TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nepáči sa vám elektromobil? SMOLA! EÚ vám ich nanúti príkazom ešte pred rokom 2035 (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nepáči sa vám elektromobil? SMOLA! EÚ vám ich nanúti príkazom ešte pred rokom 2035 (čo sa deje)

Európska komisia plánuje zaviesť prísne kvóty elektromobilov, čo podľa expertov ohrozuje automobilový sektor, požičovne aj spotrebiteľov v Európe.

7. júla 2025 10:11
Lukáš Zachar
7. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Európska komisia podľa najnovších informácií plánuje výrazne urýchliť prechod na elektrickú mobilitu zavedením prísnejších kvót pre automobilové vozové parky. Informácie, zverejnené v týchto dňoch v odbornom nemeckom médiu Automobilwoche s odvolaním sa na európske lízingové spoločnosti, ponúkajú detaily doteraz nezverejneného návrhu.

Firmy pôsobiace v sektore lízingu a automobilových požičovní upozorňujú, že EÚ zamýšľa zaviesť pre ne povinnú minimálnu kvótu až 75 % elektromobilov už od roku 2027, s následným zvýšením na 100 % od roku 2030.

Značný vplyv na európsky automobilový trh aj spotrebiteľov

Táto chystaná regulácia budí v automobilovom sektore mimoriadne obavy. Najväčšie znepokojenie firmám spôsobuje rozsiahla definícia cieľovej skupiny, ktorú legislatívny rámec EÚ zahŕňa pod pojmom „vozový park“.

Patria sem nielen klasické firemné flotily osobných vozidiel, ale aj všetky komerčne registrované autá vrátane malých dodávok, úžitkových vozov a dokonca i automobilov z portfólia leasingových a požičovní automobilov. Tento fakt je z pohľadu dotknutých firiem obzvlášť problematický, keďže v súčasnosti je podiel elektromobilov vo vozových parkoch stále výrazne pod plánovanými hranicami novej regulácie.

Podľa informácií dostupných v médiu Automobilwoche aktuálny podiel elektromobilov v Nemecku, kde sú podmienky pre rozšírenie elektrickej mobility podstatne priaznivejšie než vo východnejších členských štátoch EÚ, dosahuje v súčasnosti len približne 23 %.

Slovensko, EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ak sa pripravované opatrenia stanú realitou, významná časť trhu môže byť pod silným tlakom predčasne vyradiť zo svojich ponúk autá so spaľovacími motormi. S ich prípadným rýchlym úbytkom sa očakáva výrazné zvýšenie nákladov firmám aj ich zákazníkom, najmä v krajinách a oblastiach s menšou kúpnou silou a slabšou infraštruktúrou.

Nepripravená infraštruktúra aj neochota

Obavy účastníkov trhu posilňujú nedávne skúsenosti veľkých automobilových požičovní, ktoré museli po skúšobnom zavádzaní elektrických áut do svojich ponúk pristúpiť k skorému vyradeniu týchto vozidiel pre veľmi nízky záujem zákazníkov. Firmy ako Sixt či Hertz nedávno informovali, že slabé využitie batériových vozidiel im spôsobilo finančné straty v miliardách eur, čo je podľa expertov jasný indikátor nedostatočného dopytu po tejto technológii medzi spotrebiteľmi v Európe.

Jedným z faktorov, výrazne limitujúcich ochotu zákazníkov prechádzať na elektrické autá z dielne požičovní, zostáva nedostatočne rozvinutá infraštruktúra nabíjacích staníc. Desaťtisíce nových rýchlonabíjacích bodov, ktoré by boli potrebné na dostatočné pokrytie trhu a komfortné využívanie elektromobilov vo veľkom meradle, stále chýbajú, pričom tempo ich výstavby zostáva podľa predstaviteľov lízingových a požičovateľských spoločností extrémne pomalé.

Neprehliadnite

MIMORIADNE, Slovensko, štát, vláda
POZOR: Slovenské obchody zaplavila falošná potravina. Obsahuje popol aj olovo
Aktuálna správa
AKTUÁLNE: Výpoveď dostane 7-TISÍC ľudí. Firma hovorí, že nemá na výber
EÚ, peniaze
AKTUÁLNE: Ľudí čaká 13-hodinový pracovný čas. Odbory hovoria o otroctve

Európska komisia nekonzultuje opatrenia

Významní hráči v odvetví automobilového lízingu a prenájmu sú zároveň nespokojní aj s celkovým postupom Európskej komisie pri formulovaní nových pravidiel. Európska federácia asociácií lízingových firiem Leaseurope, ktorej členovia predstavujú podstatnú časť automobilového trhu v EÚ, upozorňuje, že Komisia doteraz nevstúpila do reálnych a transparentných konzultácií so zástupcami priemyslu.

nabíjanie elektromobilov
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Rozhodnutia o budúcnosti sektora sa podľa odborníkov pripravujú bez zapojenia relevantných zastupiteľov dotknutých ekonomických subjektov, v uzavretých skupinách a mimo verejnosti.

Toto netransparentné formulovanie rozsiahlych regulačných opatrení vyvoláva nielen značné obavy, ale aj ostrú kritiku. Čoraz viac firiem je nervóznych zo skutočnosti, že Komisia môže obísť bežný legislatívny proces, ktorý by si vyžadoval schvaľovanie jednotlivými členskými štátmi.

Namiesto prijatia smernice, poskytujúcej priestor pre diskusiu a pripomienkovanie, by Brusel mohol využiť formu priameho nariadenia. Ak by sa tento scenár naplnil, členské krajiny by museli tieto prísnejšie pravidlá okamžite aplikovať do národnej legislatívy bez možnosti významne ovplyvňovať ich konečné znenie.

Zároveň chýbajú akékoľvek odborne relevantné štúdie, ktoré by detailne analyzovali dôsledky zavedenia tak vysokých elektromobilných kvót a ich ekonomické a sociálne dosahy na spotrebiteľov. Odborníci zo sektora lízingu a požičovní preto zdôrazňujú potrebu zastaviť aktuálny postup zavádzania tvrdých kvót a vyžadujú reálne odborné posúdenie všetkých plánovaných opatrení so zapojením relevantných strán do otvorenej a férovej diskusie.

Aktuálne sa čaká na oficiálne predstavenie nového návrhu legislatívy zo strany Európskej komisie, ktoré je očakávané pred koncom tohto roka. V tomto momente však bruselskí úradníci odmietajú konkretizovať jeho obsah, čím sa neistota medzi firmami naďalej zvyšuje.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Donald Trump, prezident Spojených štátov amerických MIMORIADNE: Trump rozposlal štipľavé listy o clách. Toľkoto budete platiť, odkazuje
Ďalší článok Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta Prichádza VEĽKÁ zmena: EÚ a USA koordinovane siahnu na úspory ľudí

Najčítanejšie

aktuálne
AKTUÁLNE: Nečakaný zvrat, TENTO deň bude opäť dňom pracovného pokoja
4. októbra 2025
Mimoriadne, Slovensko, vlajka
Potvrdili MASÍVNU čistku: Štát si posvieti na vyše 400-tisíc Slovákov, vezme im peniaze aj výhody (čo sa deje)
4. októbra 2025
Diaľničná známka v novom roku: Vodičov čaká prekvapenie (platné od 2026)
5. októbra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
Úradníci EÚ ostali ZHROZENÍ: Keď sa pozreli, koľko peňazí ľuďom chodí na účet, nechceli tomu veriť
4. októbra 2025

Najnovšie články

  • Veľkú časť Slovákov čaká prekvapenie: Od štátu dostanú „niečo navyše“ (čo sa deje)
  • Čakajte MASÍVNE prepúšťanie: O prácu prídu DESAŤTISÍCE ľudí, vraj to nejde inak (čo sa deje)
  • Slovenské diaľnice čaká ZMENA: Chcú zrušiť dôležitý ZÁKAZ, môže to pomôcť aj uškodiť (čo bude inak)
  • POZOR: Tisíce Slovákov zostali úplne bez PLYNU. Potvrdili, že to ešte potrvá (čo sa deje)
  • MIMORIADNE: Česko musí prekresliť svoju mapu. Susedia chcú splatiť takmer 70-ročný dlh

Bude sa vám páčiť

Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia

Vláda sľúbila Slovákom milióny eur. Teraz rozhoduje niekto INÝ a všetko môže padnúť

26. septembra 2025
Peniaze, euro bankovky, odvodová úľava, podnikatelia

MIMORIADNE: Slovensko môže prísť o miliardu eur. TOTO opatrenie neveští nič dobré (čo sa deje)

23. septembra 2025
Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie

Slováci si priplatia stovky eur za 3 kľúčové veci. TOTO bude čoskoro OVEĽA drahšie (+ dátum)

22. septembra 2025
aktuálne, auto, elektromobil

Známa automobilka spomalí prechod na elektromobily. Vedenie sa obáva problémov

21. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?