Európska komisia podľa najnovších informácií plánuje výrazne urýchliť prechod na elektrickú mobilitu zavedením prísnejších kvót pre automobilové vozové parky. Informácie, zverejnené v týchto dňoch v odbornom nemeckom médiu Automobilwoche s odvolaním sa na európske lízingové spoločnosti, ponúkajú detaily doteraz nezverejneného návrhu.
Firmy pôsobiace v sektore lízingu a automobilových požičovní upozorňujú, že EÚ zamýšľa zaviesť pre ne povinnú minimálnu kvótu až 75 % elektromobilov už od roku 2027, s následným zvýšením na 100 % od roku 2030.
Značný vplyv na európsky automobilový trh aj spotrebiteľov
Táto chystaná regulácia budí v automobilovom sektore mimoriadne obavy. Najväčšie znepokojenie firmám spôsobuje rozsiahla definícia cieľovej skupiny, ktorú legislatívny rámec EÚ zahŕňa pod pojmom „vozový park“.
Patria sem nielen klasické firemné flotily osobných vozidiel, ale aj všetky komerčne registrované autá vrátane malých dodávok, úžitkových vozov a dokonca i automobilov z portfólia leasingových a požičovní automobilov. Tento fakt je z pohľadu dotknutých firiem obzvlášť problematický, keďže v súčasnosti je podiel elektromobilov vo vozových parkoch stále výrazne pod plánovanými hranicami novej regulácie.
Podľa informácií dostupných v médiu Automobilwoche aktuálny podiel elektromobilov v Nemecku, kde sú podmienky pre rozšírenie elektrickej mobility podstatne priaznivejšie než vo východnejších členských štátoch EÚ, dosahuje v súčasnosti len približne 23 %.

Ak sa pripravované opatrenia stanú realitou, významná časť trhu môže byť pod silným tlakom predčasne vyradiť zo svojich ponúk autá so spaľovacími motormi. S ich prípadným rýchlym úbytkom sa očakáva výrazné zvýšenie nákladov firmám aj ich zákazníkom, najmä v krajinách a oblastiach s menšou kúpnou silou a slabšou infraštruktúrou.
Nepripravená infraštruktúra aj neochota
Obavy účastníkov trhu posilňujú nedávne skúsenosti veľkých automobilových požičovní, ktoré museli po skúšobnom zavádzaní elektrických áut do svojich ponúk pristúpiť k skorému vyradeniu týchto vozidiel pre veľmi nízky záujem zákazníkov. Firmy ako Sixt či Hertz nedávno informovali, že slabé využitie batériových vozidiel im spôsobilo finančné straty v miliardách eur, čo je podľa expertov jasný indikátor nedostatočného dopytu po tejto technológii medzi spotrebiteľmi v Európe.
Jedným z faktorov, výrazne limitujúcich ochotu zákazníkov prechádzať na elektrické autá z dielne požičovní, zostáva nedostatočne rozvinutá infraštruktúra nabíjacích staníc. Desaťtisíce nových rýchlonabíjacích bodov, ktoré by boli potrebné na dostatočné pokrytie trhu a komfortné využívanie elektromobilov vo veľkom meradle, stále chýbajú, pričom tempo ich výstavby zostáva podľa predstaviteľov lízingových a požičovateľských spoločností extrémne pomalé.
Európska komisia nekonzultuje opatrenia
Významní hráči v odvetví automobilového lízingu a prenájmu sú zároveň nespokojní aj s celkovým postupom Európskej komisie pri formulovaní nových pravidiel. Európska federácia asociácií lízingových firiem Leaseurope, ktorej členovia predstavujú podstatnú časť automobilového trhu v EÚ, upozorňuje, že Komisia doteraz nevstúpila do reálnych a transparentných konzultácií so zástupcami priemyslu.

Rozhodnutia o budúcnosti sektora sa podľa odborníkov pripravujú bez zapojenia relevantných zastupiteľov dotknutých ekonomických subjektov, v uzavretých skupinách a mimo verejnosti.
Toto netransparentné formulovanie rozsiahlych regulačných opatrení vyvoláva nielen značné obavy, ale aj ostrú kritiku. Čoraz viac firiem je nervóznych zo skutočnosti, že Komisia môže obísť bežný legislatívny proces, ktorý by si vyžadoval schvaľovanie jednotlivými členskými štátmi.
Namiesto prijatia smernice, poskytujúcej priestor pre diskusiu a pripomienkovanie, by Brusel mohol využiť formu priameho nariadenia. Ak by sa tento scenár naplnil, členské krajiny by museli tieto prísnejšie pravidlá okamžite aplikovať do národnej legislatívy bez možnosti významne ovplyvňovať ich konečné znenie.
Zároveň chýbajú akékoľvek odborne relevantné štúdie, ktoré by detailne analyzovali dôsledky zavedenia tak vysokých elektromobilných kvót a ich ekonomické a sociálne dosahy na spotrebiteľov. Odborníci zo sektora lízingu a požičovní preto zdôrazňujú potrebu zastaviť aktuálny postup zavádzania tvrdých kvót a vyžadujú reálne odborné posúdenie všetkých plánovaných opatrení so zapojením relevantných strán do otvorenej a férovej diskusie.
Aktuálne sa čaká na oficiálne predstavenie nového návrhu legislatívy zo strany Európskej komisie, ktoré je očakávané pred koncom tohto roka. V tomto momente však bruselskí úradníci odmietajú konkretizovať jeho obsah, čím sa neistota medzi firmami naďalej zvyšuje.