Slovenská cestná premávka smeruje k významným legislatívnym zmenám. Cieľom rozsiahlej novely zákona, ktorú iniciovalo Ministerstvo vnútra, je výrazne posilniť bezpečnosť na našich cestách, znížiť počet dopravných nehôd a predísť úmrtiam aj zraneniam.
Novela už smeruje do medzirezortného pripomienkového konania, následne ešte musí prejsť vládnym a parlamentným schvaľovacím procesom. Ak bude schválená, vstupovať do platnosti bude postupne od decembra 2025 až do októbra 2026.
Silnejší chodci a slabší kolobežkári
Jedným z najzásadnejších bodov z pripravovanej novely je zmena pravidiel prednosti chodcov na priechodoch pre chodcov. Aktuálne platí, že vodič je povinný zastaviť vozidlo až v momente, keď je chodec už zjavne na priechode, resp. tesne pred vstupom naň. Po novom by táto povinnosť vodiča nastupovala oveľa skôr – keď je chodec jasne odhodlaný vstúpiť na priechod.

Chodec však aj naďalej nebude môcť vstúpiť na vozovku náhle či bezprostredne pred vozidlo, ktoré je už v bezprostrednej blízkosti priechodu. Vodiči navyše získajú novú povinnosť výrazne spomaliť už v dostatočnej vzdialenosti pred priechodom tak, aby stihli zastaviť, ak naň chodec vstúpi. Tieto pravidlá majú platiť od apríla 2026.
Ministerstvo zároveň navrhuje úplne nový legislatívny rámec pre elektrické kolobežky, hoverboardy či segwaye – tzv. malé elektrické vozidlá. Maximálna povolená konštrukčná rýchlosť bude upravená na 25 km/h, pričom tieto vozidlá nebudú smieť mať sedadlo.
Výrobcovia ich budú musieť jasne označiť. Používatelia starší ako desať rokov už nebudú môcť jazdiť po chodníkoch – tie ostanú vyhradené len pre deti do desať rokov a ich sprievod. Veková hranica používania elektrických kolobežiek sa naopak ruší, jazdci sa budú musieť riadiť pravidlami pre cyklistov.

Tvrdšie sankcie pre cestných pirátov a recidivistov
Nový zákonný rámec by tiež rázne sprísnil podmienky voči nezodpovedným vodičom – nadmernému prekročeniu rýchlosti či opakovanej nebezpečnej jazde. Významné prekročenie povolenej rýchlosti, ktoré bude klasifikované ako závažný priestupok, bude po novom nastupovať už pri prekročení hranice o 30 km/h v obci (aktuálne je limit vyšší) a 40 km/h mimo nej.
Pokuty za prekročenie rýchlosti sa nebudú meniť, zmenia sa však jasne nastavené hranice pre ich ukladanie, čím by sankcie získali vyššiu presnosť a účinnosť voči vodičom, ktorí vedome riskujú životy iných.
Za recidívu bude od apríla 2026 hroziť strata vodičského oprávnenia. Evidencia závažných priestupkov už nebude 12 ale až 24 mesiacov. Keď vodič v tomto období spácha tretí závažný priestupok, bude povinný absolvovať rehabilitačný program, následný doškoľovací kurz a komplexnú skúšku spôsobilosti.
Ak aj napriek tomu v nasledujúcich dvoch rokoch príde štvrtý závažný priestupok, vodič definitívne príde o oprávnenie viesť motorové vozidlo. Jeho opätovné získanie bude výrazne náročnejšie a bude zahŕňať okrem iného povinné psychologické testy.

Objektívna zodpovednosť aj autoškoly so zmenami
Výraznou novinkou je reforma systému objektívnej zodpovednosti držiteľov vozidiel. Po novom už majiteľ vozidla nebude môcť jednoducho označiť iného šoféra za páchateľa priestupku a tak sa zbaviť zodpovednosti. Navyše sa výrazne rozšíria priestupky, ktoré do oblasti objektívnej zodpovednosti spadajú – pribudne sem jazda v protismere, manipulácia s mobilným telefónom počas šoférovania, nezapnutie bezpečnostných pásov alebo blokovanie plynulej prevádzky v križovatkách.
Od októbra 2026 čaká významná zmena aj inkurzy autoškôl. Teoretická a praktická časť výučby budú striktne oddelené. Žiadatelia najskôr budú musieť úspešne absolvovať skúšku z teoretickej časti, následne môžu prejsť ku praktickému výcviku. Veľký praktický test – až po zvládnutí jazdenia v reálnej premávke – uzavrie celý proces.
Okrem týchto rozsiahlych legislatívnych zmien čakajú vodičov menšie úpravy v oblasti pravidiel pre taxikárov a nákladnú dopravu. Premávať s kamiónmi cez sviatky bude jednoduchšie, zákaz jázd bude kratší a menej reštriktívny.
Taxíky naopak stratia automatickú možnosť využívať vyhradené BUS-pruhy, takú jazdu im od decembra 2025 umožní výlučne doplnková značka. Zároveň dôjde k zjednodušeniu pravidiel o otáčaní a predbiehaní na hlavnej ceste v križovatkách, či k opätovnému zavedeniu záväznosti stanovísk policajtov k určeniu dopravného značenia v obciach a mestách.
Podľa príslušného rezortu sú zmeny nevyhnutné – len za rok 2024 napriek preventívnym opatreniam zahynulo na slovenských cestách 262 ľudí a vyše 5700 osôb utrpelo rôzne druhy zranení. Opatrenia majú zvrátiť tento negatívny trend a priniesť na Slovensko zásadne bezpečnejšiu dopravnú kultúru.