Vodiči po celom svete sú zvyknutí na semafory s troma farbami (červená, oranžová, zelená). To by sa mohlo čoskoro zmeniť a na semafory pribudne aj štvrtá farba. Navrhujú to americkí vedci a netradične siahli po bielej farbe. Biela farba na semafore má signalizovať, že cez križovatku právu prechádzajú autonómne vozidlá, pričom cieľom je zrýchliť premávku a znížiť dopravné zápchy, ktoré sú v USA denným problémom.
Semafory so štyrmi farbami
Ako uvádza portál Topky.sk, s ideou pridať na semafory štvrtú bielu farbu prišli vedci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne. Tvrdia, že v dobe, kedy sa na cesty dostáva čoraz viac autonómnych áut, by išlo o zásadnú zmenu. Táto zmena by mala priniesť rýchlejší a bezpečnejší pohyb štandardných áut aj tých, ktoré jazdia bez vodiča.
Podľa odborníkov biele svetlo nemá byť náhradou za žiadnu existujúcu farbu. Pôjde o nový informačný signál, ktorý vodičom naznačí, že križovatku aktuálne riadi systém autonómnych vozidiel. Tie medzi sebou komunikujú a koordinujú svoj pohyb v reálnom čase.
Kedy sa zapne biele svetlo
Podľa návrhu vedcov zo známej univerzity by nový semafor so štyrmi svetlami fungoval nasledovne. Biele svetlo by sa zaplo vtedy, keď by bolo v okolí križovatky dostatok autonómne jazdiacich vozidiel. Pre vodičov by to bol jasný singál, že dopravu momentálne riadia práve tieto autá.
Pre vodičov bežných áut by to znamenalo len jediné. Stačí sledovať pohyb vozidiel pred sebou. V prípade autonómneho auta to bude ešte jednoduchšie. To na základe signálov a riadenia vie, kedy sa má pohnúť alebo zastaviť.
Na nových semaforoch majú byť zachované aj tradičné farby, ktorých význam zostane nezmenený. Biele svetlo sa rozsvieti len vtedy, keď riadenie križovatky prevezme systém umelej inteligencie (AI).

Systém funguje jednoducho
Križovatku a semafory bude riadiť takzvaná technológia distribuovaného výpočtového riadenia. Táto technológia umožňuje medzi autonómnymi vozidlami a semaformi vymieňať si údaje o rýchlosti, polohe a smere jazdy.
V praxi to bude vyzerať takto. Keď sa skupina autonómnych vozidiel približuje ku križovatke, semaforu odošle svoje údaje v reálnom čase. Systém následne vyhodnotí, že takýchto áut je dostatok na samostatné riadenie dopravy, a tak rozsvieti biele svetlo. To signalizuje ostatným vodičom, že autonómne autá prebrali kontrolu. Vodiči potom len nasledujú plynulý pohyb kolóny riadenej autonómnymi vozidlami. Keď klesne počet takýchto áut v danej oblasti, biele svetlo opäť zhasne a riadenie na križovatke sa vráti do bežného režimu troch farieb.
Zníženie dopravných zápch
Vedci, ktorí navrhujú takéto riešenie, si sľubujú menej dopravných zápch v mestách. Simulácie ukázali, že ak by 10 percent áut bolo autonómnych, časové straty by klesli o približné tri percentá. V prípade, že by väčšinu premávky tvorili takéto autá, čas zdržania by sa mohol znížiť až o 94 percent.
Podľa vedcov by to znamenalo zníženú spotrebu paliva, menej emisií a plynulejšiu premávku. Veľkým bonusom je podľa nich aj zvýšená bezpečnosť na cestách. Biele svetlo by tak v praxi znamenalo len to, že situáciu na križovatke má pod kontrolou umelá inteligencia.
Kedy sa dostanú takéto semafory na cesty
Do reálnej prevádzky sa takéto semafory zatiaľ nedostanú. Vedci však pripravujú prvé testy, ktoré prebehnú v uzavretých a bezpečných lokalitách. Ako dodáva portál Topky.sk, hoci sa v pilotných projektoch hovorí o bielej farbe, odborníci nevylučujú, že v praxi sa napokon použije iná farba. Dôležité je len to, aby bola táto nová farba jasne odlíšená od ostatných a ľahko rozpoznateľná.