Tesla Model S

Temná strana elektromobilov: Tesla chcela 22 500 dolárov za výmenu batérie, v skutočnosti stála štvrtinu

Zákazník sa sťažoval na problémy s nabíjaním, konkrétne, že nedokázal batériu nabiť na väčšiu kapacitu ako 80 km. Batéria na vozidle však bola 4 mesiace po záruke.

Neprimerane vysoké účty za služby nie sú v dnešnom modernom svete žiadnou novinkou. Niekedy to ale spoločnosti jednoducho preženú viac, než je zdravé. Medzi takéto prípady sa po novom zaradila napríklad automobiilka Tesla, ktorá si od zákazníka vypýtala 22 500 amerických dolárov za výmenu batérie v elektromobile Model S. V skutočnosti však stačila len necelá štvrtina tejto čiastky.

Koľko normálne stojí výmena batérie? Ako píše Fred Lambert z Electrek, na túto otázku je ťažké odpovedať, nakoľko väčšina výmen prebieha v rámci záruky. Pôvodne Tesla ponúkala 8-ročnú záruku na pohonné ústrojenstvo pre Model S a Model X. Výroba Modelu S však začala ešte v roku 2012, čo znamená, že tento elektromobil len nedávno začal strácať záruku.

Problémy s batériou však nesúvisia len s prirodzenou degradáciou v priebehu času. Niekedy batéria jednoducho vypovedá službu, čo je dôvod, prečo Tesla radšej ponúkne výmenu než opravu. Presne to sa stalo pri Tylerovi Hooverovi, ktorý si kúpil Model S P85 z roku 2013. Sťažoval sa na problémy s nabíjaním, konkrétne, že nedokázal batériu nabiť na väčšiu kapacitu ako 80 km. Batéria na vozidle však bola 4 mesiace po záruke.

Tesla Model S
Tesla Model S

Namiesto batérie stačilo vymeniť 2 poškodené moduly

22 500 dolárov za výmenu batérie sa mu ale zdalo ako príliš vysoká čiastka. Rozhodol sa teda vozidlo zveriť do servisu YouTubera Rich Rebuilds.

Hoci Tesla nedávno začala sprístupňovať svoje nástroje tretím stranám, stále je v tomto smere pomerne konzervatívna, najmä čo sa týka diagnostiky pohonného ústrojenstva. YouTuber a jeho servis Electrified Garage však obmedzenia obchádza vlastnými cestičkami. Zistilo sa, že 2 zo 16 modulov batérie trpia určitou nerovnováhou napätia. Namiesto výmeny celej batérie tak servis vymenil len tieto dva moduly.

Koľko to stálo? Výmena jedného poškodeného modulu vyšla na 1 500 dolárov. Boli dva, takže celkovo 3 000 dolárov. Ďalšie potrebné súčiastky vyšli na 750 dolárov. Celkovo oprava batérie, vrátane diagnostiky a práce, vyšla na 5 000 dolárov. To je necelých 25 % z ceny, ktorú ponúkala za svoje služby Tesla.

Celý priebeh opravy opísal YouTuber vo svojom videu, ktoré nájdete pod týmto odsekom.