V Európskej únii budú platiť nové, extrémne prísne emisné limity pre automobily. Nové nariadenie stanovuje maximálny priemerný limit na 93,5 gramu CO2 na kilometer, čo znamená sprísnenie oproti pôvodnému limitu 95 gramov CO2. Dôležitým faktorom je zrušenie možnosti korekcie limitu na základe hmotnosti vozidiel, ktorý v minulosti umožňoval navýšenie až na 116 gramov.
Na splnenie nových pravidiel je potrebné, aby približne štvrtina predaných áut boli elektromobily. Aktuálny podiel elektromobilov na európskom trhu však dosahuje iba 13 percent, čo je výrazne menej, než by bolo nutné. Situáciu komplikuje stagnujúci záujem o elektromobily, spôsobený aj poklesom štátnych dotácií.
Hrozba astronomických pokút
Automobilkám, ktoré nové emisné kvóty nesplnia, hrozia mimoriadne vysoké pokuty. Každý gram CO2 nad povolený limit bude sankcionovaný sumou 95 eur za každé predané vozidlo. Pre automobilky ako Volkswagen, ktorý aktuálne produkuje autá s priemernými emisiami až 123 gramov CO2 na kilometer, to znamená možné pokuty vo výške viac ako 2 800 eur na jedno vozidlo.
Tieto náklady sa takmer určite prenesú na koncového zákazníka. Odhaduje sa, že autá značky Volkswagen, vrátane populárnej značky Škoda, môžu zdražieť približne o 2 300 eur. Koncern Stellantis by mohol na pokutách zaplatiť až 2,3 miliardy eur, čo znamená priemerné zdraženie áut o 1 100 eur. Podobne vysoké pokuty hrozia aj aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi, Fordu či značkám Mercedes-Benz a BMW.
Situáciu ďalej zhorší nová emisná norma Euro 6e-bis, ktorá prísnejšie stanovuje pravidlá merania emisií pre plug-in hybridy, čím sa môže ešte zvýšiť priemerná produkcia emisií automobiliek.

Automobilový priemysel medzi dvoma mlynskými kameňmi
Automobilky sú v zložitej situácii. Môžu buď výrazne obmedziť výrobu vozidiel so spaľovacími motormi, čo by znamenalo prepúšťanie zamestnancov, alebo nakupovať drahé emisné kredity od spoločností ako Tesla. Ďalšou možnosťou je predávať elektromobily pod výrobnú cenu, čím by si však automobilky spôsobovali značné finančné straty.
Generálny riaditeľ Renaultu a prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) Luca de Meo upozorňuje, že tento stav výrazne ohrozuje konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu. ACEA odhaduje, že priemysel by mohol v roku 2025 prísť až o 16 miliárd eur, čo by výrazne znížilo investície do inovácií a vývoja nových technológií.
V konečnom dôsledku budú najviac postihnutí bežní spotrebitelia. Znižovanie dostupnosti cenovo prijateľných vozidiel môže znamenať, že nákup nového auta sa pre mnohých stane finančne nedosiahnuteľným snom.