Len pred niekoľkými mesiacmi si slovenskí vodiči museli zvyknúť na fakt, že ročná diaľničná známka ich stojí 90 eur. Ešte pred krátkym časom platili za tú istú službu sotva viac než polovicu, no aj napriek tejto zmene zostáva Slovensko krajinou s najnižším mýtom v regióne. Pre mnohých je to prekvapenie, keďže ceny v susedných štátoch stúpajú rýchlejšie a výraznejšie.
Oproti minulým rokom ide o obrat, ktorý nik neprehliadne. Kým niektorí vodiči zmenu prijali ako nutné zlo, iní ju pokladajú za neprimeraný zásah do rodinného rozpočtu. Ministerstvo dopravy napriek tomu ubezpečuje, že v dohľadnom období sa ďalšie zdraženie nechystá. Otázkou zostáva, ako dlho vydrží súčasné nastavenie, ak si údržba ciest bude vyžadovať vyššie náklady.

Rozdiely medzi krajinami sú citeľné
Ak si slovenský motorist pozrie ceny diaľničných poplatkov u susedov, zistí, že udržať náklady na cestovanie na takejto úrovni nie je samozrejmosťou. V Česku vychádza ročná známka približne na 99 eur, v Rakúsku sa blíži k 104 eurám a Maďarsko si účtuje až 148 eur. Tento rozdiel presahujúci desiatky eur sa prejavuje aj v záujme vodičov, ktorí radi cestujú naprieč hranicami a porovnávajú výhody jednotlivých systémov.
Zatiaľ čo susedné krajiny ceny zvyšujú pravidelne, Slovensko dlhé roky udržiavalo známku na symbolickej úrovni 50 eur. Po období dlhodobej stability nasledovalo navýšenie na 60 eur a neskôr prudký skok na dnešnú hodnotu. Podľa odborníkov bolo zdraženie nevyhnutné, keďže náklady na opravu ciest a diaľnic rastú každou sezónou a rozpočet na ich údržbu musí pokrývať množstvo investícií.
Čo prinesie najbližšie obdobie
Ministerstvo dopravy momentálne tvrdí, že výška poplatku zostane zachovaná, minimálne krátkodobo. Hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková uviedla, že vláda chce ponechať súčasnú tarifu, kým sa nezlepší stav verejných financií. Každá ďalšia zima, počas ktorej zničené úseky vyžadujú opravy, znamená pre štát desiatky miliónov eur výdavkov. Preto sa o cenách rozhoduje s ohľadom na rozpočtové rezervy, ktoré nie sú neobmedzené.
Ak sa spolu s ozdravením hospodárstva podarí udržať výnosy z mýta na plánovanej úrovni, experti nevylučujú, že 90-eurová známka vydrží bez zmeny aj po roku 2026. Slovensko by tak mohlo zostať najdostupnejšou alternatívou pre domácich vodičov, hoci mnohí očakávajú, že kvalita infraštruktúry by mala byť úmerná zaplateným poplatkom. Stabilná cena však znamená istotu, ktorú motoristi po rokoch zmien určite privítajú.