TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Na Slovensku hrozí KOLAPS kľúčovej oblasti: Štát absolútne zanedbal dôležité zmeny
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Na Slovensku hrozí KOLAPS kľúčovej oblasti: Štát absolútne zanedbal dôležité zmeny

Analýza NKÚ odhaľuje vážne nedostatky politiky elektromobility na Slovensku, čo ohrozuje konkurencieschopnosť a európske financovanie ekologickej dopravy.

12. júla 2025 9:29
Lukáš Zachar
12. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Najnovšia analýza Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (NKÚ) odhaľuje závažné nedostatky politiky a manažmentu elektromobility v krajine. Podľa predbežnej štúdie úradu je rozvoj elektromobility systematicky zanedbávaný, čo ohrozuje konkurencieschopnosť domáceho automobilového sektora, ako aj budúce európske financovanie ekologickej dopravy. Dokument tiež varuje, že Slovensko výrazne zaostáva za legislatívnymi záväzkami Európskej únie.

Chýbajú jasné kompetencie aj aktuálne stratégie

NKÚ považuje nedostatočné jasné vymedzenie právomocí a povinností za jednu z najväčších prekážok rozvoja elektromobility. Podľa správy neexistuje na Slovensku žiadna centrálna autorita, ktorá by koordinovala a efektívne riadila opatrenia v oblasti elektromobility. Kompetencie sú rozdrobené medzi viaceré štátne ministerstvá a úrady bez konkrétne určeného lídra alebo autority s výkonnou mocou.

Tento stav sa odráža aj v absencii aktuálnych strategických dokumentov. Krajina dodnes používa Stratégiu rozvoja elektromobility, ktorá bola naposledy aktualizovaná v roku 2015 na podklade údajov z rokov 2010 až 2014. Vzhľadom na rýchly technologický pokrok a zásadné legislatívne zmeny na úrovni EÚ je táto stratégia z dnešného pohľadu zastaraná, a preto nevyhovujúca pre dnešné potreby trhu. Ministerstvo hospodárstva sa pritom snažilo situáciu napraviť revíziou akčného plánu v roku 2023; tento krok však stroskotal vo februári 2024 na nesúlade názorov medzi jednotlivými rezortmi, a dokument na rokovanie vlády nebol predložený.

Namiesto komplexného plánu bol nakoniec schválený len návrh uznesenia, ktorý obsahoval len čiastkové návrhy. Tento dokument NKÚ však považuje za nedostatočný a upozorňuje, že krajina urgentne potrebuje komplexnú, záväznú stratégiu s presne definovanými cieľmi, aby zabránila strate finančného krytia z európskych zdrojov.

Nedostatky v informovanosti a chýbajúce odborné kapacity

Slovensko tiež zaostáva v plnení povinností daných legislatívou Európskej únie. Podľa správy NKÚ ministerstvo hospodárstva do 31. decembra 2024 nevypracovalo požadovaný návrh národného rámca pre trh s alternatívnymi palivami ani stratégiu rozvoja súvisiacej infraštruktúry. Dôvodom je podľa zistení úradu nedostatočný počet odborných pracovníkov a ich preťaženie ďalšími úlohami.

Podobne je Slovensko oneskorené aj vo vzťahu k ďalším nariadeniam EÚ. Krajina mala do konca marca 2025 Európskej komisii oznámiť podrobné údaje ako celkový počet elektrických áut, nabíjacích staníc a ich celkový nabíjací výkon, túto povinnosť však nesplnila. Okrem toho štát doteraz nezaložil ani povinnú registračnú organizáciu, ktorá by zabezpečila centralizovaný zber údajov z nabíjacích bodov. Ministerstvo hospodárstva uvádza, že je v priebežných rokovaniach s rezortom dopravy a Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, avšak riešenie stále nenastalo.

Problémom je tiež úplná nedostatočnosť komunikačných a marketingových kampaní zameraných na elektromobilitu. NKÚ upozorňuje, že široká verejnosť nemá potrebné informácie, čo môže znižovať záujem o elektromobily a obmedzovať ich rozšírenie.

Prekážky pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc

Negatívnym faktorom je podľa zistení NKÚ aj zmena vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o cenovej regulácii elektrickej energie pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc. Pôvodné pravidlá z roku 2017 dovoľovali flexibilné nastavenie cien podľa využitia staníc, čo motivovalo prevádzkovateľov budovať infraštruktúru aj pri ich nižšom, počiatočnom využití.

Neprehliadnite

diaľnice, bezplatné úseky diaľnic
AKTUÁLNE: Definitívne rozhodli. Diaľničná známka bude DRAHŠIA (platné pre 2026)
Tesla Model Q
Tesla to má nahnuté: Úrady prešetrujú 14 nehôd, počas ktorých vozidlo šoférovalo samo
Aktuálna správa
AKTUÁLNE: Výpoveď dostane 7-TISÍC ľudí. Firma hovorí, že nemá na výber

Nové pravidlá z roku 2024 tieto flexibilné podmienky limitujú iba na nabíjacie stanice s mierou využiteľnosti nad 30 %, hoci reálne dosiahnuteľná miera na Slovensku sa pohybuje okolo 5 %. Takto nastavené kritériá sú preto nerealistické a demotivujúce pre ďalšiu výstavbu verejne dostupných nabíjacích bodov. Alarmujúce je, že ministerstvo hospodárstva v procese tvorby tejto vyhlášky nezaujalo žiadne kritické stanovisko ani neposkytlo pripomienky, hoci je rezort zodpovedný za podporu trhu elektromobility v krajine.

Ďalšou vážnou výčitkou zo strany NKÚ je aj nestabilný mechanizmus priamej finančnej podpory štátu. V roku 2024 pôvodne pridelených 5 miliónov eur určených na podporu elektromobility bolo v rámci rozpočtových škrtov ministerstvu následne odobratých, čo spôsobilo ďalšiu nepredvídateľnosť.

Až zarážajúce je zistenie, že celá náročná agenda elektromobility na resorte hospodárstva stojí iba na jednom pracovníkovi, čo významne prekračuje možnosti manažovania agendy takejto úrovne a významu.

Odvetvie automobilového priemyslu tvorí základ slovenskej ekonomiky – elektromobilita je preto strategickou agendou, ktorá vyžaduje omnoho silnejšie politické aj odborné zázemie. Slovenská asociácia pre elektromobilitu, ktorá na tieto nedostatky opakovane poukazuje a navrhuje odborné riešenia, upozorňuje, že v prípade neodkladnej nápravy môže Slovensko výrazne zaostávať za európskou konkurenciou, čo ohrozuje pracovné miesta aj perspektívu celého domáceho hospodárstva.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok, dávky, garančné poistenie Štát plánuje nový fond, experti hovoria o pozitívnom kroku. Slovákom má slúžiť na TOTO
Ďalší článok AI, smartfón, cena ChatGPT oklamali: Vygenerovala funkčné licenčné kľúče k Windows 10, Microsoft má problém

Najčítanejšie

Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Prichádza NOVÁ daň: Štát bude sledovať koľko kilometrov ľudia najazdili. Faktúru pošle každý mesiac
11. októbra 2025
Nekvalitné palivá, benzín, nafta, pokuta
Čerpacie stanice opäť prepíšu ceny benzínu aj nafty. Toto čakajte pri tankovaní
10. októbra 2025
mimoriadne, EÚ
Bude teplá voda luxus? EÚ navrhla zákon, ktorý môže VÝRAZNE zvýšiť ceny od roku 2027
11. októbra 2025
Peniaze, príspevok
Skvelá správa: Veľká časť Slovákov bude mať v roku 2026 viac peňazí (+ sumy)
11. októbra 2025

Najnovšie články

  • AKTUÁLNE: Zdravotné poistenie prejde na Slovensku VEĽKOU zmenou. K zákonu nebola diskusia
  • Deje sa to, čoho sme sa báli: Potvrdili zdražovanie plynu aj elektriny (+ sumy)
  • STOVKY eur navyše každý mesiac: O týchto „trikoch“ mnohí Slováci vôbec nevedia
  • POZOR: Tvrdo sprísnia kontroly vodičov. Ak neukážete tento papier, zoberú vám auto (+ dátum)
  • AKTUÁLNE: Mnohí Slováci napokon ostanú 17. novembra doma. Koho sa to týka?

Bude sa vám páčiť

Mimoriadne

AKTUÁLNE: Je rozhodnuté! O 2 roky končí kľúčová služba, týka sa to CELÉHO Slovenska

30. septembra 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta

Slováci, pripravte sa na NOVÉ faktúry za energie: Prichádza drastická zmena, týka sa všetkých

28. septembra 2025
AKTUÁLNE, Slovensko, vlaky, vlak, ZSSK, železnice

AKTUÁLNE: Vlakovú dopravu čakajú zmeny. Slováci sa musia pripraviť na TOTO

27. septembra 2025
Rusko, dron, NATO

Slovensko pod hrozbou RUSKÝCH dronov: Sme bezbranní? Máme sa pripraviť na najhoršie

25. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?