V Nemecku sa opäť rozhorela debata o dieseloch. Rozhodnutie správneho súdu v Šlezvicku, ktoré zneplatnilo softvérové úpravy motorov koncernu Volkswagen, otriaslo krajinou a prinieslo otázku, či milióny vodičov neprídu o svoje autá. Desať rokov po afére, ktorá zmenila vnímanie automobilového priemyslu, sa téma dostáva späť do centra pozornosti.
Podľa verdiktu boli tzv. termookná, teda softvérové nastavenia vypínajúce čistenie výfukových plynov pri nižších teplotách, v rozpore so zákonom. Hoci ich nemecký úrad pre motorové vozidlá kedysi schválil, súd dal tentoraz prednosť ochrane životného prostredia pred argumentmi o technickej nevyhnutnosti. Vodiči s modelmi Euro 5 a staršími verziami Euro 6 tak čelia neistote, či ich vozidlá ostanú legálne na cestách.

Spor, ktorý presahuje hranice
Organizácia Deutsche Umwelthilfe, ktorá na súde stálo proti Volkswagenu, opakovane tvrdí, že aj po úpravách vypúšťajú milióny áut viac škodlivín, než povoľujú normy. Tvrdí, že systémy sa vypínajú už pri teplotách okolo 10 stupňov Celzia, čo v krajinách s miernym podnebím znamená mesiace zvýšených emisií. Automobilky namietajú, že ide o riešenie na ochranu motorov, aby nedošlo k ich poškodeniu, no verdikt súdu im zobral pôdu pod nohami.
Rozhodnutie zároveň povzbudzuje ďalšie ekologické organizácie, ktoré pripravujú nové žaloby. Právnici hovoria o precedense, ktorý sa môže dotknúť desiatok podobných prípadov a zasiahnuté by nemuseli byť len nemecké značky. Výrobcovia, ktorí sa roky usilujú prejsť na elektromobilitu, tak môžu byť prinútení investovať miliardy do modernizácie starších motorov namiesto rozvoja nových technológií.
Varujú pred kolapsom
Ekonomickí analytici varujú, že rozhodnutie by mohlo ohroziť celé segmenty priemyslu. Podľa britského denníka Financial Times ide o ďalšiu ranu pre nemecký automobilový sektor, ktorý stále nesie následky emisných škandálov. Ak by mestá pristúpili k obmedzeniu prevádzky starších dieselov, majiteľov áut by to mohlo zasiahnuť ako nečakané vyvlastnenie. Strata dôvery v politiku by pritom mohla byť ešte bolestnejšia než finančné straty výrobcov.
Niektoré médiá však upozorňujú, že boj proti emisiiam by nemal byť jednostranný. Belgický denník De Tijd pripomína, že trvalo udržateľná doprava sa netýka iba spaľovacích motorov. Ak sa zanedbajú súvislosti ako preťažená infraštruktúra či nedostatok elektrických nabíjačiek, ani ekologické ciele nebudú mať želaný efekt. Problémom je teda spôsob prechodu, nie samotný pohon.
Budúcnosť pod tlakom
Rozsudok zatiaľ nie je právoplatný a koncern Volkswagen sa pokúša otvoriť cestu k revízii na Spolkovom správnom súde. Úrady však už čelia rastúcemu tlaku zo strany verejnosti aj ekologických aktivistov. Ak sa verdikt potvrdí, štát bude musieť určiť, kto zaplatí prípadné úpravy motorov. Odhady hovoria o miliardových nákladoch a možnom poklese hodnoty státisícov vozidiel na trhu ojazdených áut.