AKTUÁLNE: Na Slovensku od januára 2020 končí benzín Super 95. Bude drahší a pre niektoré autá škodlivý

Slovákov čaká nepríjemná zmena. Natural 95 nahradí benzín s viac bioetanolom, ktorý je drahší a pre niektoré vozidlá škodlivý.

14
Foto: Pixabay

Slovenských motoristov od nového roka čaká veľká zmena. Národná rada Slovenskej republiky totiž schválila zákon, ktorý je navrhnutý tak, aby skoncoval s benzínom Natural 95 E5. Alternatíva s označením E10 má byť drahšia a pre niektoré vozidlá škodlivá. Téme sa venoval denník Pravda.

Motoristi by sa mali od nového roka pripraviť na nový, ekologickejší, benzín. Namiesto klasického Natural 95 s označením E5 totiž budú tankovať benzín s označením E10. Hlavným rozdielom medzi oboma benzínmi je podiel bioetanolu. Kým Natural 95 musí obsahovať aspoň 5 % bioetanolu, benzín E10 ho musí obsahovať aspoň 9 %.

Foto: Pixabay

Čo stojí za rozhodnutím Slovenska?

Európska únia sa už roky snaží znížiť uhlíkovú stopu členských krajín. Slovensko sa rozhodlo, že sa uhlíkovú stopu pokúsi znížiť benzínom s vyšším podielom bioetanolu, ktorý pri spaľovaní produkuje menej oxidu uhličitého. Vysadenie Natural 95 má navyše podporiť poľnohospodárov pestujúcich kukuricu, z ktorej sa bioetanol vyrába.

Bio riešenie však so sebou prináša aj svoje problémy. Ako server Pravda upozorňuje, s výrobou benzínu E10 sú spojené vyššie výdavky, ktoré sa môžu premietnuť do vyšších cien za liter pohonnej hmoty.

Foto: Pixabay

Problém môžu mať aj majitelia starších vozidiel vyrobených pred rokom 2005 s emisnou normou nižšou ako Euro 4. Motory takýchto vozidiel nemusia E10 spaľovať tak, ako E5. Zoznam automobilov, ktoré môžu mať s E10 problém pripravil server Autobild. Spomenieme napríklad Golf IV a Golf V či Škoda Felícia (1,3l OHV), ktoré nie sú prispôsobené na E10 a môže dôjsť k poškodeniu motora. Celý zoznam, ako sme spomenuli vyššie, nájdete na Autobilde.

Pri autách to však nekončí. Nový benzín by sa mal dotknúť aj kosačiek či motorových píl s karburátovými motormi. Problémom s motorom sa dá vyhnúť napríklad tankovaním palív s oktánovým číslom 100, ktoré je však podstatne drahšie.