Väčšina domácností si ani neuvedomuje, že im pri častých výpadkoch elektriny či kolísaní napätia vzniká nárok na finančnú kompenzáciu. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) potvrdil, že za rok 2024 museli distribútori a dodávatelia vrátiť zákazníkom spolu takmer 400-tisíc eur, hoci mnohí odberatelia o svojich právach dodnes nevedia. Niektoré porušenia štandardov kvality sa pritom ťahali celé hodiny.
Kde sú najčastejšie problémy
Najväčší počet nahlásení o kolísaní napätia smeroval na Stredoslovenskú distribučnú. Z viac ako štyroch stoviek podnetov sa viac než polovica potvrdila ako porušenie predpísaných noriem. Podľa hovorcu Miroslava Gejdoša sa dajú mnohé problémy vyriešiť technickými úpravami siete, no do cesty sa často stavajú vlastnícke vzťahy. Ak majiteľ pozemku nesúhlasí s osadením novej technológie, oprava sa môže výrazne zdržovať.

Výpadky spôsobuje aj nevyspytateľné počasie, upozornila hovorkyňa Východoslovenskej distribučnej Andrea Forbergerová. Silný vietor či búrky dokážu strhnúť aj celé strechy alebo zlomiť stromy, ktoré následne poškodia elektrické vedenia. Takéto incidenty sa nedajú predvídať a následná obnova distribúcie často trvá dlhšie, než povoľuje legislatívny limit.
Kto si viedol najlepšie
S výrazným náskokom na čele rebríčka spoľahlivosti skončila Slovenská elektrizačná a prenosová sústava (SEPS). Priemerný čas, počas ktorého boli odberatelia bez prúdu, nedosiahol ani dve minúty, pričom pravidlá povoľujú až päť. To je výkon, ktorý odborníci považujú za mimoriadne priaznivý v európskom kontexte.
Na opačnom konci sú prípady, kde distribútori nestihli obnoviť dodávku v zákonom stanovenej lehote. Analytik Radovan Potočár pripomenul, že ide o jedno z najčastejších pochybení. Kým niektorí prevádzkovatelia sa spravidla zmestia do limitov, iní sa v problematických regiónoch potýkajú so zdržaniami opakovane.
Kompenzácie sa neudeľujú automaticky
Hoci na dohľad nad kvalitou dodávok a distribúcie dohliada ÚRSO, iniciatíva musí častokrát prísť zo strany zákazníka. To znamená, že pri podozrení na porušenie štandardu by mal odberateľ čo najskôr nahlásiť incident svojmu dodávateľovi, teda firme, ktorá mu vystavuje faktúry za elektrinu. Práve tá následne rieši prípadnú náhradu, a to či už finančnou kompenzáciou, alebo iným spôsobom.
Z takmer 400-tisíc eur vyplatených v roku 2024 pripadlo vyše 370-tisíc na nedostatky v distribúcii a približne 26-tisíc na samotnú dodávku elektriny. Percentuálne ide o zanedbateľný podiel všetkých udalostí, no v konkrétnych prípadoch môže ísť o nepríjemné a opakujúce sa problémy. Západoslovenská distribučná uvádza, že v jej sieti tvorili porušenia len 0,3 percenta zo všetkých prípadov.
Čo prinesie budúcnosť
S odborníkmi sa zhodujú aj zástupcovia distribučných spoločností, že extrémne výkyvy počasia budú v nasledujúcich rokoch čoraz častejšie. To môže znamenať aj rastúci tlak na modernizáciu vedení, investície do automatizovaných systémov a lepšiu ochranu kritickej infraštruktúry. Ak sa však nepodarí urýchliť povoľovacie procesy na súkromných pozemkoch, môže aj najmodernejšia technológia naraziť na byrokratické bariéry.
Kým dnes sa výpadky a kolísanie napätia dotýkajú len zlomku domácností, v budúcnosti sa tento podiel môže zvýšiť. Otázkou zostáva, či sa k slovu dostanú rýchlejšie investície, alebo sa spotrebitelia budú musieť naučiť častejšie uplatňovať svoje právo na kompenzáciu.