Kúpa ojazdeného auta so sebou prináša niekoľko rizík. Kupujúci si nikdy nemôže byť stopercentne istý, ako bolo s autom zaobchádzané a či predajca nestočil najazdené kilometre. Menší nájazd totižto zvyšuje cenu vozidla, a preto sa mnohí predajcovia uchýlia k podvodu. Stáčanie kilometrov bolo v kurze najmä pred rokmi, a hoci pomaly ustupuje do úzadia, ešte stála sa deje.
Ako informuje motoristický portál Autoviny.sk, teraz Európska únia chystá nový systém evidencie najazdených kilometrov pri každej technickej kontrole. To znamená, že predajcovia s nekalými úmyslami to budú mať oveľa ťažšie. Pre kupujúcich to bude jednoznačným prínosom. Už sa nemusia obávať, že kúpia auto, ktoré na tachometri hlási menší počet kilometrov, než v skutočnosti najazdilo.
Stáčanie kilometrov dostane stopku
EÚ chce zaviesť povinnú celoeurópsku databázu, ktorá bude slúžiť pre záznam údajov o najazdených kilometroch. Toto sa bude týkať všetkých áut, ktoré sú evidované v krajinách Európskej únie. Tento krok zabráni podvodom a manipuláciám s tachometrom. V praxi by to malo fungovať tak, že pri každej technickej kontrole vášho vozidla sa stav tachometra automaticky zaznamená do národnej databázy. Tieto databázy budú zároveň prepojené na celoeurópskej úrovni, čo znamená, že sa nemusíte báť kúpiť ojazdené auto ani z inej krajiny EÚ. Bude to fungovať aj pri každej zmene majiteľa vozidla a jeho opätovnej registrácii. Údaje sa budú aktualizovať a počet najazdených kilometrov sa bude zapisovať do spoločného európskeho systému.
Nová databáza umožní pristupovať k údajom vozidiel úradom, ale aj potenciálnym kupujúcim. Ak si budete chcieť kúpiť ojazdené auto z ktorejkoľvek krajiny EÚ, ľahko si overíte jeho históriu i počet najazdených kilometrov. Európska komisia tvrdí, že ide o kľúčový moment, ktorý má ochrániť spotrebiteľov a ich peniaze. Niektorí totižto zaplatia za auto viac, pretože si myslia, že je v dobrom stave. Realita je však úplne iná a toto auto má vysoký nájazd, len predajca stočil kilometre. Rovnako sa týmto opatrením zabezpečí spravodlivejšia konkurencia na trhu s ojazdenými autami.
Manipulácia s kilometrami
EÚ hovorí, že manipulácia s kilometrami narúša trhové prostredie a zvýhodňuje nepoctivých predajcov. Tento systém nie je úplnou novinkou, pretože niektoré krajiny EÚ ho už vyžívajú, avšak len na národnej úrovni. Ako uvádza portál Autoviny.sk, príkladom je belgický systém Car-Pass, ktorý je považovaný za vzor. V Belgicku musí predajca ojazdených áut poskytnúť kupujúcemu dokument, v ktorom je zaznamenaná história najazdených kilometrov pri každej technickej kontrole. EÚ teraz dúfa, že tento model prenesie do celej únie.

Ako sme naznačili, po úspešnom zavedení databázy by sa už v budúcnosti nemalo stať, že kúpite auto, ktoré má stočené kilometre. Databáza sa by mala stať štandardom naprieč krajinami a kupujúcim by mala pri kúpe ojazdeného auta poskytovať relevantné a nezavádzajúce informácie. Výhodou je prepojenosť systému a možnosť nákupu z akejkoľvek európskej krajiny. Ako dopĺňa portál Autoviny.sk, toto všetko prinesie väčšiu istotu a transparentnosť pri kúpe auta. Zníži sa tým riziko, že naletíte na podvod. Návrh Európskej komisie však najskôr musí prejsť. Aktuálne putuje do Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie. Tam ho čaká schvaľovací proces, pričom ak nebudú voči návrhu závažné pripomienky, už čoskoro by sa mohol zaviesť do praxe. Stane sa tak účinným nástrojom proti podvodom a nečestným predajcom.