Šoféri elektromobilov Tesla bývajú nepozorní, keď majú aktivovaného Autopilota, tvrdí nová štúdia

Pohľady šoférov majú smerovať nadol a na stred palubovej dosky. Tieto smery sú asociované s pozeraním do telefónu či interakciou s dotykovou obrazovkou prítomného tabletu.

Názory na funkciu Autopilota, čiže plne autonómneho systému riadnia (FSD) od spoločnosti Tesla, sa naprieč spoločnosťou diametrálne odlišujú. Zatiaľ čo jedna skupina obdivuje technologický pokrok svetoznámej automobilky, druhá skupina je skôr nedôverčivá a obáva sa rizika, ktoré so sebou táto technológia prináša. Do tej druhej skupiny sa zaraďujú aj niektoré bezpečnostné orgány.

Hoci je pravda, že technológie napredujú rapídnym tempom, obavy sú pádne. Nová štúdia od MIT, na ktorú upozornil server TechCrunch, totiž ukazuje, že šoféri s možnosťou Autopilota bývajú menej pozorní, keď majú tento systém aktivovaný. “Správanie sa pred a po odpojení Autopilota mení,” stojí v štúdii. “Pred odpojením sa vodiči menej pozerali na cestu a viac sa sústredili na oblasti nesúvisiace s riadením.”

Inými slovami, šoféri počas používania Autopilota nevenujú dostatočnú pozornosť ceste pred sebou. Mnohých to zrejme neprekvapí, no doposiaľ išlo skôr o domnienku. Teraz je to viac-menej oficiálnym faktom.

V štúdii ďalej stojí, že pohľady šoférov smerovali nadol a na stred palubovej dosky. Tieto smery sú asociované s pozeraním do telefónu či interakciou s dotykovou obrazovkou prítomného tabletu. Po vypnutí autopilota boli tieto pohľady oveľa menej intenzívne, píše Engadget.

Tesla Model S
Tesla Model S

Autopilot stále nie je plne autonómny

Aktuálna verzia Autopilota zatiaľ nie je plnou verziou, ku ktorej automobilka smeruje. Síce je s každou verziou intuitívnejší, no stále si vyžaduje plnú pozornosť človeka sediaceho za volantom. Žiaľ, Tesla nedisponuje tak spoľahlivým kontrolným systémom, ktorý by toto vedel zaručiť.

Toto je veľký problém. V Spojených štátoch amerických dokonca nedávno začalo vyšetrovanie, ktoré sleduje až 765 tisíc vozidiel vyrobených medzi rokmi 2014 a 2021. Dôvodom bol práve Autopilot, kvôli ktorému mali elektromobily 11-krát vraziť do parkujúcich či odstavených vozidiel.

Tesla si našťastie nedostatky Autopilota a vplyvy ľudských faktorov plne uvedomuje. Preto zaviedla podmienku, podľa ktorej musí každý užívateľ žiadajúci o prístup k tomuto systému najskôr prejsť prejsť 7-dňovým kontrolným obdobím, počas ktorého bude sledované jeho správanie na cestách. Ak touto skúškou prejde, prístup mu bude udelený.

Total
1
Zdieľaní
Total
1
Zdieľať