TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nepáči sa vám elektromobil? SMOLA! EÚ vám ich nanúti príkazom ešte pred rokom 2035 (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nepáči sa vám elektromobil? SMOLA! EÚ vám ich nanúti príkazom ešte pred rokom 2035 (čo sa deje)

Európska komisia plánuje zaviesť prísne kvóty elektromobilov, čo podľa expertov ohrozuje automobilový sektor, požičovne aj spotrebiteľov v Európe.

7. júla 2025 10:11
Lukáš Zachar
7. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Európska komisia podľa najnovších informácií plánuje výrazne urýchliť prechod na elektrickú mobilitu zavedením prísnejších kvót pre automobilové vozové parky. Informácie, zverejnené v týchto dňoch v odbornom nemeckom médiu Automobilwoche s odvolaním sa na európske lízingové spoločnosti, ponúkajú detaily doteraz nezverejneného návrhu.

Firmy pôsobiace v sektore lízingu a automobilových požičovní upozorňujú, že EÚ zamýšľa zaviesť pre ne povinnú minimálnu kvótu až 75 % elektromobilov už od roku 2027, s následným zvýšením na 100 % od roku 2030.

Značný vplyv na európsky automobilový trh aj spotrebiteľov

Táto chystaná regulácia budí v automobilovom sektore mimoriadne obavy. Najväčšie znepokojenie firmám spôsobuje rozsiahla definícia cieľovej skupiny, ktorú legislatívny rámec EÚ zahŕňa pod pojmom „vozový park“.

Patria sem nielen klasické firemné flotily osobných vozidiel, ale aj všetky komerčne registrované autá vrátane malých dodávok, úžitkových vozov a dokonca i automobilov z portfólia leasingových a požičovní automobilov. Tento fakt je z pohľadu dotknutých firiem obzvlášť problematický, keďže v súčasnosti je podiel elektromobilov vo vozových parkoch stále výrazne pod plánovanými hranicami novej regulácie.

Podľa informácií dostupných v médiu Automobilwoche aktuálny podiel elektromobilov v Nemecku, kde sú podmienky pre rozšírenie elektrickej mobility podstatne priaznivejšie než vo východnejších členských štátoch EÚ, dosahuje v súčasnosti len približne 23 %.

Slovensko, EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ak sa pripravované opatrenia stanú realitou, významná časť trhu môže byť pod silným tlakom predčasne vyradiť zo svojich ponúk autá so spaľovacími motormi. S ich prípadným rýchlym úbytkom sa očakáva výrazné zvýšenie nákladov firmám aj ich zákazníkom, najmä v krajinách a oblastiach s menšou kúpnou silou a slabšou infraštruktúrou.

Nepripravená infraštruktúra aj neochota

Obavy účastníkov trhu posilňujú nedávne skúsenosti veľkých automobilových požičovní, ktoré museli po skúšobnom zavádzaní elektrických áut do svojich ponúk pristúpiť k skorému vyradeniu týchto vozidiel pre veľmi nízky záujem zákazníkov. Firmy ako Sixt či Hertz nedávno informovali, že slabé využitie batériových vozidiel im spôsobilo finančné straty v miliardách eur, čo je podľa expertov jasný indikátor nedostatočného dopytu po tejto technológii medzi spotrebiteľmi v Európe.

Jedným z faktorov, výrazne limitujúcich ochotu zákazníkov prechádzať na elektrické autá z dielne požičovní, zostáva nedostatočne rozvinutá infraštruktúra nabíjacích staníc. Desaťtisíce nových rýchlonabíjacích bodov, ktoré by boli potrebné na dostatočné pokrytie trhu a komfortné využívanie elektromobilov vo veľkom meradle, stále chýbajú, pričom tempo ich výstavby zostáva podľa predstaviteľov lízingových a požičovateľských spoločností extrémne pomalé.

Neprehliadnite

Mimoriadne, EÚ
Občiansky alebo sken tváre: EÚ má na stole ďalší návrh, ktorý TVRDO zasiahne súkromie
Mimoriadne, EÚ
EÚ nám ide po krku: Zavedie TVRDÚ daň, ktorá predraží obľúbené potraviny (čo čakať)
Tankovanie, nafta, benzín, ceny pohonných hmôt, ušetriť, tankovanie
Chcú umelo spomaliť rýchlosť tankovania: 50-litrovú nádrž by ste tankovali najmenej 5 minút

Európska komisia nekonzultuje opatrenia

Významní hráči v odvetví automobilového lízingu a prenájmu sú zároveň nespokojní aj s celkovým postupom Európskej komisie pri formulovaní nových pravidiel. Európska federácia asociácií lízingových firiem Leaseurope, ktorej členovia predstavujú podstatnú časť automobilového trhu v EÚ, upozorňuje, že Komisia doteraz nevstúpila do reálnych a transparentných konzultácií so zástupcami priemyslu.

nabíjanie elektromobilov
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Rozhodnutia o budúcnosti sektora sa podľa odborníkov pripravujú bez zapojenia relevantných zastupiteľov dotknutých ekonomických subjektov, v uzavretých skupinách a mimo verejnosti.

Toto netransparentné formulovanie rozsiahlych regulačných opatrení vyvoláva nielen značné obavy, ale aj ostrú kritiku. Čoraz viac firiem je nervóznych zo skutočnosti, že Komisia môže obísť bežný legislatívny proces, ktorý by si vyžadoval schvaľovanie jednotlivými členskými štátmi.

Namiesto prijatia smernice, poskytujúcej priestor pre diskusiu a pripomienkovanie, by Brusel mohol využiť formu priameho nariadenia. Ak by sa tento scenár naplnil, členské krajiny by museli tieto prísnejšie pravidlá okamžite aplikovať do národnej legislatívy bez možnosti významne ovplyvňovať ich konečné znenie.

Zároveň chýbajú akékoľvek odborne relevantné štúdie, ktoré by detailne analyzovali dôsledky zavedenia tak vysokých elektromobilných kvót a ich ekonomické a sociálne dosahy na spotrebiteľov. Odborníci zo sektora lízingu a požičovní preto zdôrazňujú potrebu zastaviť aktuálny postup zavádzania tvrdých kvót a vyžadujú reálne odborné posúdenie všetkých plánovaných opatrení so zapojením relevantných strán do otvorenej a férovej diskusie.

Aktuálne sa čaká na oficiálne predstavenie nového návrhu legislatívy zo strany Európskej komisie, ktoré je očakávané pred koncom tohto roka. V tomto momente však bruselskí úradníci odmietajú konkretizovať jeho obsah, čím sa neistota medzi firmami naďalej zvyšuje.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Donald Trump, prezident Spojených štátov amerických MIMORIADNE: Trump rozposlal štipľavé listy o clách. Toľkoto budete platiť, odkazuje
Ďalší článok Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta Prichádza VEĽKÁ zmena: EÚ a USA koordinovane siahnu na úspory ľudí

Najčítanejšie

Nová dopravná značka
Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu vyše 140 €
20. novembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Vodiči, POZOR: Zmenilo sa extrémne dôležité pravidlo. TOTO je po novom zakázané, hrozí pokuta
18. novembra 2025
Auto | AKTUÁLNE
EÚ má pre Slovákov zlé správy: Ak máte takéto auto, čaká vás nová povinnosť
20. novembra 2025
Aktuálna správa
Štát potvrdil hromadné kontroly: Chce mať dokonalý prehľad, ľudí bude sledovať cez kameru
20. novembra 2025

Najnovšie články

  • Prepúšťanie, zdražovanie a neistota: Ďalšia kríza klope na dvere, zatiaľ sa jej bránime
  • EÚ dvíha varovný prst: Slovensko si neplní povinnosti, hrozí priama strata peňazí (čo sa deje)
  • Na Slovensku vznikne nové obchodné centrum za 20 miliónov €. Čo všetko ponúkne?
  • Zaviedli novú daň: Štát chce sledovať, koľko kilometrov ste najazdili. Faktúru pošle každý mesiac
  • Zákaz je nemilosrdný: Mercedes musí ukončiť výrobu niekoľkých obľúbených modelov (zoznam)

Bude sa vám páčiť

Auto | AKTUÁLNE

Potvrdili MASÍVNE zdražovanie áut. Slovákov v roku 2026 čaká cenový šok (+ sumy)

14. novembra 2025
Mimoriadne

Už sa s tým nič NEDÁ spraviť: Potvrdili HISTORICKÉ prepúšťanie, výpoveď dostane vyše 46-tisíc ľudí

14. novembra 2025
EÚ, zákaz vjazdu

POZOR: Blíži sa ZÁKAZ, kvôli ktorému zdražia niektoré tovary (na čo sa pripraviť)

13. novembra 2025
Mimoriadne, EÚ

POZOR: Lacné balíky z Číny budú drahšie. EÚ chce už čoskoro zaviesť nový poplatok (+ dátum)

13. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?