Predstavte si, že všetko, čo vidíte, cítite a prežívate, od chuti rannej kávy až po pohľad na hviezdnu oblohu, nie je skutočná hmota, ale len nesmierne kompletný tok dát. Táto myšlienka, ktorú spopularizoval kultový film Matrix či filozof Nick Bostrom, bola dlhé roky vnímaná len ako fascinujúci myšlienkový experiment. Aktuálne sa však situácia mení.
Ako píše server Nedd.cz, skupina odvážnych fyzikov a teoretikov tvrdí, že dozrel čas na to, aby sme túto hypotézu podrobili tvrdému vedeckému testovaniu. Ich cieľom je nájsť vo fyzikálnych zákonoch „podpis“ architekta, teda dôkaz, že žijeme vo vypočítanom svete.
Hľadanie pixelov
Základná premisa nového experimentu, o ktorom informoval aj prestížny New Scientist, vychádza z logiky fungovania počítačov. Každý výpočtový systém, akokoľvek pokročilý, má svoje limity, respektíve konečnú pamäť, výkon procesora a rozlíšenie. Ak je náš vesmír simuláciou, nemôže byť nekonečne detailný. Niekde na tej najnižšej úrovni, hlboko pod úrovňou atómov, musí existovať niečo ako „mriežka“ alebo „pixely“ priestoročasu.
Vedci sa preto chcú zamerať na extrémne presné merania na úrovni kvantovej fyziky. Práve tam, na hraniciach toho, čo je fyzikálne možné zmerať, by sa mohli objaviť jemné anomálie. Ak je priestor a čas diskrétny (kúskovaný) a nie spojitý, mohlo by to znamenať, že narážame na „rozlíšenie“ obrazovky nášho vesmíru.

Je náhoda skutočne náhodná?
Ďalším kľúčovým bodom experimentu je testovanie náhodnosti. V našom svete považujeme kvantové javy za skutočne náhodné. Počítače však majú s generovaním skutočnej náhody problém. Zvyčajne používajú len pseudonáhodné algoritmy, ktoré sa pri dostatočne dlhom pozorovaní začnú opakovať alebo vykazovať vzorce.
Výskumníci plánujú analyzovať kvantové javy s cieľom odhaliť skryté algoritmické vzorce. Ak by sa ukázalo, že to, čo považujeme za „šum“ vesmíru, má v skutočnosti matematickú štruktúru typickú pre generovanie dát, bol by to silný indikátor, že za oponou reality beží nejaký kód.
Rýchlosť svetla ako limit procesora
Hypotéza simulace ponúka aj elegantné, hoci znepokojivé vysvetlenie pre niektoré fyzikálne konštanty. Prečo je rýchlosť svetla maximálnou možnou rýchlosťou vo vesmíre?
V kontexte simulácie by to mohlo predstavovať maximálnu rýchlosť prenosu informácií v systéme, akýsi „takt procesora“, ktorý simuláciu poháňa. Podobne sa dá pozerať na takzvané jemné vyladenie vesmíru (hodnoty gravitácie, elektromagnetizmu atď.), ktoré umožňujú vznik života.
Kým veda to často vysvetľuje náhodou alebo teóriou multivesmíru, z pohľadu simulácie ide jednoducho o parametre nastavené „vývojárom“ v menu nastavení tak, aby bol systém stabilný a funkčný.

Čo ak sme len NPC-čka?
Samozrejme, skeptici oprávnene namietajú, že rozlíšiť medzi fundamentálnym prírodným zákonom a „hardvérovým limitom“ môže byť nemožné. Avšak už len samotná možnosť takéhoto testovania má obrovský dopad na filozofiu a etiku. Ak by sa potvrdilo, že realita je výpočtovej povahy, museli by sme prehodnotiť, čo znamená vedomie. Môže digitálna bytosť cítiť skutočnú bolesť? Sme len pokročilé NPC (nehrateľné postavy) v hre nejakej vyššej civilizácie?
Cieľom vedcov nie je okamžite dokázať, že Matrix existuje, ale zúžiť priestor možností. Buď simuláciu vylúčime, alebo zistíme, že náš svet má podozrivo veľa spoločného s počítačovým programom. Nech už bude výsledok akýkoľvek, hranica medzi tým, čo je „skutočné“ a čo „virtuálne“, sa definitívne rozplýva.
Čo tejto teórii nahráva?
Hoci myšlienka života v simulácii môže pôsobiť ako výplod prílišnej fantázie, existuje niekoľko fascinujúcich faktorov z oblasti fyziky, kozmológie a informatiky, ktoré tejto teórii prekvapivo nahrávajú.
Najsilnejším argumentom je samotný technologický pokrok ľudstva. Ak sa pozrieme na to, ako rýchlo sme sa posunuli od primitívnych hier typu Pong k dnešným hyperrealistickým virtuálnym svetom v 4K rozlíšení, stačí túto krivku natiahnuť do budúcnosti.
Ak civilizácia nezanikne, je takmer isté, že raz bude disponovať výpočtovou silou schopnou simulovať celé vesmíry s vedomými bytosťami. A keďže takýchto simulácií môže byť teoreticky miliardy, štatistická pravdepodobnosť, že my žijeme v tej jedinej „základnej“ realite, sa blíži takmer k nule.

Ešte znepokojujúcejšie indície prichádzajú z kvantovej mechaniky. Správanie častíc na subatomárnej úrovni totiž nápadne pripomína optimalizačné techniky, ktoré používajú dnešní programátori videohier na šetrenie výkonu. Hovorí sa tomu „frustum culling“: počítač vykresľuje len to, na čo sa hráč práve pozerá.
V kvantovom svete poznáme fenomén, kedy častice existujú v stave pravdepodobnosti a nadobudnú konkrétnu polohu až v momente, keď ich pozorujeme alebo zmeriame.
Pre zástancov simulácie je toto jasný dôkaz efektivity systému. Prečo by mal „počítač“ simulovať polohu každého atómu v celom vesmíre neustále, keď stačí vypočítať realitu len v momente a na mieste, kde je potrebná interakcia? Vesmír sa tak javí ako systém, ktorý beží na princípe „renderovania na požiadanie“.
Napokon je tu samotný jazyk prírody. Všetko vo vesmíre, od špirál galaxií až po rastliny, sa riadi presnými matematickými zákonmi a konštantami, ktoré pôsobia až podozrivo dokonalo. Mnohí fyzici, vrátane Maxa Tegmarka, upozorňujú, že matematika nie je len nástrojom na opis vesmíru, ale že vesmír je matematika. Ak sa pozrieme na zdrojový kód softvéru a na rovnice popisujúce fyziku, podobnosť je zarážajúca.
Tzv. „jemné vyladenie“ (fine-tuning) vesmírnych konštánt, ktoré sú nastavené presne tak, aby umožnili život (ak by bola gravitácia len o zlomok silnejšia, vesmír by skolaboval), sa v tomto kontexte javí ako súbor premenných, ktoré niekto zadal do počiatočných nastavení programu pred stlačením tlačidla „Spustiť“.

