Slovenské banky prechádzajú hlbokou transformáciou, ktorá sa prejavuje výrazným prepúšťaním zamestnancov a zatváraním kamenných pobočiek. Dôvodom je masívny prechod na digitálne služby a snaha bánk znižovať vysoké prevádzkové náklady. Hoci sa úverovému trhu darí a zisky bánk mierne rastú, ich celková profitabilita podľa expertov zaostáva za európskym priemerom. Na ich postrehy upozornili Aktuality.sk.
Menej pobočiek, menej zamestnancov
Trend je dlhodobý a jednoznačný. Od roku 2018 klesol počet zamestnancov v bankovom sektore na Slovensku o takmer 2 000 ľudí. Len v priebehu minulého roka banky zatvorili takmer tri desiatky svojich pobočiek.
Tento vývoj je priamym dôsledkom zmeny správania klientov, ktorí čoraz viac uprednostňujú digitálne kanály, a tlaku na zefektívňovanie a znižovanie nákladov zo strany finančných inštitúcií.
Banky trápi ziskovosť
Podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie za prvý polrok 2025 sa bankám darilo v úverovaní. Počet nových úverov na bývanie medziročne stúpol o 76 % a podnikové úvery až o 45 %. To sa prejavilo na miernom náraste čistého zisku po zdanení, ktorý dosiahol 574 miliónov eur (nárast o 4,9 %).
Asociácia však upozorňuje, že zisk pred zdanením v skutočnosti mierne klesol o 1,6 %, a to najmä pre rastúce prevádzkové náklady a vyššiu tvorbu rezerv. Profitabilita slovenského bankového sektora tak naďalej zostáva najnižšia v regióne strednej a východnej Európy a je pod priemerom EÚ.

Pobočky sa menia na predajné miesta
Výkonný riaditeľ Finančného kompasu, Matej Dobiš, vysvetlil, že bankovníctvo sa mení na čoraz viac elektronické. Banky podľa neho dlhodobo a cielene presmerovávajú klientov do internet bankingu a mobilných aplikácií, a to aj tým, že bežné úkony ako prevodný príkaz či výber hotovosti sú na pobočkách výrazne drahšie.
Kamenné pobočky sa tak podľa neho transformujú zo servisných centier na čisto predajné miesta, kde sa riešia najmä hypotéky a investície. Dobiš predpokladá, že je len otázkou času, kedy z pobočiek úplne zmizne hotovosť, keďže jej správa je pre banky zbytočne nákladná. Zároveň neočakáva, že by umelá inteligencia v blízkej dobe spôsobila masívne prepúšťanie v pobočkách, keďže aktívny predaj stále vyžaduje ľudský kontakt. AI podľa neho najprv zasiahne zákaznícke centrá a centrály bánk.
Konkrétne čísla
Detailný pohľad na dáta z infografiky, ktorú priniesli Aktuality.sk, potvrdzuje, že trend prepúšťania a zatvárania pobočiek sa týka takmer celého bankového sektora na Slovensku, aj keď jednotlivé banky k nemu pristupujú s rozdielnou intenzitou.
Lídrom v znižovaní počtu zamestnancov je jednoznačne Slovenská sporiteľňa. Od roku 2018 do konca roka 2024 znížila počet svojich pracovníkov o viac ako 600, z pôvodných 4 105 na 3 491. Tento trend pokračoval aj v minulom roku, kedy banka zároveň zatvorila 19 svojich pobočiek, čím sa ich celkový počet znížil na 160.
Podobnú, aj keď o niečo miernejšiu stratégiu, sleduje aj VÚB banka. Tá za sledované obdobie od roku 2018 znížila počet zamestnancov takmer o 480, na súčasných 3 322. V minulom roku zatvorila dve pobočky a aktuálne ich prevádzkuje 167.
Zaujímavý a opačný vývoj možno pozorovať v Tatra banke, ktorá ako jediná z veľkých bánk počet zamestnancov v sledovanom období zvyšovala. Kým v roku 2018 mala 3 833 pracovníkov, ku koncu roka 2024 ich počet narástol na 4 140. Aj ona však v minulom roku pristúpila k miernej optimalizácii a zrušila dve pobočky, čím sa ich počet ustálil na 140.

Vývoj v ČSOB bol v minulých rokoch ovplyvnený najmä pohltením konkurenčnej OTP Banky, no od roku 2021, kedy dosiahla vrchol, počet jej zamestnancov takisto klesá. Minulý rok zatvorila tri pobočky a aktuálne ich má 107.
Menšie banky vykazujú stabilnejší vývoj. Prima banka, ktorá pracuje s menším počtom zamestnancov, v minulom roku nezatvorila žiadnu pobočku a ich počet drží na čísle 111. Počet jej pracovníkov od roku 2018 mierne klesol. Posledná zo sledovaných, 365.banka, ktorá zahŕňa aj Poštovú banku, takisto znižovala stavy a od roku 2018 jej ubudlo 274 zamestnancov, pričom počet pobočiek sa znížil o tri na súčasných 54.