TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Naozaj ZAKÁŽU spaľováky? Známa automobilka napriamo povedala, ako to bude
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Naozaj ZAKÁŽU spaľováky? Známa automobilka napriamo povedala, ako to bude

Šéf BMW to povedal naplno. Zákaz spaľovacích motorov je katastrofa, Európa bude závislá od Číny. Pozrite si, čo sa chystá.

2. augusta 2025 10:10
Roman Drexler
2. augusta 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Generálny riaditeľ automobilky BMW, Oliver Zipse, označil plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 za katastrofu pre európsky priemysel
  • Namiesto zamerania sa výlučne na batériové elektromobily žiada, aby EÚ ponechala priestor aj pre iné technológie
  • Zipse dôrazne varuje pred geopolitickým rizikom, keďže pri výrobe batérií pre elektromobily je Európa extrémne závislá od dodávateľských reťazcov a surovín z Číny

Generálny riaditeľ automobilky BMW, Oliver Zipse, v nedávnom rozhovore ostro skritizoval plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi v Európskej únii, ktorý má začať platiť od roku 2035. Podľa neho ide o katastrofálny krok, ktorý poškodí európsky priemysel, obmedzí inovácie a nebezpečne zvýši závislosť Európy od Číny. Téme sa venuje server Startstop.sk.

Katastrofa či technologická neutralita

V rozhovore pre nemecký portál n-tv.de Zipse uviedol, že prechod na elektromobilitu prebieha pomalšie, než sa očakávalo, a vo veľkej miere je stále závislý od štátnych dotácií. To potvrdzuje aj prepad predajov elektromobilov napríklad v Nemecku po ich zrušení. Šéf BMW preto žiada tzv. technologickú neutralitu.

Namiesto ideologického zamerania sa výlučne na batériové elektromobily by podľa neho mala legislatíva ponechať priestor aj pre ďalšie nízkouhlíkové technológie, ako sú vodíkové pohony či syntetické palivá (e-palivá).

Zipse zároveň dôrazne varoval pred geopolitickými rizikami. Upozornil, že pri výrobe batérií a ťažbe kľúčových surovín je Európa extrémne odkázaná na Čínu. Prípadné politické napätie medzi EÚ a Čínou by tak podľa neho mohlo mať zničujúce následky pre celý európsky automobilový priemysel.

BMW, automobilka
BMW | Zdroj: Depositphotos

BMW ide vlastnou cestou

Napriek týmto tvrdým výhradám BMW pokračuje v masívnej elektrifikácii svojho portfólia. Už v roku 2025 plánuje uviesť na trh novú generáciu čisto elektrických vozidiel pod označením „Nová trieda“ (Neue Klasse). Automobilka si však chce udržať flexibilitu a okrem batériových vozidiel investuje aj do alternatív.

Potvrdila, že v roku 2028 plánuje na trh uviesť nové vozidlo na vodíkový pohon. Cieľom značky je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, no podľa slov jej šéfa sa tak má stať bez obmedzení založených na ideológii.

Problém vodíkovej alternatívy

Snaha o presadenie vodíka však naráža na tvrdú realitu, a tou je takmer neexistujúca infraštruktúra. Mimo Nemecka a Holandska je sieť verejných vodíkových čerpacích staníc prakticky nulová. V Rakúsku nedávno zatvorili poslednú verejnú stanicu a Dánsko už tiež nemá žiadnu. Dokonca aj v Nemecku, ktoré bolo lídrom, prevádzkovatelia v poslednom období svoju sieť redukujú. Aj na Slovensku sa vodík zatiaľ v doprave výraznejšie nepresadil.

Napriek tomu ale nemožno poprieť, že vodíkový pohon má svoje výhody. A nie je ich málo. Z technologického hľadiska ponúka kombináciu toho najlepšieho zo sveta spaľovacích áut a elektromobilov.

Neprehliadnite

peniaze, blesková správa
Začalo platiť TVRDÉ pravidlo: Slovákom príde pokuta aj 1 150 €. Skoro nikto nevie, za čo
Mimoriadne, vodiči, auto, podvod
Vodiči, POZOR: Vláda schválila nový bezpečnostný prvok na autách. TOTO pribudne
žandári, autá
Žandári sa konečne dočkali: Rezort zaplatil za dizajn polepov áut až 6-tisíc eur (FOTO)

Na rozdiel od batériových elektromobilov, ktorých nabíjanie aj na najrýchlejších nabíjačkách trvá desiatky minút, natankovanie vodíkového auta trvá len 3 až 5 minút, čo je plne porovnateľné s tankovaním benzínu alebo nafty. S tým súvisí aj dlhý dojazd, ktorý sa pri súčasných modeloch pohybuje na úrovni 500 až 650 kilometrov na jednu nádrž. Kľúčovou výhodou je aj to, že dojazd vodíkového auta je oveľa menej ovplyvnený chladným počasím v zime, na rozdiel od batériových áut, ktorých dojazd v mrazoch výrazne klesá.

Z ekologického hľadiska je vodíkové auto, podobne ako to batériové, úplne bez emisií priamo z výfuku. Jediným produktom chemickej reakcie vo vodíkovom palivovom článku, ktorá vyrába elektrinu, je čistá vodná para (H₂O). To z neho robí ideálne riešenie pre zlepšenie kvality ovzdušia v mestách. Táto technológia má zároveň obrovský potenciál pre dekarbonizáciu ťažkej nákladnej dopravy.

Pre kamióny a autobusy sú obrovské a ťažké batérie nepraktické, pretože znižujú ich nosnosť a ich nabíjanie trvá príliš dlho. Vodíkové nádrže sú oveľa ľahšie a ich rýchle natankovanie je pre logistiku a diaľkovú dopravu kľúčové.

Zákaz spaľovákov je problematický

Zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi v EÚ od roku 2035, hoci je motivovaný legitímnym a dôležitým cieľom – bojom proti klimatickej zmene – je vnímaný ako mimoriadne problematický a rizikový krok.

Prvým a najväčším problémom je obrovský ekonomický a priemyselný dopad, najmä pre krajiny ako Slovensko, ktorých hospodárstvo je extrémne závislé od automobilového priemyslu. Tento sektor zamestnáva priamo aj nepriamo státisíce ľudí a nútený a rýchly prechod na úplne iný typ výroby (elektromobily) so sebou prináša hrozbu straty konkurencieschopnosti voči mimoeurópskym výrobcom, najmä z Číny.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos.com

Výroba elektromobilov je menej náročná na pracovnú silu a vyžaduje si iné zručnosti, čo môže viesť k masívnemu prepúšťaniu v tradičných továrňach a u subdodávateľov. Pre európsky priemysel to znamená existenčnú hrozbu a riziko presunu výroby a know-how mimo Európy.

Druhým závažným problémom je infraštruktúrna a energetická nepripravenosť. Masový prechod na elektromobilitu si vyžaduje nielen vybudovanie hustej a spoľahlivej siete verejných nabíjacích staníc, ale predovšetkým masívne posilnenie celej elektrickej siete. Súčasné distribučné siete v mnohých krajinách, vrátane Slovenska, nie sú dimenzované na takú obrovskú dodatočnú záťaž, akú by predstavovali milióny elektromobilov nabíjajúcich sa naraz.

Okrem toho vzniká otázka, odkiaľ sa vezme všetka tá dodatočná elektrina. Ak by sa mala vyrábať spaľovaním uhlia alebo plynu, celkový ekologický prínos prechodu na elektromobilitu by sa výrazne znížil.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok InoBat Auto Mala to byť „slovenská Tesla“. Zamestnanci nádejnej firmy teraz prichádzajú o prácu
Ďalší článok Vodiči, POZOR: S platnou diaľničnou známkou máte nárok aj na TÚTO bezplatnú službu

Najčítanejšie

Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň
Štát volá ľuďom, že zruší ich dôchodok: Nepáči sa mu, ako reagujú
30. októbra 2025
EČV/ŠPZ
Prichádza VEĽKÁ zmena v ŠPZ-kách: Chcú zaviesť mesačný poplatok
30. októbra 2025
Mimoriadne
Toto sa už NEDÁ zastaviť: Oznámili HISTORICKÉ prepúšťanie, výpoveď dostane takmer 50-tisíc ľudí
30. októbra 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
POZOR: Štát začal posielať mimoriadne zlé listy. Takmer 80-tisíc ľudí zistí, že za TOTO bude platiť viac
30. októbra 2025

Najnovšie články

  • Autá, ako ich poznáme, sa navždy zmenia: Elon Musk potvrdil revolúciu, zmení úplne všetko
  • Vodiči, POZOR: Už žiadne kolóny a hodinové čakanie. Štát vyrieši extrémne problémový úsek (+ dátum)
  • Vesty pre policajtov za 26 miliónov eur: Šutaj Eštok znovu nakupuje, vraj „kašle“ na konsolidáciu
  • Vypočítali, koľko peňazí zarábajú Slováci. Oproti susedom sa môžeme hanbiť (+ čísla)
  • Volania aj dáta len za 10 €? Telekom má nový balíček, aktivovať si ho môžu VŠETCI (ako to funguje)

Bude sa vám páčiť

Toyota, benzínové autá, motor

Toyota má problémy: Zlodeji dokážu ukradnúť TIETO autá cez jednoduchý trik

29. októbra 2025
Radar

Vodiči, POZOR: Na Slovenskú pribudnú nové radary. Dajú vám pokutu až 800 €

29. októbra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji

Vodiči, POZOR: Zlodeji už nechcú celé auto. Najviac kradnú tieto komponenty (zoznam)

26. októbra 2025
Diaľničná známka

Vodiči, POZOR: Platnosť TEJTO diaľničnej známky je obmedzená (platné na Slovensku)

26. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?