Slovenská značka, ktorá sa mohla pochváliť rastom, sa dostala do zlomového bodu. Po miliónových ziskoch hlási pokles o viac ako 80 percent. Ide o firmu Puella, ktorá je známa parfumami na pranie. Po založení firmy v roku 2020 sa hrdila rýchlym úspechom a expanziou.
Ako uvádza portál Regióny, zakladateľ firmy Martin Švenk v čase pandémie objavil medzeru na trhu a spotrebiteľom začal ponúkať parfumované oleje na pranie. Tie okamžite zaznamenali úspech, pretože išlo o produkt, ktorý na našom trhu chýbal. Košickej firme sa darilo a mohla sa pochváliť tržbami vo výške viac ako 20 miliónov eur. Tento raketový rast firmy zároveň priniesol Švenkovi aj titul EY Začínajúci podnikateľ roka 2024.
Firme Puella značne klesol zisk
Údaje z portál FinStat ukazujú, ako sa firme darilo v priebehu rokov. Krátko po založení firmy v roku 2021 dosiahol zisk spoločnosti necelých 25-tisíc eur. O dva roky neskôr (2023) takmer 1,9 milióna eur. Podobne to bolo aj s tržbami, v roku 2021 dosiahli zhruba 775-tisíc eur. V roku 2024 to bolo za jedenásť mesiacov až 24,07 milióna eur.
Podľa magazínu Forbes boli ambície zakladateľa veľké a vlani na jeseň očakával tržby až 50 miliónov eur ročne. Realita ale ukazuje, že vývoj je iný a odkláňa sa od pôvodných oačkávaní. Čistý zisk firmy Puella sa z 1,9 milióna eur (2023) prepadol na 357-tisíc eur (za jedenásť mesiacov roka 2024).

Čo stojí za poklesom?
Podľa Švenka môže za nižšie tržby fakt, že spoločnosť odmietla spoluprácu s viacerými veľkými reťazcami. Práve tieto spolupráce mohli firme priniesť miliónové obraty. „Po polročnom rokovaní sme si vypočítali marže. Zistili sme, že sa nám to vôbec neoplatí,“ objasnil Švenk.
Puella sa namiesto expanzie do veľkoobchodov rozhodla, že bude budovať vlastný retail. V závere uplynulého roka otvorila štyri kamenné predajne a aktuálne má aj deväť kioskov, ktoré sú situované najmä v obchodných centrách krajských miest. Predajne nájdete napríklad v Košiciach, Prešove, Bratislave, Poprade, Banskej Bystrici, Žiline či v Nitre.
Puella si naďalej verí
Hoci sa trh podobnými produktami začína presycovať, majiteľ firmy Puella svojmu projektu naďalej verí. „Dnes mám obrovskú radosť, pretože za moju prácu a produkty Puella prichádzajú ocenenia. A tie vždy potešia – nie kvôli uznaniu navonok, ale preto, že sú dôkazom, že to, čo robíme, ľuďom naozaj prináša radosť a hodnotu. O chvíľu to bude šesť rokov, odkedy som založil značku Puella. Za ten relatívne krátky čas si k nám našlo cestu takmer dva milióny zákazníkov. Dva milióny ľudí, ktorí nám dali dôveru. Je to pre mňa obrovská radosť, hrdosť a zároveň aj motivácia ísť ďalej,“ napísal Švenk na sociálnej sieti. Aký bude ďalší vývoj a osud firmy, to ukáže až čas.

