TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Naozaj ZAKÁŽU spaľováky? Známa automobilka napriamo povedala, ako to bude
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Naozaj ZAKÁŽU spaľováky? Známa automobilka napriamo povedala, ako to bude

Šéf BMW to povedal naplno. Zákaz spaľovacích motorov je katastrofa, Európa bude závislá od Číny. Pozrite si, čo sa chystá.

2. augusta 2025 10:10
Roman Drexler
2. augusta 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Generálny riaditeľ automobilky BMW, Oliver Zipse, označil plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 za katastrofu pre európsky priemysel
  • Namiesto zamerania sa výlučne na batériové elektromobily žiada, aby EÚ ponechala priestor aj pre iné technológie
  • Zipse dôrazne varuje pred geopolitickým rizikom, keďže pri výrobe batérií pre elektromobily je Európa extrémne závislá od dodávateľských reťazcov a surovín z Číny

Generálny riaditeľ automobilky BMW, Oliver Zipse, v nedávnom rozhovore ostro skritizoval plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi v Európskej únii, ktorý má začať platiť od roku 2035. Podľa neho ide o katastrofálny krok, ktorý poškodí európsky priemysel, obmedzí inovácie a nebezpečne zvýši závislosť Európy od Číny. Téme sa venuje server Startstop.sk.

Katastrofa či technologická neutralita

V rozhovore pre nemecký portál n-tv.de Zipse uviedol, že prechod na elektromobilitu prebieha pomalšie, než sa očakávalo, a vo veľkej miere je stále závislý od štátnych dotácií. To potvrdzuje aj prepad predajov elektromobilov napríklad v Nemecku po ich zrušení. Šéf BMW preto žiada tzv. technologickú neutralitu.

Namiesto ideologického zamerania sa výlučne na batériové elektromobily by podľa neho mala legislatíva ponechať priestor aj pre ďalšie nízkouhlíkové technológie, ako sú vodíkové pohony či syntetické palivá (e-palivá).

Zipse zároveň dôrazne varoval pred geopolitickými rizikami. Upozornil, že pri výrobe batérií a ťažbe kľúčových surovín je Európa extrémne odkázaná na Čínu. Prípadné politické napätie medzi EÚ a Čínou by tak podľa neho mohlo mať zničujúce následky pre celý európsky automobilový priemysel.

BMW, automobilka
BMW | Zdroj: Depositphotos

BMW ide vlastnou cestou

Napriek týmto tvrdým výhradám BMW pokračuje v masívnej elektrifikácii svojho portfólia. Už v roku 2025 plánuje uviesť na trh novú generáciu čisto elektrických vozidiel pod označením „Nová trieda“ (Neue Klasse). Automobilka si však chce udržať flexibilitu a okrem batériových vozidiel investuje aj do alternatív.

Potvrdila, že v roku 2028 plánuje na trh uviesť nové vozidlo na vodíkový pohon. Cieľom značky je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, no podľa slov jej šéfa sa tak má stať bez obmedzení založených na ideológii.

Problém vodíkovej alternatívy

Snaha o presadenie vodíka však naráža na tvrdú realitu, a tou je takmer neexistujúca infraštruktúra. Mimo Nemecka a Holandska je sieť verejných vodíkových čerpacích staníc prakticky nulová. V Rakúsku nedávno zatvorili poslednú verejnú stanicu a Dánsko už tiež nemá žiadnu. Dokonca aj v Nemecku, ktoré bolo lídrom, prevádzkovatelia v poslednom období svoju sieť redukujú. Aj na Slovensku sa vodík zatiaľ v doprave výraznejšie nepresadil.

Napriek tomu ale nemožno poprieť, že vodíkový pohon má svoje výhody. A nie je ich málo. Z technologického hľadiska ponúka kombináciu toho najlepšieho zo sveta spaľovacích áut a elektromobilov.

Neprehliadnite

pozor, vodičský preukaz
Vodiči, POZOR: Toto vás môže pripraviť o vodičák. Mnohí to berú na ľahkú váhu (čo nerobiť)
Honda N-One E
Dojazd 295 km a cena 15 000 €: Honda má GENIÁLNY elektromobil, ľudia sa oň pobijú
pozor, pokuta
Vodiči, POZOR: Na cestách pribudli úplne nové kamery. Nemilosrdne rozdávajú pokuty, nemerajú rýchlosť

Na rozdiel od batériových elektromobilov, ktorých nabíjanie aj na najrýchlejších nabíjačkách trvá desiatky minút, natankovanie vodíkového auta trvá len 3 až 5 minút, čo je plne porovnateľné s tankovaním benzínu alebo nafty. S tým súvisí aj dlhý dojazd, ktorý sa pri súčasných modeloch pohybuje na úrovni 500 až 650 kilometrov na jednu nádrž. Kľúčovou výhodou je aj to, že dojazd vodíkového auta je oveľa menej ovplyvnený chladným počasím v zime, na rozdiel od batériových áut, ktorých dojazd v mrazoch výrazne klesá.

Z ekologického hľadiska je vodíkové auto, podobne ako to batériové, úplne bez emisií priamo z výfuku. Jediným produktom chemickej reakcie vo vodíkovom palivovom článku, ktorá vyrába elektrinu, je čistá vodná para (H₂O). To z neho robí ideálne riešenie pre zlepšenie kvality ovzdušia v mestách. Táto technológia má zároveň obrovský potenciál pre dekarbonizáciu ťažkej nákladnej dopravy.

Pre kamióny a autobusy sú obrovské a ťažké batérie nepraktické, pretože znižujú ich nosnosť a ich nabíjanie trvá príliš dlho. Vodíkové nádrže sú oveľa ľahšie a ich rýchle natankovanie je pre logistiku a diaľkovú dopravu kľúčové.

Zákaz spaľovákov je problematický

Zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi v EÚ od roku 2035, hoci je motivovaný legitímnym a dôležitým cieľom – bojom proti klimatickej zmene – je vnímaný ako mimoriadne problematický a rizikový krok.

Prvým a najväčším problémom je obrovský ekonomický a priemyselný dopad, najmä pre krajiny ako Slovensko, ktorých hospodárstvo je extrémne závislé od automobilového priemyslu. Tento sektor zamestnáva priamo aj nepriamo státisíce ľudí a nútený a rýchly prechod na úplne iný typ výroby (elektromobily) so sebou prináša hrozbu straty konkurencieschopnosti voči mimoeurópskym výrobcom, najmä z Číny.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos.com

Výroba elektromobilov je menej náročná na pracovnú silu a vyžaduje si iné zručnosti, čo môže viesť k masívnemu prepúšťaniu v tradičných továrňach a u subdodávateľov. Pre európsky priemysel to znamená existenčnú hrozbu a riziko presunu výroby a know-how mimo Európy.

Druhým závažným problémom je infraštruktúrna a energetická nepripravenosť. Masový prechod na elektromobilitu si vyžaduje nielen vybudovanie hustej a spoľahlivej siete verejných nabíjacích staníc, ale predovšetkým masívne posilnenie celej elektrickej siete. Súčasné distribučné siete v mnohých krajinách, vrátane Slovenska, nie sú dimenzované na takú obrovskú dodatočnú záťaž, akú by predstavovali milióny elektromobilov nabíjajúcich sa naraz.

Okrem toho vzniká otázka, odkiaľ sa vezme všetka tá dodatočná elektrina. Ak by sa mala vyrábať spaľovaním uhlia alebo plynu, celkový ekologický prínos prechodu na elektromobilitu by sa výrazne znížil.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok InoBat Auto Mala to byť „slovenská Tesla“. Zamestnanci nádejnej firmy teraz prichádzajú o prácu
Ďalší článok Vodiči, POZOR: S platnou diaľničnou známkou máte nárok aj na TÚTO bezplatnú službu

Najčítanejšie

Mimoriadne
KONIEC je tu: Po 10 rokoch aj Slovákom zrušia extrémne dôležitú vec (platné 14. októbra)
15. septembra 2025
mimoriadne, EÚ
EÚ posiela extrémne TVRDÚ ranu: To, čo sa stane teraz, si pamätajú len veteráni
14. septembra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince
Pripravte si peňaženky: Banka z ničoho nič zvýšila dôležitý poplatok o 50 € (+ ďalšie zmeny)
14. septembra 2025
Peniaze, štát, daň, konsolidácia, odvody
Slováci, poponáhľajte sa: Do konca roka si môžete dať od štátu vyplatiť TÚTO dávku
15. septembra 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Štát napokon nevyplatí KĽÚČOVÝ príspevok. Mnohí s ním rátali (čo sa mení)
  • My šetríme, štát dá 5 MILIÓNOV eur niečo, čo je podľa väčšiny zbytočné (čo sa deje)
  • Čakali ste nižšie ceny? Smola. Potvrdili ĎALŠIE zdražovanie, viac zaplatia úplne všetci (+ čísla)
  • AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
  • MIMORIADNE: Slovensko vstupuje do novej éry. Začína OBROVSKÁ zmena, ktorá ovplyvní budúcnosť všetkých

Bude sa vám páčiť

POZOR, tankovanie, benzín, nafta

Vodiči, POZOR: TOTO je pasca na majiteľov dieselových áut. Ľahko prídete o peniaze

14. septembra 2025
vodič, volant, chyby za volantom, autoškoly, vibrácie volantu, mýty, auto, riziko, zlozvyk

Vodiči, POZOR: Toto by mal vedieť každý jeden z vás, no všetky ovláda len málokto!

13. septembra 2025
Mimoriadne, vodiči, auto, podvod

MIMORIADNE: Veľká rana pre slovenských vodičov. Za TOTO si už čoskoro priplatia

12. septembra 2025
modré stĺpy, Nemecko

Vodiči, POZOR: Modré stĺpy na diaľniciach strašia vodičov. Takmer nikto nevie, na čo naozaj slúžia

12. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?