií vzniká pri výrobe samotných batérií.
Opierali sa hlavne o štúdiu z Nemecka, ktorá bola publikovaná len minulý rok. Po dôkladnom rozbore vyšlo najavo, že štúdia mala vážne nedostatky a z veľkej časti jej výsledky vyvrátili.
Teraz sa na svetlo sveta dostala nová štúdia, za ktorou stoja experti z Eindhover University of Technology, v ktorej vedci do detailov rozobrali a podrobne vysvetlili všetky chyby, ktoré sa objavili v pôvodnej štúdii. Zároveň dokazujú, že elektromobily počas svojho životného cyklu vyprodukujú výrazne menej emisií, a to aj po zarátaní emisií súvisiacich s ich výrobou.
Štúdia vyzdvihuje päť hlavných chýb z pôvodného diela:
- Výrazné prehnanie pri odhade vyprodukovaných emisií pri výrobe batérií
- Podcenenie dĺžky životnosti batérie
- Predpoklad, že výroba elektriny v budúcnosti nebude „zelenšia“
- Využité laboratórne výsledky, za ktoré zaplatili automobilky
- Úplne vyňatie alebo výrazné podcenenie emisií súvisiacich s výrobou fosílnych palív
Výrazne menej CO2 aj pri športových modeloch
Pri bode týkajúcom sa výroby batérií našli výskumníci z Eindhover University of Technology niekoľko základných chýb.
„Škálovanie a šikovnejšie plánovanie (napr. uchovanie, resp. recyklovanie vzniknutého tepla z výroby) dramaticky znížili energetickú záťaž fabrík, ktoré vyrábajú batériové články. Zároveň je zjavné, že výroba elektriny sa pomaly ale isto zbavuje uhlíkovej stopy. Všetko toto prispieva k znižovaniu záťaže elektromobilov na životné prostredie. Mnohé štúdie ako napríklad Buchal, Karl and Sinn, ADAC, ÖAMTC a Joanneum Research vychádzali z toho, že pri výrobe jednej batérie do ovzdušia unikne 175 kilogramov CO2.
Túto hodnotu prevzali z vysoko kontroverznej štúdie z roku 2017. Tú istú štúdiu však v roku 2019 aktualizovali. Konštatovali v nej, že výroba jednej batérie v skutočnosti stojí len 85 kilogramov CO2, teda dvakrát menej. Predpokladáme, že dnes sa táto hodnota pohybuje v rozpätí od 40 do 100 kg/kWh s priemerom 75 kg/kWh,“ píšu autori štúdie.
Aby neostali len pri teórii a číslach, výskumníci sa rozhodli porovnať niektoré známe elektromobily a „klasické“ autá. V porovnaní nechýbala ani Tesla Model 3 a Mercedes-Benz C-Class. Zistili, že Tesla Model 3 pre životné prostredie predstavuje o 65 % nižšiu emisnú záťaž.
Ak vás táto téma zaujíma a chceli by ste si prečítať celú štúdiu, spraviť tak môžete na tomto odkaze.