TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Markíze aj JOJ-ke klepli po prstoch: Majú ZRUŠIŤ obmedzenie, na ktoré všetci nadávajú (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Markíze aj JOJ-ke klepli po prstoch: Majú ZRUŠIŤ obmedzenie, na ktoré všetci nadávajú (čo sa deje)

Ďalší kľúčový orgán chváli Protimonopolný úrad za vyšetrovanie Markízy a JOJ. Dôvodom je zákaz pretáčania reklám v archíve.

7. októbra 2025 9:53
Roman Drexler
7. októbra 2025
Zdieľať
4 min
Markíza, Aktuálne
Zdroj: TV Markíza/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Protimonopolný úrad začal správne konanie voči TV Markíza a TV JOJ pre podozrenie zo zneužitia dominantného postavenia
  • Dôvodom je, že televízie si v obchodných podmienkach presadili blokovanie pretáčania reklám v archívoch, čo obmedzilo divákov
  • Telekomunikační operátori, ktorí museli blokovanie zaviesť, krok úradu vítajú a považujú ho za dôležitý pre vyjasnenie situácie

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) začal správne konanie voči televíziám Markíza a JOJ pre podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia. Dôvodom je zákaz pretáčania reklám v televíznych archívoch, ku ktorému televízie donútili telekomunikačných operátorov. Zástupcovia operátorov z Telekomunikačnej únie SR (TÚSR) krok úradu vítajú, keďže práve oni čelili vlne nevôle od nespokojných divákov. Únia o záležitosti informovala prostredníctvom tlačovej správy adresovanej médiám.

Operátori čelili hnevu divákov 

Sledovanie programov z televízneho archívu sa stalo medzi divákmi populárne nielen pre flexibilitu, ale aj pre možnosť preskočiť reklamné bloky. To sa však zmenilo v lete 2025, keď dve najväčšie komerčné televízne skupiny, Markíza (s kanálmi Markíza, Dajto, Doma a ďalšími) a JOJ (JOJ, JOJ Plus, Wau), začali od telekomunikačných operátorov vyžadovať zákaz pretáčania reklám.

Túto požiadavku si presadili prostredníctvom nových obchodných podmienok, ktorým sa museli prispôsobiť všetci operátori – od veľkých nadnárodných až po desiatky menších regionálnych a lokálnych poskytovateľov. Tento krok vyvolal vlnu nespokojnosti a otázok zo strany televíznych divákov. Paradoxne, hnev zákazníkov smeroval primárne na operátorov, ktorí pritom len plnili zmluvné podmienky diktované televíziami.

TV, pozeranie, sledovanie, televízia, poplatok, stanica, zákaz pretáčania reklám
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

PMÚ preveruje neprimerané podmienky 

Telekomunikačná únia Slovenskej republiky (TÚSR), ktorá zastupuje operátorov, preto privítala správu o tom, že Protimonopolný úrad začal vo veci konať. Úrad preveruje, či TV Markíza a TV JOJ neuplatňujú voči operátorom neprimerané obchodné podmienky, čím by mohli zneužívať svoje dominantné postavenie na trhu. Podľa PMÚ toto obmedzenie znižuje flexibilitu divákov pri sledovaní programov. 

Hoci začatie správneho konania ešte neznamená, že televízie porušili zákon, je to dôležitý krok k vyjasneniu situácie. V prípade, že úrad preukáže zneužitie dominantného postavenia, môže televíziám uložiť pokutu až do výšky 10 % z ich celkového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. 

Prečo je zákaz pretáčania reklám problematický? 

Zákaz pretáčania reklám je problematický z viacerých dôvodov, pričom v jadre problému je zásadný stret medzi očakávaniami platiaceho zákazníka a obchodným modelom televízií. 

Hlavný problém spočíva v tom, že televízny archív je vnímaný ako prémiová, platená služba, nie ako klasické bezplatné vysielanie. Diváci platia svojmu telekomunikačnému operátorovi mesačný poplatok a za svoje peniaze očakávajú určitú pridanú hodnotu. Tou hodnotou bola predovšetkým flexibilita a kontrola nad obsahom – teda možnosť pozrieť si program, kedy chcem a ako chcem.

Možnosť preskočiť reklamy bola jednou z kľúčových a najviac cenených súčastí tejto kontroly. Zrušením tejto možnosti televízie jednostranne a výrazne znížili hodnotu a komfort služby, za ktorú diváci naďalej platia rovnakú sumu. Z pohľadu zákazníka je to porušenie nepísanej dohody – platí za službu, ktorá je zrazu horšia. 

Neprehliadnite

Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
Štát spustí MASÍVNE kontroly: Tisíce Slovákov musia OKAMŽITE konať, hrozí pokuta až 4 000 €
Mimoriadne, Slovensko
EÚ len krúti hlavou: Na Slovensku je ZÚFALÁ situácia, takto zlé to ešte nebolo (čo sa stalo)
Telekom, Práve sa stalo
Telekom má PARÁDNE novinky: Ponúka 25 % zľavu a niečo, čo využije každý (PREHĽAD)
Markíza
Ilustr. obr. | Zdroj: TV Markíza

S tým úzko súvisí aj pocit „dvojitého platenia“. Pri klasickom lineárnom vysielaní je obchodný model jasný: divák sleduje program zadarmo a „platí“ zaň svojím časom a pozornosťou venovanou reklamám. Pri streamovacích službách ako Netflix je to naopak: divák si platí predplatné práve preto, aby sa reklamám vyhol. Nový model v TV archívoch však kombinuje to najhoršie z oboch svetov: divák platí mesačný poplatok operátorovi a zároveň je nútený sledovať reklamy. Vzniká tak pocit, že platí dvakrát – raz peniazmi a druhýkrát svojím časom. 

Problém prehlbuje aj dominantné postavenie oboch televízií. Keďže k tomuto kroku pristúpili TV Markíza aj TV JOJ takmer súčasne, divák stráca možnosť voľby. Nemôže si jednoducho povedať, že bude sledovať archív konkurencie, pretože tá má rovnaké obmedzenie. To vytvára pocit bezmocnosti a monopolného správania, čo je aj dôvod, prečo situáciu začal preverovať Protimonopolný úrad. Diváci sú tak nahnevaní, pretože prišli o jednu z hlavných výhod služby, za ktorú platia, pričom stratili kontrolu nad svojim časom a na trhu nemajú jednoduchú alternatívu. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok T Phone 3 Pro Telekom T Phone 3 Pro OFICIÁLNE: Veľmi slušná výbava za veľmi rozumnú cenu
Ďalší článok mimoriadne, hacker, špehovanie, zákon, novela Najväčšia banka VARUJE: Na Slovákov skúšajú nový PODVOD. Funguje, mnohí už prišli o peniaze

Najčítanejšie

aktuálne
AKTUÁLNE: Nečakaný zvrat, TENTO deň bude opäť dňom pracovného pokoja
4. októbra 2025
Mimoriadne, Slovensko, vlajka
Potvrdili MASÍVNU čistku: Štát si posvieti na vyše 400-tisíc Slovákov, vezme im peniaze aj výhody (čo sa deje)
4. októbra 2025
Diaľničná známka v novom roku: Vodičov čaká prekvapenie (platné od 2026)
5. októbra 2025
Mimoriadne
MIMORIADNE: Potvrdili HROZIVÝ útok. Obeťami sú aj Slováci (čo sa deje)
5. októbra 2025

Najnovšie články

  • Najväčšia banka VARUJE: Na Slovákov skúšajú nový PODVOD. Funguje, mnohí už prišli o peniaze
  • Markíze aj JOJ-ke klepli po prstoch: Majú ZRUŠIŤ obmedzenie, na ktoré všetci nadávajú (čo sa deje)
  • Telekom T Phone 3 Pro OFICIÁLNE: Veľmi slušná výbava za veľmi rozumnú cenu
  • POZOR: Potvrdili MASÍVNY útok na Slovákov. Lákajú nízkymi cenami, oberú vás o tisíce (+ mená)
  • POZOR: Mnohí Slováci prišli o tisícky eur kvôli TEJTO chybe. Neurobte rovnakú aj vy

Bude sa vám páčiť

Samsung TV (2025)

Samsung chystá niečo veľké: Applu nič nedaruje, chce ho prekonať úplne všade

3. októbra 2025
POZOR, automobilka, auto

Vodiči, POZOR: Za TÚTO „drobnosť“ môže poisťovňa krátiť plnenie. Mnohí to ignorujú

7. októbra 2025
Aktuálna správa

AKTUÁLNE: Potvrdili OBROVSKÝ útok. Ľuďom radia, nech sú pripravení na najhoršie

3. októbra 2025
TV, stanice, stanica, pozeranie

POZOR: Tisíce Slovákov nečakane prišli o dve TV stanice. Operátor dôvod neprezradil (+ čo ich nahrádza)

3. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?