Elektromobily majú v Európe čoraz silnejšie postavenie. Je však pravda, že v tejto oblasti ešte určite máme čo dobiehať. Iné trhy, predovšetkým Čína, sú v rámci elektromobility oveľa ďalej, a to nielen z hľadiska pripravenosti infraštruktúry či trhového podielu, ale aj z hľadiska ceny. Rozdiel je dokonca aj v tom, že v Európe celkom silne zaznievajú hlasy volajúce po spomalení prechodu na elektromobilitu, zatiaľ čo Čína v tejto oblasti nepoľavuje, pričom jej automobilky valcujú aj globálnu konkurenciu.
Ako informujú Správy STVR, tamojší prechod na elektromobilitu považujú niektorí odborníci takmer za zázrak, ktorý spôsobuje problémy aj zabehnutým hráčom ako Tesla, ktorej predaje od začiatku roka klesli približne o pätinu.
Elektromobily pre masy, alebo len pre „vyvolených“?
Kým v Európe sú elektrické autá vnímané prevažne ako doména bohatých, v Číne je situácia opačná. Tamojší trh zaplavujú aj modely dostupné pre masy, s cenovkou okolo 8 500 eur, pričom najlacnejší elektromobil tam začína na cene 3 400 eur.
Podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrika Križanského v Číne aktuálne prebieha obchodná vojna, kde sa výrobcovia predháňajú v tom, kto ponúkne nižšiu cenu a vyššiu výbavu.
Čína v tom má jasno
Za čínskym úspechom stojí viacero faktorov. Podľa analytičky Cecilie Trasiovej z think tanku Bruegel spočíva v nižších nákladoch na prácu, odbornej pracovnej sile, masívnych investíciách do energetickej infraštruktúry a v efektívnej výrobe. K tomu sa pridáva silná podpora verejnosti, prepojená výroba, prístup ku všetkým potrebným nerastným zdrojom, neuveriteľné inovácie a obrovský domáci trh.
Nejde však o náhodu, ale o dlhodobú stratégiu. Ešte v roku 2001 sa elektromobilita dostala do päťročnice, teda čínskeho ekonomického plánu. Mozgom jej rozvoja je inžinier Wan Gang, ktorý sa remeslu priučil v Nemecku a neskôr sa stal ministrom vedy a technológie.

Regionálne vlády podľa Križanského podporovali elektromobilitu finančnými stimulmi, čo sa neskôr pretavilo do budovania obrovských výrobných kapacít. Peking navyše aktívne bojuje proti autám na spaľovací pohon, kde napríklad za evidenčné číslo obyvatelia často zaplatia viac ako za celé vozidlo.
BYD ako dominantný hráč
Príkladom celosvetového úspechu je automobilka BYD, čo je skratka pre „Build Your Dreams“ (v preklade „Splň si svoj sen“). Ešte v roku 2011 sa zakladateľ Tesly Elon Musk vysmieval jej modelom a kritizoval ich výzor aj kvalitu. Koncom roka 2023 však práve táto čínska automobilka prekonala americkú Teslu v celosvetových predajoch. BYD pokračuje vo svojom raste a nedávno sa zaradil do prvej desiatky najväčších svetových výrobcov áut.
EÚ zakáže spaľováky, elektromobily budú „povinné“
Plán Európskej únie zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je jednou z najvýznamnejších zmien v histórii osobnej mobility. Je súčasťou širšieho klimatického balíka „Fit for 55“ a jeho cieľom je dosiahnuť 100-percentné zníženie emisií CO2 z nových predaných áut. Hoci je tento krok motivovaný ekologickými cieľmi, pre bežných motoristov predstavuje sériu zásadných výziev a rizík.
Je dôležité zdôrazniť, že zákaz sa vzťahuje výhradne na predaj nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel. To znamená, že po roku 2035 bude naďalej možné vlastniť, prevádzkovať a predávať ojazdené autá na benzín či naftu. Cieľom je postupná obmena vozového parku. Kľúčovou výnimkou, ktorú si po dlhých rokovaniach presadilo najmä Nemecko, sú vozidlá schopné jazdiť výhradne na uhlíkovo neutrálne e-palivá, teda syntetické palivá vyrábané z obnoviteľných zdrojov.
V skutočnosti ale obmedzenia začnú oveľa skôr. EÚ totiž zvažuje zavedenie prísnejších kvót pre automobilové parky. Firmy pôsobiace v sektore lízingu a automobilových požičovní upozorňujú, že EÚ konkrétne zamýšľa zaviesť pre ne povinnú minimálnu kvótu až 75 percent elektromobilov už od roku 2027, s následným zvýšením na 100 percent od roku 2030.
Táto chystaná regulácia budí v automobilovom sektore mimoriadne obavy. Najväčšie znepokojenie firmám spôsobuje rozsiahla definícia cieľovej skupiny, ktorú legislatívny rámec EÚ zahŕňa pod pojmom „vozový park“.
Čo to znamená pre spotrebiteľov?
Primárnym rizikom pre spotrebiteľov je cenová dostupnosť. Nové elektromobily sú v súčasnosti výrazne drahšie ako porovnateľné spaľovacie autá a nie je zaručené, že do roku 2035 ich cena klesne na úroveň dostupnú pre stredné a nízkopríjmové rodiny. To by mohlo viesť k situácii, kde sa nové auto stane luxusom.
Zákaz predaja nových spaľovákov by zároveň mohol paradoxne zvýšiť dopyt po kvalitných ojazdených autách, a tým aj ich cenu, čo by opäť najviac zasiahlo ľudí s nižšími príjmami. Na druhej strane, majitelia elektromobilov môžu dlhodobo profitovať z výrazne nižších prevádzkových nákladov na „palivo“ a údržbu.

Ďalším vážnym problémom je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, najmä vo vidieckych oblastiach a na sídliskách. Pre milióny ľudí žijúcich v bytoch bez vlastného parkovacieho miesta je predstava pravidelného nabíjania stále komplikovaná.
Masívny prechod na elektromobilitu zároveň vytvorí obrovský tlak na stabilitu elektrickej siete, čo si vyžiada nákladné modernizácie, ktoré sa môžu premietnuť do cien elektriny. Motoristi tiež musia počítať so zmenou návykov, keďže nabíjanie trvá podstatne dlhšie ako tankovanie a vyžaduje si viac plánovania pri dlhších cestách.