Rozhodnutie o kúpe auta – nového i ojazdeného – už dávno nezáleží len od dizajnu či výkonu. Záleží aj od funkcií, ktoré vodičovi dokážu priniesť vyšší komfort, lepšiu bezpečnosť či nižšiu spotrebu. Nie všetky tieto funkcie však napokon skutočne plnia zamýšľaný účel. Jednou z nich je aj funkcia štart-štop, ktorú ponúkajú mnohé modely rôznych značiek – hoci má pekný úmysel, veľkej časti motoristov postupom času začína prekážať.
Ako informuje server Auto Trendy, systém štart-stop bol dlhé roky núteným štandardom pod zámienkou ekologickej účinnosti. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) však plánuje zásadnú zmenu pravidiel, ktorá by mohla tento prvok z áut navždy odstrániť. Aj keď je pravda, že spočiatku by sa to týkalo len USA, nemožno vylúčiť, že by sa tento trend časom rozšíril aj do iných regiónov, vrátane toho euróspkeho.
Lee Zeldin, šéf EPA, sa na sociálnej sieti ironicky vyjadril, že štart-stop funguje len preto, aby automobilky pôsobili ekologickejšie. Z jeho príspevku vyplýva snaha agentúry prestať umelo zvýhodňovať technológie, ktoré v praxi prinášajú viac problémov než úžitku.

Zároveň ide o reakciu na rastúcu nespokojnosť zo strany motoristov, ktorým vadí neustále vypínanie motora, najmä v nevhodných podmienkach. Takéto zásahy totiž môžu poškodzovať mechaniku auta a zároveň neprinášajú významné úspory paliva.
Štart-stop nevymsleli pre vodičov
Hlavným dôvodom, prečo sa výrobcovia do štart-stop systémov pustili, vraj nie je snaha pomôcť vodičom, ale prispôsobenie sa neprirodzeným testovacím cyklom, ako je WLTP či starší NEDC. V týchto testoch však vozidlá stoja na mieste až štvrtinu času, čo deformuje realitu a vytvára priestor na umelé znižovanie spotreby.
V reálnej prevádzke vodiči väčšinou nestoja ani zlomok tejto doby, a tak efektivita systému ostáva len na papieri. Navyše, aby štart-stop fungoval bez častejších porúch, je potrebné vybaviť vozidlo robustnejšou batériou, štartérom a ďalšími súčiastkami, čo zvyšuje cenu aj riziko poruchovosti.
Čo sa môže zmeniť?
Ak EPA skutočne zavedie nové pravidlá, štart-stop systémy by z amerických áut mohli rýchlo zmiznúť. A keďže automobilky často vyrábajú vozidlá pre globálny trh, tlak na zmenu by sa mohol preniesť aj do Európy.
Momentálne sa síce na úrovni Európskej únie (EÚ) o takejto zmene neuvažuje, no ak sa preukáže, že spotrebitelia systém odmietajú a štáty sú ochotné počúvať, môže nastať zvrat. Vodiči by tak mohli získať späť plnú kontrolu nad svojím autom a zároveň si ušetriť náklady aj nervy.