Ak parlament odsúhlasí najnovšiu novelu zákona o cestnej premávke, od mája 2026 dostanú mestá a obce možnosť merať rýchlosť a priamo udeľovať pokuty vodičom. Ide o krok, ktorý môže zásadne ovplyvniť nielen správanie šoférov, ale aj príjmy samospráv.
Nové pravidlá majú podľa vlády prispieť k bezpečnejším cestám, no zatiaľ nie je isté, v akej podobe ich poslanci finálne schvália. Očakáva sa ešte dlhá diskusia a možné úpravy viacerých detailov. Výsledná verzia zákona tak môže mať iný rozsah, než predpokladá dnešný návrh.

Obce dostanú viac právomocí
Doteraz mohli rýchlosť oficiálne kontrolovať len policajti, po novom by sa do tejto úlohy mohli zapojiť aj obce. Mestá by tak využívali stacionárne radary najmä v blízkosti škôl, priechodov pre chodcov alebo v úsekoch, kde dochádza k častým kolíziám. Niektoré profesijné združenia, medzi nimi aj dopravcovia z ČESMADu, však upozorňujú, že takéto oprávnenie môže viesť k svojvoľnému vyberaniu pokút.
Objektívna zodpovednosť nového typu sa nemá vzťahovať len na rýchlosť. Obce budú môcť vodičov sankcionovať tiež za prejazd na červenú, nerešpektovanie značky STOP či zákaz vjazdu. Pokuty budú rozdelené podľa závažnosti priestupku, pričom najnižšia hranica sa v obci zníži z 20 na 15 kilometrov za hodinu nad limit.

Prísnejšie postihy a nové hranice pokút
Vodič, ktorý prekročí rýchlosť v obci o najviac 15 kilometrov, zaplatí do 50 eur. Pri vyššom prekročení do 30 kilometrov pôjde o pokutu od 30 do 400 eur, pri ešte rýchlejšej jazde až do 800 eur. Mimo obce sú sumy dvojnásobné a v extrémnych prípadoch až tisíc eur. Pri porušení limitu o viac než 41 kilometrov môže polícia zadržať vodičský preukaz.
Cestní piráti, ktorí sa nedajú poučiť, budú mať situáciu zložitejšiu. Ak niekto trikrát v priebehu dvanástich mesiacov závažne poruší zákon, čaká ho vyšetrenie u dopravného psychológa a povinný kurz bezpečnej jazdy. Štvrté závažné porušenie znamená navyše psychologické aj zdravotné testy, ktorými vodič bude musieť prejsť, ak chce získať späť oprávnenie na vedenie vozidla.
Chodci, križovatky a kamióny
Novela mení aj postavenie chodcov. Na priechodoch získajú absolútnu prednosť, a vodič bude povinný zastaviť už v okamihu, keď chodec zjavne mieri na prechod. Pravidlo má znížiť riziko zrážok a spomaliť premávku v mestských oblastiach. Zatiaľ čo niektorí vodiči to vnímajú ako sprísnenie, dopravní experti hovoria o nevyhnutnom kroku k vyššej ochrane zraniteľných účastníkov.
Otočenie na križovatkách sa bude po novom posudzovať opačne ako dnes. Namiesto zákazu platného všade, kde to neumožňuje značenie, bude otáčanie možné na všetkých riadených križovatkách, pokiaľ nebude výslovne zakázané. Ide o riešenie podobné tomu, ktoré funguje v susedných štátoch.
Najvýraznejšia zmena na diaľniciach poteší najmä vodičov kamiónov. Zákaz ich vzájomného predbiehania, platný od roku 2009, má skončiť. Navrhovatelia tvrdia, že v súčasnej podobe už nedáva zmysel, keďže moderné vozidlá majú výkon aj bezpečnostné systémy porovnateľné s tými v zahraničí.

