TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: AKTUÁLNE: EÚ rozširuje pôsobnosť emisných noriem v doprave. Ekologické musia byť aj kamióny a autobusy
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

AKTUÁLNE: EÚ rozširuje pôsobnosť emisných noriem v doprave. Ekologické musia byť aj kamióny a autobusy

23. januára 2024 10:06
Roman Drexler
23. januára 2024
Zdieľať
7 min
Zdieľať

Európska únia (EÚ) sa pripravuje na veľkú transformáciu svojej dopravnej infraštruktúry. Od roku 2035 chce úplne zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie, čo de facto znamená koniec áut so spaľovacím motorom na naftu a benzín. A ako nám prezrádza nová tlačová správa Európskej komisie, dekarbonizácia sa nebude týkať iba osobnej, ale aj nákladnej či autobusovej dopravy.

Kapitoly článku:

  1. Prísnejšie ciele a širší rozsah
  2. Zmena je nutná
  3. Sme na novú éru dopravy pripravení?

Európsky parlament a Rada o predbežnej politickej dohode uzavreli kľúčovú dohodu, ktorá posilňuje emisné normy CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá, ktoré vstúpia na trh od roku 2030. Táto dohoda prinesie nariadenie, ktoré stanoví nové emisné ciele na jednotlivé časové obdobia, konkrétne na roky 2030, 2035 a 2040. EÚ ňou sleduje zabezpečenie čo najvyššej ekologickosti cestnej dopravy, ako aj dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2035.

Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

Prísnejšie ciele a širší rozsah

V prípade ťažkých úžitkových vozidiel nebudú emisné kritériá také prísne ako pri osobných automobiloch. Dohoda žiada zníženie emisií CO2 o 45 % do roku 2030 až 2034, o 65 % do roku 2035 až 2039 a o 90 % od roku 2040, konkrétne v porovnaní s úrovňami z roku 2019.


Prečítajte si tiež:

  • V Európe sa najpredávanejším vozidlom roka 2023 stal elektromobil
  • MONŠTRUM Z ČÍNY: Samebike MY-SM26 má dojazd 80 km a nosnosť až 150 kg
  • PZP pre kolobežky: Odhalili cenu, platiť sa bude ročne a nebude zanedbateľné

Pokiaľ ide o rozsah pôsobnosti, od roku 2035 sa budú uvedené normy uplatňovať takmer na všetky nákladné vozidlá, a to vrátane mestských autobusov, diaľkových autobusov, prípojných vozidiel a taktiež profesionálnych vozidiel, ako sú nákladné automobily, sklápače alebo miešačky betónu. Pre prípojné vozidlá a návesy sú stanovené špecifické ciele, a to zníženie emisií o 7,5 %, resp. 10 % od roku 2030.

V prípade mestských autobusov sa budú musieť emisie znížiť o 90 % už od roku 2030, pričom od roku 2035 musia byť ich emisie nulové.

Kým sa tak stane, Európska komisia bude skúmať účinnosť a vplyv nariadenia. Tento proces by mal pretrvávať do roku 2027 a bude sa týkať rozšírenia rozsahu pôsobnosti na malé nákladné vozidlá, metodiky registrácie ťažkých úžitkových vozidiel výlučne využívajúcich palivá neutrálne z hľadiska CO2 v súlade s právnymi predpismi EÚ a cieľmi klimatickej neutrality, úlohy uhlíkového korekčného faktora pri prechode na ťažké úžitkové vozidlá s nulovými emisiami a metodiky určovania emisií CO2 počas celého životného cyklu nových ťažkých úžitkových vozidiel.

„Dnešná dohoda vysiela ďalší jasný signál výrobcom, prevádzkovateľom dopravy a používateľom s cieľom nasmerovať investície do inovačných technológií s nulovými emisiami a podporiť zavádzanie nabíjacej a čerpacej infraštruktúry,“ uvádza Komisia.

Neprehliadnite

EÚ
EÚ schválila drastickú zmenu. Padlo nečakané rozhodnutie
peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
EÚ výrazne sprísňuje dane. Jedna z nich aj pre Slovákov stúpne o 1 000 %
Niektorí vodiči budú na slovenských diaľniciach platiť za každý prejdený kilometer aj v roku 2026. Takéto sú ceny

Uvedené normy a lehoty však ešte nie sú oficiálne. Európsky parlament a Rada ju najskôr musia formálne schváliť. Po dokončení tohto postupu sa nové právne predpisy uverejnia v Úradnom vestníku Únie a nadobudnú účinnosť.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images

O stanovení emisných noriem pre ťažké úžitkové vozidlá sa pritom hovorí už dlhšie. Komisia ešte vo februári minulého roku predložila návrh nariadenia s cieľom stanoviť normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá od roku 2030 s cieľom pomôcť k cieľu EÚ dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050 a znížiť dopyt po dovážaných fosílnych palivách.

Ťažké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za viac ako 25 % emisií skleníkových plynov z cestnej dopravy v EÚ, pričom na celkovom objeme emisií skleníkových plynov v EÚ im pripadá podiel 6 %.

Zmena je nutná

Uvedené normy sú celkom prísne, no sú potrebné. Globálna klíma sa otepľuje, čoho jasným dôkazom je uplynulý rok, počas ktorého padlo viacero teplotných rekordov. Podľa Národného úradu pre oceán a atmosféru bol rok 2023 najhorúcejším v histórii meraní.

Rast priemernej teploty nemožno brať na ľahkú váhu. Jeho neudržiavanie pod hranicami vymedzenými odborníkmi môže viesť k priam katastrofálnym následkom. A žiaľ, poniektoré z nich sa už postupne začínajú ukazovať. Horúcejšia klíma predstavuje riziko predovšetkým pre zemské zásoby ľadu, ktorých je čoraz menej a menej. Ubúdanie ľadovcov spôsobuje rast hladiny oceánov a morí, čo zvyšuje riziko záplav pobrežných oblastí.

Rovnako vysoké teplá môžu spôsobiť pretrvávajúce suché obdobia vo vnútrozemí, čo zase predstavuje riziko pre poľnohospodárov a ich plodiny či zvieratá, z ktorých potravu si servírujeme na naše stoly.

Je potrebné, aby ľudstvo zakročilo čo najskôr a udržalo globálne otepľovanie čo najviac pod kontrolou, kým ešte má tú možnosť. Nemusíte pritom byť odborníkmi na životné prostredie, aby ste dokázali pomôcť. Planéte uľahčíte napríklad tým, že budete triediť odpad či šetriť vodu. Hoci je to malá pomoc, aj taká sa ráta.

Ilustr. obr. | Zdroj: Photocreo

Sme na novú éru dopravy pripravení?

EÚ stanovuje emisné normy pre ťažké aj osobné vozidlá, pričom platiť začnú relatívne čoskoro. Rok 2035 nie je až tak ďaleko, čo môže vyvolať obavy z toho, ako rýchlo (a či vôbec) sa členské štáty dokážu novým pravidlám prispôsobiť.

Napríklad mestské autobusy budú musieť byť od roku 2035 úplne bezemisné, čo znamená, že buď to prejdú na nový typ paliva, ktoré bude spĺňať emisné normy, alebo prejdú na nový typ pohonu, resp. na elektrinu.

Problém je v tom, že ani jedna z týchto zmien nie je lacná. Transformácia autobusovej dopravy si bude vyžadovať mnoho objemných investícií zo strany štátu aj samospráv. A žiaľ, nie každá krajina EÚ má tak bohatý rozpočet, aby dokázala zabezpečiť takúto premenu dopravy včas a bez komplikácií.

Už keď EÚ hovorila o zákaze spaľovacích motorov pre osobné vozidlá, poniektoré krajiny volali po odklade konečného termínu. Obávali sa totiž, že nestihnú včas adekvátne prispôsobiť svoje infraštruktúry, vrátane tej nabíjacej. Medzi týmito krajinami bolo aj Slovensko.

Konkrétne pri osobných vozidlách sú stanovené tri fázy prechodu na bezemisnú prevádzku, a to:

  • 2025-2030 – nové osobné vozidlá budú musieť produkovať o 25 % (nové dodávky o 17 %) menej CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021.
  • 2030-2035 – nové osobné vozidlá budú musieť produkovať o 55 % (nové dodávky o 50 %) menej CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021.
  • 2035 – emisie CO2 všetkých nových vozidiel budú musieť byť nulové.
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Hry majú byť zábavou, nie hazardom: Loot boxy sú reálny problém, ktorý postihuje čoraz viac hier
Ďalší článok Slovenskí novinári potrebujú väčšiu ochranu. Vyplýva to z prieskumu, horšie na tom je len Bulharsko a Rumunsko

Najčítanejšie

Palivo, nafta, benzín
Končí veľká sieť čerpacích staníc. Všetky preberie konkurencia
6. decembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji
Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
7. decembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby
Štát spravil veľkú chybu. Ľuďom za prácu sľuboval 100 % príplatok, teraz to ide rušiť
6. decembra 2025

Najnovšie články

  • Vláda zvažuje limity odvodov. Od júla 2026 môžu niektorí ušetriť
  • Pošta sa mení na nepoznanie. Takto vyzerajú kuriéri novej generácie
  • Používate Google Chrome? Urýchlene vymažte tieto rozšírenia, kradnú prihlasovacie údaje
  • Štát rozhodol, Slováci majú dôležitú povinnosť. Mnohým to bude prekážať, hrozia pokuty
  • Slovenská sporiteľňa od roku 2026 mení cenník. Za vydanie karty chce 10 €, účty zadarmo skomplikuje

Bude sa vám páčiť

dopravná značka

Za toto je pokuta až 170 eur. Dopravná značka mätie mnohých vodičov

5. decembra 2025
tankovanie, benzín, nafta

Klasický benzín a nafta skončia. Padol definitívny dátum zákazu

4. decembra 2025
Elektromobil, elektromobily

Elektromobily strácajú pôdu pod nohami. Začnú podporovať spaľováky

4. decembra 2025
Tankovanie, benzín, nafta, ceny benzínu

Klasický benzín vám znefunkční auto, nafta skončí úplne. Nový návrh EÚ mnohým vezme autá

3. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?