TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Ovládanie auta cez dotykový panel? Zabudnite! Autá čaká DRASTICKÁ zmena
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Ovládanie auta cez dotykový panel? Zabudnite! Autá čaká DRASTICKÁ zmena

Moderné automobily čoraz viac prechádzajú na dotykové ovládanie. Týka sa to aj kľúčových funkcií. A práve to vadí organizácii Euro NCAP.

3. marca 2025 13:00
Lucia Bihuncová
3. marca 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Euro NCAP je nezávislá organizácia, ktorá hodnotí bezpečnosť automobilov
  • Od roku 2026 zavádza nové pravidlá hodnotenia, ktoré sa týkajú fyzických tlačidiel
  • Automobily by mali mať kľúčové funkcie dostupné cez tlačidlá alebo spínač
  • Ak bude mať auto funkcie ukryté v menu dotykového displeja, dostane nižšie hodnotenie

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislá organizácia, ktorá hodnotí bezpečnosť nových áut predávaných na európskom trhu. Bola založená v roku 1997 a odvtedy sa stala dôležitým referenčným bodom pre spotrebiteľov aj výrobcov automobilov. Táto organizácia vykonáva nárazové testy a hodnotí autá z hľadiska bezpečnosti vodiča, spolujazdca, detských pasažierov, chodcov a asistenčných bezpečnostných systémov. Na základe týchto testov udeľuje autám hodnotenie v podobe hviezdičiek — maximálne päť znamená najvyššiu úroveň bezpečnosti.

Okrem tradičných nárazových testov sa zameriava aj na moderné technológie, ako sú systémy núdzového brzdenia, detekcia chodcov, udržiavanie v jazdnom pruhu alebo adaptívny tempomat. A práve táto organizácia teraz navrhuje zasadnú novinku, ktorá sa môže dotknúť všetkých vodičov.

Neprehliadnite

specialny
Apple má v ponuke špeciálny iPhone, kúpiť si ho však nemôžete
V starších verziách WhatsApp je bezpečnostná diera, hackeri môžu kradnúť súbory aj správy
EÚ
AKTUÁLNE: Europarlament schválil prvú komplexnú reguláciu kryptomien. Platiť začne už čoskoro!

Povinné fyzické tlačidlá v autách

Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, Euro NCAP navrhuje, aby mali od roku 2026 autá fyzické tlačidlá pre dôležité funkcie. Tieto funkcie by už neišlo ovládať cez dotykový panel. A dôvod? Vyššia bezpečnosť. Pre zapnutie alebo vypnutie niektorých funkcií totižto musí vodič urobiť niekoľko kliknutí na dotykový panel, čím sa znižuje jeho pozornosť a sústredenie sa na cestu. V nadväznosti na tento fakt, nezávislá organizácia EURO NCAP zavádza od budúceho roka nové pravidlá pre hodnotenie bezpečnosti vozidiel. Ak bude chcieť automobilka získať vysoké hodnotenie, je nutné, aby v aute zachovala fyzické tlačidlá pre kľúčové funkcie. V opačnom prípade už nedostane päť hviezdičiek.

NEWSBYTE
Plánujete dovolenku cez internet? Týmto cestovkám sa radšej vyhnite, varuje inšpekcia (zoznam)

Plánujete dovolenku cez internet? Týmto cestovkám sa radšej vyhnite, varuje inšpekcia (zoznam)

Je to tu: Vieme dátum, kedy Apple odhalí nové iPhony 17, fanúšikovia sú v napätí

Je to tu: Vieme dátum, kedy Apple odhalí nové iPhony 17, fanúšikovia sú v napätí

EÚ hrá riskantnú hru: Trumpa sa bojí rozhnevať, sankcie zatiaľ odkladá. Dokedy?

EÚ hrá riskantnú hru: Trumpa sa bojí rozhnevať, sankcie zatiaľ odkladá. Dokedy?

Plánujete dovolenku cez internet? Týmto cestovkám sa radšej vyhnite, varuje inšpekcia (zoznam)
Plánujete dovolenku cez internet? Týmto cestovkám sa radšej vyhnite, varuje inšpekcia (zoznam)
Je to tu: Vieme dátum, kedy Apple odhalí nové iPhony 17, fanúšikovia sú v napätí
Je to tu: Vieme dátum, kedy Apple odhalí nové iPhony 17, fanúšikovia sú v napätí
EÚ hrá riskantnú hru: Trumpa sa bojí rozhnevať, sankcie zatiaľ odkladá. Dokedy?
EÚ hrá riskantnú hru: Trumpa sa bojí rozhnevať, sankcie zatiaľ odkladá. Dokedy?

Euro NCAP nemá právomoci

Už v úvode sme naznačili, že hlavným cieľom tohto odporúčania od Euro NCAP je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Vodič sa nemusí sústrediť na displej a zdĺhavo hľadať na displeji potrebnú funkciu. Namiesto toho stlačí fyzické tlačidlo a môže sledovať cestu. Euro NCAP však nemá právomoci, aby niečo takéto žiadal od výrobcov automobilov. Nepredpokladá sa teda, že by automobilky začali masívne upúšťať od infotainmentov a ich dotykového ovládania. Euro NCAP novými pravidlami hodnotenia bezpečnosti vozidiel skôr reaguje na novodobé prevedenie smeroviek a klaksónu. Niektoré autá majú tieto funkcie ukryté v menu a vodič má k nim zdĺhavý prístup. Týka sa to hlavne niektorých moderných elektromobilov.

Prečo chce organizácia späť fyzické tlačidlá?

Moderné automobily čoraz viac prechádzajú na plne dotykové ovládanie. Euro NCAP však tvrdí, že každá sekunda, počas ktorej sa vodič nevenuje premávke, môže predstavovať riziko. Preto organizácia stanovila jasné pravidlá, ktoré určujú, aké funkcie musia mať fyzické tlačidlá alebo spínač. Týka sa týchto funkcií: smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a núdzové volanie. Autá, ktoré budú mať tieto funkcie ukryté v rámci menu dotykového displeja si môžu znížiť hodnotenia bezpečnosti pri nezávislých testoch, ktoré vykonáva Euro NCAP.

Ako sme naznačili, automobilky nebudú mať povinnosť zaviesť tieto nové pravidlá do praxe. Avšak, na výsledky testov sa spoliehajú mnohí vodiči a hodnotenia Euro NCAP majú veľký vplyv na imidž jednotlivých automobiliek. Ak určitý model získa päť hviezdičiek, môže rátať s lepším predajom, vyššou dôverou zo strany zákazníkov a v neposlednom rade získa konkurenčnú výhodu oproti iným automobilkám. Dá sa preto predpokladať, že aspoň niektoré automobilky sa týmto novým pravidlám budú snažiť prispôsobiť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok TV stanica POZOR: Veľký operátor NEČAKANE vyradil z ponuky až 3 MIMORIADNE obľúbené TV stanice (čo sa stalo)
Ďalší článok STOP značka Zastavujete na značke STOP správne? Takmer 9 z 10 vodičov robí TÚTO chybu!

Najčítanejšie

peniaze, blesková správa
Zobudíme sa do zlého sna: POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien. Slováci budú viac platiť za absolútne základnú vec
13. júla 2025
Dopravná značka ZBE
Vodiči, POZOR: Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu 200 €
13. júla 2025
Radar
Tu radšej dávajte pozor: Nasadili 450 rýchlostných radarov, vodiči im neujdú, pokuty počítajú v MILIÓNOCH eur
13. júla 2025
peniaze, fond, euro, bankovky
Koniec legendy na Slovensku po vyše 50 rokoch: Všetci zamestnanci dostali výpovede
13. júla 2025

Najnovšie články

  • Pripravte sa na tmu: Veľkú časť Slovenska zasiahnu masívne výpadky elektriny, niektorí ostanú aj bez vody
  • Chystáte sa na dovolenku? Inšpekcia varuje: TÝMTO cestovkám neverte! (ZOZNAM)
  • Vieme, kedy Apple predstaví nové iPhony 17. Ich uvedenie na trh sa blíži (DÁTUM)
  • EÚ nechce rozhnevať Trumpa a na odvetné clá si netrúfa. Zatiaľ
  • V peňaženkách nám čoskoro pribudnú nové eurové mince. TAKTO budú vyzerať (FOTO)

Bude sa vám páčiť

nočná jazda autom, auto, automobily

Vodiči, POZOR: Tieto obľúbené autá majú závažnú chybu. Môže vás odpočúvať hacker

11. júla 2025
vodič, volant, chyby za volantom, autoškoly, vibrácie volantu, mýty, auto, riziko

TAKÉTO auto ste ešte nevideli. Je najužšie na svete a zaparkujete s ním hocikde (VIDEO)

11. júla 2025
elektromobily

Elektromobily majú PROBLÉM: Prvá krajina hlási vyššiu spotrebu elektriny než vlaky

11. júla 2025

Vodiči, POZOR: Na Slovensku sa chystá VEĽKÁ zmena pravidiel cestnej premávky (čo bude nové)

11. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?