Nedávny prieskum ukázal, že až štvrtina startupov chce odísť zo Slovenska. Už dnes platí, že takmer polovica začínajúcich firiem robí viac ako 50 percent tržieb v zahraničí.
Ako uvádza spravodajský portál Teraz.sk, slovenské startupy sú silné najmä v dvoch oblastiach a tými sú IT a zdravotníctvo. Väčší úspech však zažívajú za hranicami Slovenska.
Startupy chcú odísť zo Slovenska
Prieskum, ktorý robili Slovenská sporiteľňa a konzulatačná spoločnosť Civitta ukázal, že až štvrtina týchto firiem chce odísť zo Slovenska. Dôvodom je, že v zahraničí majú lepší prístup k invetsorom a financovaniu a taktiež tam získavajú kvalitnejšiu podporu.
Ako sme naznačili, takmer polovica startupov má viac ako 50 percent tržieb v zahraničí. Medzi najväčšie výzvy patrí predaj. „Slováci sa vedia skvelo sústrediť na produkt, no predaj ide ťažšie. Hoci ženy sú súčasťou zakladateľských tímov v štvrtine startupov, z celkového počtu founderov tvoria len 15 percent. To ukazuje, že diverzita je stále obrovskou výzvou,“ zhodnotila partnerka spoločnosti Civitta Eva Šimeková.

Na čo sa zameral prieskum
Prieskum chcel zistiť, ako funguje podnikanie slovenských startupov, kto za nimi stojí a kto sú ich investori. Taktiež sa zisťovalo, akým spôsobom tieto firmy financujú svoj biznis, koľko ľudí v nich pracuje, alebo akým spôsobom využívajú štátnu a inú podporu.
Iniciátori prieskumu získali odpovede od 183 startupov a 41 investorov. Celkovo pritom oslovili okolo 600 zástupcov z komunity startupov.
Získavanie zákazníkov zostáva problémom
Prieskum ukázal, že pribudli aj anjelskí investori. No až šesť z desiatich hovorí, že startupov je na investovanie málo. Ako sme naznačili, slovenské startupy pokladajú za najväčšie výzvy predaj a získavanie zákazníkov. Až 53 percent oslovených označili práve toto za top výzvy.
50 percent oslovených si myslí, že prekážkou je získavanie financií a 28 percent označilo za výzvu rast alebo škálovanie. Respondenti doplnili, že výzvou je tiež nábor technických a obchodných pozícií. Startupy sa v tomto smere musia vyrovnať s nedostatkom talentovaných ľudí a konkurenciou zo strany veľkých a už etablovaných firiem.
Štvrtina firiem vyrazí za hranice
Až štvrtina firiem zvažuje, že opustí slovenský trh a svoje podnikanie presmeruje do zahraničia. Výsledky prieskumu tiež ukázali, na ktoré oblasti je potrebné zamerať sa.
Pre verejný aj súkromný sektor by mali byť prioritou napríklad rozvoj podnikavosti vo vzdelávaní, stabilné inštitucionálne prostredie, podpora transferu technológií, lákanie talentov, podpora expanzie startupov do zahraničia, silnejšie prepojenie s korporáciami a štátom a rozšírenie ponuky inkubátorov a akcelerátorov so zahraničnými väzbami. Vzhľadom na to, že slovenským startupom tieto podmienky na Slovensku chýbajú, chcú z našej krajiny odísť.