TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur

Čína valcuje svet elektromobilmi. Kým v Európe sú takmer výhradne pre bohatých, tam stoja aj 3 400 eur. Rozdiel však nie je iba v cene.

Roman Drexler
9. júla 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Kým v Európe sú elektromobily doménou bohatších, v Číne zaplavujú trh masovo dostupné modely s cenami okolo 8 500 eur
  • Viete tam však zohnať aj model len za 3 400 eur
  • Za úspechom Číny stojí dlhodobá štátna stratégia, ktorá sa začala už v roku 2001

Elektromobily majú v Európe čoraz silnejšie postavenie. Je však pravda, že v tejto oblasti ešte určite máme čo dobiehať. Iné trhy, predovšetkým Čína, sú v rámci elektromobility oveľa ďalej, a to nielen z hľadiska pripravenosti infraštruktúry či trhového podielu, ale aj z hľadiska ceny. Rozdiel je dokonca aj v tom, že v Európe celkom silne zaznievajú hlasy volajúce po spomalení prechodu na elektromobilitu, zatiaľ čo Čína v tejto oblasti nepoľavuje, pričom jej automobilky valcujú aj globálnu konkurenciu.

Ako informujú Správy STVR, tamojší prechod na elektromobilitu považujú niektorí odborníci takmer za zázrak, ktorý spôsobuje problémy aj zabehnutým hráčom ako Tesla, ktorej predaje od začiatku roka klesli približne o pätinu.

Elektromobily pre masy, alebo len pre „vyvolených“?

Kým v Európe sú elektrické autá vnímané prevažne ako doména bohatých, v Číne je situácia opačná. Tamojší trh zaplavujú aj modely dostupné pre masy, s cenovkou okolo 8 500 eur, pričom najlacnejší elektromobil tam začína na cene 3 400 eur.

NEWSBYTE
Čína predáva elektromobily za cenu ojazdeného auta, Európa len závistlivo sleduje

Čína predáva elektromobily za cenu ojazdeného auta, Európa len závistlivo sleduje

WhatsApp má problém: Zakladateľ známej sociálnej siete chystá prekvapivú novinku, fungovať bude úplne bez internetu

WhatsApp má problém: Zakladateľ známej sociálnej siete chystá prekvapivú novinku, fungovať bude úplne bez internetu

Temu chystá veľkú zmenu: Slováci čoskoro nakúpia TOTO, konkurencia má dôvod na obavy

Temu chystá veľkú zmenu: Slováci čoskoro nakúpia TOTO, konkurencia má dôvod na obavy

Čína predáva elektromobily za cenu ojazdeného auta, Európa len závistlivo sleduje
Čína predáva elektromobily za cenu ojazdeného auta, Európa len závistlivo sleduje
WhatsApp má problém: Zakladateľ známej sociálnej siete chystá prekvapivú novinku, fungovať bude úplne bez internetu
WhatsApp má problém: Zakladateľ známej sociálnej siete chystá prekvapivú novinku, fungovať bude úplne bez internetu
Temu chystá veľkú zmenu: Slováci čoskoro nakúpia TOTO, konkurencia má dôvod na obavy
Temu chystá veľkú zmenu: Slováci čoskoro nakúpia TOTO, konkurencia má dôvod na obavy

Podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrika Križanského v Číne aktuálne prebieha obchodná vojna, kde sa výrobcovia predháňajú v tom, kto ponúkne nižšiu cenu a vyššiu výbavu.

Čína v tom má jasno

Za čínskym úspechom stojí viacero faktorov. Podľa analytičky Cecilie Trasiovej z think tanku Bruegel spočíva v nižších nákladoch na prácu, odbornej pracovnej sile, masívnych investíciách do energetickej infraštruktúry a v efektívnej výrobe. K tomu sa pridáva silná podpora verejnosti, prepojená výroba, prístup ku všetkým potrebným nerastným zdrojom, neuveriteľné inovácie a obrovský domáci trh.

Nejde však o náhodu, ale o dlhodobú stratégiu. Ešte v roku 2001 sa elektromobilita dostala do päťročnice, teda čínskeho ekonomického plánu. Mozgom jej rozvoja je inžinier Wan Gang, ktorý sa remeslu priučil v Nemecku a neskôr sa stal ministrom vedy a technológie.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Regionálne vlády podľa Križanského podporovali elektromobilitu finančnými stimulmi, čo sa neskôr pretavilo do budovania obrovských výrobných kapacít. Peking navyše aktívne bojuje proti autám na spaľovací pohon, kde napríklad za evidenčné číslo obyvatelia často zaplatia viac ako za celé vozidlo.

BYD ako dominantný hráč

Príkladom celosvetového úspechu je automobilka BYD, čo je skratka pre „Build Your Dreams“ (v preklade „Splň si svoj sen“). Ešte v roku 2011 sa zakladateľ Tesly Elon Musk vysmieval jej modelom a kritizoval ich výzor aj kvalitu. Koncom roka 2023 však práve táto čínska automobilka prekonala americkú Teslu v celosvetových predajoch. BYD pokračuje vo svojom raste a nedávno sa zaradil do prvej desiatky najväčších svetových výrobcov áut.

Neprehliadnite

nákupy, nelegálne lieky
Temu chce rozšíriť svoj sortiment o potraviny: TOTO všetko si čoskoro nakúpia Slováci
mimoriadne, EÚ
EÚ dáva vodičom TVRDÚ ranu: Máte takéto auto? Bohužiaľ, máme VEĽMI zlé správy
Polestar
AKTUÁLNE: Na Slovensko mieri známa automobilka. Vytvorí tisícky pracovných miest

EÚ zakáže spaľováky, elektromobily budú „povinné“

Plán Európskej únie zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je jednou z najvýznamnejších zmien v histórii osobnej mobility. Je súčasťou širšieho klimatického balíka „Fit for 55“ a jeho cieľom je dosiahnuť 100-percentné zníženie emisií CO2 z nových predaných áut. Hoci je tento krok motivovaný ekologickými cieľmi, pre bežných motoristov predstavuje sériu zásadných výziev a rizík.

Je dôležité zdôrazniť, že zákaz sa vzťahuje výhradne na predaj nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel. To znamená, že po roku 2035 bude naďalej možné vlastniť, prevádzkovať a predávať ojazdené autá na benzín či naftu. Cieľom je postupná obmena vozového parku. Kľúčovou výnimkou, ktorú si po dlhých rokovaniach presadilo najmä Nemecko, sú vozidlá schopné jazdiť výhradne na uhlíkovo neutrálne e-palivá, teda syntetické palivá vyrábané z obnoviteľných zdrojov.

V skutočnosti ale obmedzenia začnú oveľa skôr. EÚ totiž zvažuje zavedenie prísnejších kvót pre automobilové parky. Firmy pôsobiace v sektore lízingu a automobilových požičovní upozorňujú, že EÚ konkrétne zamýšľa zaviesť pre ne povinnú minimálnu kvótu až 75 percent elektromobilov už od roku 2027, s následným zvýšením na 100 percent od roku 2030.

Táto chystaná regulácia budí v automobilovom sektore mimoriadne obavy. Najväčšie znepokojenie firmám spôsobuje rozsiahla definícia cieľovej skupiny, ktorú legislatívny rámec EÚ zahŕňa pod pojmom „vozový park“.

Čo to znamená pre spotrebiteľov?

Primárnym rizikom pre spotrebiteľov je cenová dostupnosť. Nové elektromobily sú v súčasnosti výrazne drahšie ako porovnateľné spaľovacie autá a nie je zaručené, že do roku 2035 ich cena klesne na úroveň dostupnú pre stredné a nízkopríjmové rodiny. To by mohlo viesť k situácii, kde sa nové auto stane luxusom.

Zákaz predaja nových spaľovákov by zároveň mohol paradoxne zvýšiť dopyt po kvalitných ojazdených autách, a tým aj ich cenu, čo by opäť najviac zasiahlo ľudí s nižšími príjmami. Na druhej strane, majitelia elektromobilov môžu dlhodobo profitovať z výrazne nižších prevádzkových nákladov na „palivo“ a údržbu.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Ďalším vážnym problémom je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, najmä vo vidieckych oblastiach a na sídliskách. Pre milióny ľudí žijúcich v bytoch bez vlastného parkovacieho miesta je predstava pravidelného nabíjania stále komplikovaná.

Masívny prechod na elektromobilitu zároveň vytvorí obrovský tlak na stabilitu elektrickej siete, čo si vyžiada nákladné modernizácie, ktoré sa môžu premietnuť do cien elektriny. Motoristi tiež musia počítať so zmenou návykov, keďže nabíjanie trvá podstatne dlhšie ako tankovanie a vyžaduje si viac plánovania pri dlhších cestách.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok chatovanie, mobil Chystá sa konkurencia pre WhatsApp. Stojí za ňou zakladateľ známej sociálnej siete

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky, mince
EÚ schválila NOVÝ poplatok pre Slovákov: Platiť sa bude až 400 € ročne
7. júla 2025
AKTUÁLNE: Daňový úrad spustil ÚTOK. Jednu skupina ľudí čakajú krížové kontroly a pokuty
8. júla 2025
podvodník, podvod, zlúčenie, lístky
Poviete „DOBRE“ a v momente prídete o desiatky eur. Na Slovensku vyčíňa mimoriadne zákerný podvod (na čo si dať pozor)
8. júla 2025
TV, operátor
Nečakaný KONIEC šiestich TV staníc na Slovensku: Odchádzajú naraz, nepozrie si ich už nikto (ZOZNAM)
8. júla 2025

Najnovšie články

  • Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur
  • Chystá sa konkurencia pre WhatsApp. Stojí za ňou zakladateľ známej sociálnej siete
  • Temu chce rozšíriť svoj sortiment o potraviny: TOTO všetko si čoskoro nakúpia Slováci
  • Zmenili rýchlosť na diaľnici, teraz zavádzajú aj VYŠŠIE pokuty
  • Stalo sa presne to, čo sme nechceli: Zo Slovenska odchádza ĎALŠIA veľká firma, ľudia dostali výpovede

Bude sa vám páčiť

AI, mimoriadne

Táto MIMORIADNE obľúbená značka smartfónov to má nahnuté. Vraj posiela dáta do Číny, chcú ju zakázať (čo sa deje)

30. júna 2025
čínsky miniatúrny dron

Čína vyrobila dron maličký ako komár: Nezachytia ho ani špičkové radary (VIDEO)

30. júna 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok

POZOR: To, čo bolo ZADARMO, už nebude. Spoplatnenie príde veľmi rýchlo (+ nové ceny)

26. júna 2025
Fico, peniaze, Slovensko

Ficov obdiv k ázijskému režimu zhodnotil analytik: Slováci by museli pracovať do smrti!

25. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?