TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Autonómne auto vs. pilot Formuly 1: Nevšedné preteky priniesli prekvapujúci výsledok
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Autonómne auto vs. pilot Formuly 1: Nevšedné preteky priniesli prekvapujúci výsledok

Na legendárnom japonskom okruhu Suzuka si zmerali sily autonómne auto a pilot Formuly 1 (F1). Víťaz bol jasný takmer okamžite.

27. decembra 2024 9:27
Roman Drexler
27. decembra 2024
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Môžu autonómne vozidlá nahradiť ľudských pretekárov?
  • Posledný test v teréne ukázal, že nie
  • Pokrok je však evidentný. Aj neúspech prináša cenné dáta

Na legendárnom japonskom okruhu Suzuka sa uskutočnili skutočne nevídané preteky. Bývalý pilot Formuly 1 (F1) Daniil Kvjat si zmeral sily s autonómnym pretekárskym vozidlom. Zatiaľ čo v jednom kokpite sedel skúsený živý vodič, druhý kokpit obsahoval celkovo 95 kilogramov počítačov a senzorov. Výsledky boli prinajmenšom pozoruhodné.

Ako informuje magazín VTM.cz, preteky zorganizovala Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL), ktorá sa zameriava na vývoj a testovanie technológií autonómneho riadenia v extrémnych podmienkach pretekárskych tratí.

A2RL je pretekárska séria, v ktorej si merajú sily autonómne vozidlá vybavené hardvérom inštitútu Technology Innovation Institute (TII). No pokiaľ ide o softvér, ten si každý zúčastnený tím programuje sám, čo vytvára rozsiahly priestor pre inovácie a vznik unikátnych algoritmov. Hlavným cieľom tejto ligy je posunúť hranice autonómneho riadenia a priniesť poznatky, ktoré pomôžu k plynulejšiemu a bezpečnejšiemu chodu každodennej dopravy.

Autonómne pretekárske auto
Autonómne pretekárske auto | Zdroj: A2RL

Človek je človek, stroj je stroj

Ako sme spomenuli, preteky priniesli zaujímavé výsledky. Robotické autá, hoci za posledné roky zásadne pokročili, stále majú viaceré nedostatky. A tie sa na trati celkom jasne prejavili. Giovanni Pau z tímu TII Racing poznamenal, že autonómne auto jednoducho nedokáže „cítiť“ trať rovnako ako človek. Kvjat dokázal okamžite vyhodnotiť, ako pneumatiky reagujú na povrch trate. Pre počítač je niečo také stále nemožné.

Ide o kľúčovú schopnosť, a to obzvlášť na okruhoch, akým je Suzuka – úzke a dlhé zákruty. Počítač nedokáže adekvátne porozumieť dôležitosti dostatočného zahriatia pneumatík, čo náramne vplýva na ich priľnavosť. To predstavuje kompromisy nielen na výkone, ale aj na bezpečnosti.

Neprehliadnite

preteky elektrických kolobežiek
V Bratislave sa uskutočnia prvé preteky elektrických kolobežiek
Veľký úspech: Prvé lietajúce pretekárske auto absolvovalo testovací let
Si fanúšik F1? Apple prekvapuje celovečerným filmom v hlavnej úlohe s Bradom Pittom

Kto zvíťazil?

Pred rokom mal Kvjat náskok tri až päť minút na kolo, tento rok bol rozdiel len osem sekúnd. Vo svete pretekárov stále ide o obrovskú priepasť, avšak z technologického hľadiska ide o dôležitý pokrok.

Na základe získaných údajov možno skonštatovať, že autonómne vozidlo je dnes schopné prejsť trať rýchlosťou na úrovni 90 až 95 percent profesionálneho pilota.

Je ale nutné poznamenať, že samotné preteky de facto skončili skôr, než sa vôbec začali. Počas zahrievacieho kola autonómne vozidlo stratilo kontrolu, dostalo sa do šmyku a narazilo do bariéry. Príčinou bola zlá trakcia kvôli studeným pneumatikám a náhlej strate tlaku v jednej z nich. Video zachytávajúce kolíziu nájdete nižšie.

People: Autonomous motorsport can’t get worse than that #A2RL stuff in Abu Dhabi 🫡

A2RL in Suzuka: *hold my AI beer* 💥pic.twitter.com/IrMSL9MZa8

— Laura (@LauraLeslieF1) November 10, 2024

Kvjat vedel, že musí pred ostrými zákrutami dostatočne zahriať pneumatiky. Dokázal sa tiež oprieť o svoje dlhoročné skúsenosti a inštinkty. Stroj nemá oči ani intuíciu, riadi sa čisto algoritmami. Kolízia v zahrievacom kole jasne ukázala, že realita je oveľa zložitejšia a tvrdšia ako simulácia.


Napriek tomu však preteky priniesli cenné dáta, ktoré poslúžia na ďalšie inovovanie autonómnych vozidiel, a to nielen tých pretekárskych. Pau zdôraznil, že všetky poznatky, ktoré prinesie pretekárska dráha, môžu byť neskôr uplatnené aj v bežnej doprave.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Smartfón, prehľad Vlajkové smartfóny v roku 2025: Čaká nás kopa vylepšení a úžasných noviniek! (PREHĽAD)
Ďalší článok Mimoriadne, mikroplasty MIMORIADNE: Blíži sa KONIEC mikroplastov. Vedci vyvinuli PRELOMOVÉ riešenie globálneho problému!

Najčítanejšie

aktuálne
Keď sa chce, tak to ide. Tento deň bude opäť dňom pracovného pokoja
3. decembra 2025
messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025
Telekom, Práve sa stalo
Telekom má ďalšiu geniálnu novinku. Tisícom zákazníkom náramne uľahčí život
3. decembra 2025

Najnovšie články

  • Klasický benzín a nafta skončia. Padol definitívny dátum zákazu
  • Aj slovenskí vodiči môžu tankovať lacné palivo za 68 centov. Treba splniť túto podmienku
  • Ročná diaľničná známka len za 21 eur vyvolala ošiaľ. Predával ju známy reťazec
  • Elektromobily strácajú pôdu pod nohami. Začnú podporovať spaľováky
  • Rusko zakázalo hru Roblox. Regulátor hovorí o „LGBT propagande“

Bude sa vám páčiť

Pošta, Slovenská pošta

Slovenská pošta napreduje. Balíček vám donesie robot na kolesách (+ ako to funguje)

5. novembra 2025

Neznámy objekt v 11-kilometrovej výške ROZBIL čelné sklo lietadla. Zrejme išlo o kozmický odpad

22. októbra 2025
Apple TV+

Streamovacia platforma Apple TV+ NEČAKANE končí. Nahradí ju TOTO

14. októbra 2025

Veľká streamovacia služba získa práva na vysielanie F1. Kde sledovať preteky?

10. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?