Protimonopolný úrad SR (PMÚ) začal správne konanie voči televíziám Markíza a JOJ pre podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia. Dôvodom je zákaz pretáčania reklám v televíznych archívoch, ku ktorému televízie donútili telekomunikačných operátorov. Zástupcovia operátorov z Telekomunikačnej únie SR (TÚSR) krok úradu vítajú, keďže práve oni čelili vlne nevôle od nespokojných divákov. Únia o záležitosti informovala prostredníctvom tlačovej správy adresovanej médiám.
Operátori čelili hnevu divákov
Sledovanie programov z televízneho archívu sa stalo medzi divákmi populárne nielen pre flexibilitu, ale aj pre možnosť preskočiť reklamné bloky. To sa však zmenilo v lete 2025, keď dve najväčšie komerčné televízne skupiny, Markíza (s kanálmi Markíza, Dajto, Doma a ďalšími) a JOJ (JOJ, JOJ Plus, Wau), začali od telekomunikačných operátorov vyžadovať zákaz pretáčania reklám.
Túto požiadavku si presadili prostredníctvom nových obchodných podmienok, ktorým sa museli prispôsobiť všetci operátori – od veľkých nadnárodných až po desiatky menších regionálnych a lokálnych poskytovateľov. Tento krok vyvolal vlnu nespokojnosti a otázok zo strany televíznych divákov. Paradoxne, hnev zákazníkov smeroval primárne na operátorov, ktorí pritom len plnili zmluvné podmienky diktované televíziami.

PMÚ preveruje neprimerané podmienky
Telekomunikačná únia Slovenskej republiky (TÚSR), ktorá zastupuje operátorov, preto privítala správu o tom, že Protimonopolný úrad začal vo veci konať. Úrad preveruje, či TV Markíza a TV JOJ neuplatňujú voči operátorom neprimerané obchodné podmienky, čím by mohli zneužívať svoje dominantné postavenie na trhu. Podľa PMÚ toto obmedzenie znižuje flexibilitu divákov pri sledovaní programov.
Hoci začatie správneho konania ešte neznamená, že televízie porušili zákon, je to dôležitý krok k vyjasneniu situácie. V prípade, že úrad preukáže zneužitie dominantného postavenia, môže televíziám uložiť pokutu až do výšky 10 % z ich celkového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
Prečo je zákaz pretáčania reklám problematický?
Zákaz pretáčania reklám je problematický z viacerých dôvodov, pričom v jadre problému je zásadný stret medzi očakávaniami platiaceho zákazníka a obchodným modelom televízií.
Hlavný problém spočíva v tom, že televízny archív je vnímaný ako prémiová, platená služba, nie ako klasické bezplatné vysielanie. Diváci platia svojmu telekomunikačnému operátorovi mesačný poplatok a za svoje peniaze očakávajú určitú pridanú hodnotu. Tou hodnotou bola predovšetkým flexibilita a kontrola nad obsahom – teda možnosť pozrieť si program, kedy chcem a ako chcem.
Možnosť preskočiť reklamy bola jednou z kľúčových a najviac cenených súčastí tejto kontroly. Zrušením tejto možnosti televízie jednostranne a výrazne znížili hodnotu a komfort služby, za ktorú diváci naďalej platia rovnakú sumu. Z pohľadu zákazníka je to porušenie nepísanej dohody – platí za službu, ktorá je zrazu horšia.

S tým úzko súvisí aj pocit „dvojitého platenia“. Pri klasickom lineárnom vysielaní je obchodný model jasný: divák sleduje program zadarmo a „platí“ zaň svojím časom a pozornosťou venovanou reklamám. Pri streamovacích službách ako Netflix je to naopak: divák si platí predplatné práve preto, aby sa reklamám vyhol. Nový model v TV archívoch však kombinuje to najhoršie z oboch svetov: divák platí mesačný poplatok operátorovi a zároveň je nútený sledovať reklamy. Vzniká tak pocit, že platí dvakrát – raz peniazmi a druhýkrát svojím časom.
Problém prehlbuje aj dominantné postavenie oboch televízií. Keďže k tomuto kroku pristúpili TV Markíza aj TV JOJ takmer súčasne, divák stráca možnosť voľby. Nemôže si jednoducho povedať, že bude sledovať archív konkurencie, pretože tá má rovnaké obmedzenie. To vytvára pocit bezmocnosti a monopolného správania, čo je aj dôvod, prečo situáciu začal preverovať Protimonopolný úrad. Diváci sú tak nahnevaní, pretože prišli o jednu z hlavných výhod služby, za ktorú platia, pričom stratili kontrolu nad svojim časom a na trhu nemajú jednoduchú alternatívu.