TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Prichádza Euro 7. Menia sa absolútne základné pravidlá, elektromobily majú prvýkrát problém
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Prichádza Euro 7. Menia sa absolútne základné pravidlá, elektromobily majú prvýkrát problém

27. novembra 2025 18:44
Lukáš Zachar
27. novembra 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Od novembra 2026 vstúpi do platnosti emisná norma Euro 7, ktorá zásadne zmení pohľad na elektromobily. Prvýkrát sa prestanú považovať za úplne bezemisné, keďže nová legislatíva už nebude sledovať iba výfukové plyny, ale aj znečistenie z bŕzd a pneumatík. Časť výhod, ktoré elektromobily doteraz mali v mestách a daňových systémoch, tak už nemusí byť samozrejmosťou.

Od výfuku k celému vozidlu

Normy Euro doteraz obmedzovali najmä emisie spaľovacích motorov. Od roku 2026 sa však pozornosť posunie na celkové znečistenie, ktoré auto vytvára pri bežnej prevádzke. Euro 7 zavedie nový spôsob hodnotenia, ktorý zahŕňa aj mechanické časti vozidla. Dotkne sa preto aj elektromobilov, hoci tie neprodukujú oxid uhličitý ani oxidy dusíka priamo z výfuku. Cieľom je zohľadniť všetky zdroje pevných častíc, nielen spaliny.

Euro 7
Zdroj: Nano Banana

Prvé požiadavky začnú platiť pre novohomologizované elektrické vozidlá od novembra 2026. Od konca roka 2027 sa pravidlá rozšíria na všetky novoregistrované autá bez ohľadu na druh pohonu. Elektromobily tak už nebudú automaticky patriť do kategórie bezemisných vozidiel, ale budú sa hodnotiť rovnakým spôsobom ako ostatné typy vozidiel.

Brzdy a pneumatiky pod drobnohľadom

V centre pozornosti sa ocitne to, čo sa dlho považovalo za vedľajší efekt jazdy. Pri každom brzdení vznikajú drobné častice z brzdových kotúčov a doštičiek, ktoré sa dostávajú do ovzdušia. Elektromobily síce využívajú rekuperáciu, takže časť spomaľovania zabezpečuje elektromotor, no klasické brzdy sú stále nevyhnutné. Pri ťažkých elektrických SUV môže byť zaťaženie brzdového systému vyššie než pri ľahších autách, čo vedie k väčšej produkcii brzdového prachu.

Norma Euro 7 preto nariaďuje presné meranie emisií z bŕzd. Testovanie sa nebude odohrávať len v laboratóriu, ale aj v podmienkach reálnej premávky. Autá budú skúšať pri daždi, nízkych teplotách či v hustej mestskej doprave. V praxi sa môže stať, že veľké elektrické SUV s hmotnosťou 2,5 tony vyprodukuje podľa novej metodiky viac pevných častíc z bŕzd než menšie dieselové auto spĺňajúce normu Euro 6d.

Prečítajte si tiež

elektromobil, cena, peniaze
Drahé, ako 1 liter benzínu za 4 €. Majitelia elektromobilov nabíjajú za extrémne ceny
Jedna chyba v zime vás môže stáť 100 €. Čo rozhodne nerobiť?
Od januára 2026 štát zvýši minimálnu mzdu na 915 eur. Viac zarobíte aj cez víkend aj cez sviatok (prehľad)
Sociálna poisťovňa upozorňuje na dôležitú povinnosť. Ak ju nesplníte bude krátiť vyplácanie peňazí
Od roku 2026 hrozí nová kríza. Európske automobilky nebudú mať dosť čipov, prísť môžu o miliardy

Druhým výrazným zdrojom znečistenia je oder pneumatík. Guma sa opotrebúva pri každom zrýchlení, brzdení aj prejazde zákrutou. Vzniknuté mikročastice končia na vozovke, v pôde, vo vodných tokoch a pri vyšších rýchlostiach aj v ovzduší. Moderné elektrické autá sú spravidla ťažšie, majú často širšie pneumatiky a vysoký krútiaci moment. To prirodzene znamená intenzívnejší oder pneumatík.

Menej výhod, viac povinností

Euro 7 po prvýkrát stanoví celoeurópske limity na oder pneumatík pre všetky vozidlá bez rozdielu druhu pohonu. Výrobca bude musieť preukázať, že konkrétny model spĺňa stanovené hranice, pričom sa očakáva vývoj nových gumárenských zmesí s nižším opotrebovaním.

Nové pravidlá môžu ovplyvniť aj spôsob, akým sa na výhody elektromobilov nazerá. Bezplatné parkovanie v centrách miest, voľný vstup do nízkoemisných zón alebo oslobodenie od dane z CO₂ boli často spájané s predstavou, že ide o bezemisné vozidlá. Keďže Euro 7 priznáva, že aj elektrické autá vytvárajú emisie z bŕzd a pneumatík, môže to viesť k úprave prístupu k ich zvýhodňovaniu.

Diesel môže byť v niečom čistejší

Na prvý pohľad pôsobí paradoxne, že elektrické auto môže mať z hľadiska pevných častíc horšie výsledky než moderný diesel. Najnovšie naftové motory s normou Euro 6d totiž používajú sofistikované systémy na čistenie výfukových plynov. Filtre pevných častíc, vstrekovanie AdBlue a katalyzátory SCR dokážu znížiť emisie spalín na veľmi nízku úroveň. Pri porovnaní 1,2-tonového kompaktného dieselu a 2,5-tonového elektrického SUV môže byť rozdiel výrazný. Menšie naftové auto produkuje najmä oder pneumatík, kým ťažké SUV zanecháva aj viac brzdového prachu.

Euro 7 však nemá za cieľ rehabilitovať spaľovacie motory. Skôr zdôrazňuje, že výmena pohonu sama osebe nestačí na vyriešenie problému emisií. Nová norma sa pozerá na vozidlo ako na celok a berie do úvahy všetky zdroje znečistenia, nielen to, čo vychádza z výfukového potrubia.

Automobilky čaká technický prevrat

Výrobcovia sa budú musieť pripraviť na nové požiadavky. Pri vývoji elektromobilov už nebude stačiť riešiť kapacitu batérie či dojazd. Do popredia sa dostanú aj riešenia v oblasti bŕzd a materiálov s nižším oderom. Zároveň bude dôležitý vývoj pneumatík, ktoré zanechávajú menšiu environmentálnu stopu.

Motoristi budú musieť vnímať svoje vozidlo komplexnejšie. Nestačí, že jazdia na elektromobile. Čoraz dôležitejšie bude, aké brzdy a pneumatiky ich auto používa a koľko znečistenia vytvára pri každodennej jazde. Euro 7 preto neznamená iba prísnejšie limity, ale aj väčšiu transparentnosť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok elektromobil, cena, peniaze Drahé, ako 1 liter benzínu za 4 €. Majitelia elektromobilov nabíjajú za extrémne ceny

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
Ľuďom na účtoch pristane 275 €. O príspevok musíte požiadať do konca roka
26. novembra 2025
výpadok, peniaze
VÚB banka klientom vypla prístup k peniazom. Aby ho získali späť, potrebujú spraviť jeden krok
25. novembra 2025
VšZP, list, pošta, zúčtovanie, podvod, Sociálna poisťovňa, listy
Štát ľuďom posiela štipľavé listy. Finančná správa v nich žiada peniaze
25. novembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
Štát mení kľúčový príspevok. Veľkej skupine ľudí mesačne pošle 1 210 €
26. novembra 2025

Najnovšie články

  • Prichádza Euro 7. Menia sa absolútne základné pravidlá, elektromobily majú prvýkrát problém
  • Drahé, ako 1 liter benzínu za 4 €. Majitelia elektromobilov nabíjajú za extrémne ceny
  • Slovensko nečakajú dobré časy. Odborníci vydali prekvapivo čiernu predpoveď
  • Lidl láka na veľkú novinku. Bude v každej predajni
  • Lidl otvoril najväčšiu predajňu na Slovensku. Má podzemné parkovisko aj extra široké uličky

Bude sa vám páčiť

GSR2

EÚ robí veľké zmeny. Od júla 2026 musia mať autá povinne viac asistentov, môžu zdražieť

25. novembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet

Slovákom do schránok chodia likvidačné pokuty. Mnohí museli zaplatiť 1 200 €

25. novembra 2025
Peniaze, príspevok

Ľudia sa musia v roku 2026 pripraviť na rozsiahle kontroly. Štát zvýšil minimálnu pokutu na 4 000 €

24. novembra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát

Štát oznámil zmenu dôležitého zákona. Týka sa všetkých ľudí

24. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?