Slovenská pošta ohlásila plán komplexnej modernizácie, ktorá má spoločnosť ochrániť pred insolvenciou a zabezpečiť jej dlhodobé prežitie, informovala TA3. Celý transformačný proces sa má ukončiť v roku 2028 a výrazne sa premietne do počtu pobočiek, technológií, spôsobu doručovania, dostupnosti služieb a zamestnanosti. Zámerom premeny štátneho podniku je vytvoriť stabilnú spoločnosť s kvalitnými službami, efektívnym chodom a udržateľnou ekonomikou.
Optimalizácia pobočkovej siete a zmena prevádzok
Kľúčovou súčasťou transformácie je výrazná optimalizácia siete pobočiek. V súčasnosti prevádzkuje Slovenská pošta spolu 1 365 kamenných prevádzok, pričom až tisíc z nich vykazuje dlhodobo stratu. Najbližšia vlna optimalizácie sa dotkne v prvom kole 26 pobočiek umiestnených v krajských mestách. Následne má pokračovať premyslená redukcia aj v okolitých okresných mestách a mnohých malých obciach.
Spoločnosť však deklaruje, že nejde len o zatváranie, ale najmä o prehodnotenie rozmiestnenia služieb a zlúčenie menších jednopriehradkových pobočiek do väčších celkov. To má priniesť vyššiu efektivitu a zlepšiť dostupnosť poštových služieb pre zákazníkov. Po zrealizovaní zmien by mali byť pobočky umiestnené v lokalitách s dobrou dopravnou dostupnosťou, napríklad v obchodných centrách, čo zabezpečí lepší zákaznícky komfort, dostatočné kapacity priehradok a výrazne dlhšie otváracie hodiny.
Podľa manažmentu spoločnosti by týmto spôsobom mala byť sieť pobočiek bližšie požiadavkám aktuálneho života Slovákov. Očakáva sa, že po transformácii pobočky získajú komfortnejší vzhľad a zákazníci budú vybavení rýchlejšie a flexibilnejšie než doteraz.

Dôležitou súčasťou transformácie je aj plánovaný prechod Slovenskej pošty na nový franšízový model, ktorý sa osvedčil v zahraničí, a to najmä v Českej republike, Rakúsku či Maďarsku. Pošta plánuje prevádzkovať približne 400 vlastných kamenných pobočiek, pričom ostatné by fungovali na základe spolupráce s externými subjektmi. Potenciálnymi prevádzkovateľmi franšízových pobočiek môžu byť samosprávy, podnikatelia, súkromné osoby alebo regionálne obchodné siete vo vlastných priestoroch s využitím vlastného personálu.
Dobrým príkladom úspešnosti tohto modelu je situácia v Česku, kde počet franšízových pobočiek už presiahol tisíc a ich popularita medzi miestnymi komunitami neustále narastá. Franšízový systém znamená pre Slovensko šancu posilniť miestnu dostupnosť služby, zachovať tradičné poštové prevádzky aj v ekonomicky nevýhodných obciach a súčasne výrazne znížiť náklady spoločnosti.
Moderné technológie a inovatívne doručovanie priamo k zákazníkom
Transformácia okrem reorganizácie pobočkovej siete sleduje aj modernizáciu samotného spôsobu fungovania Slovenskej pošty. Nový manažment plánuje zvýšiť kvalitu doručovania zásielok zavádzaním inovatívnych technológií. Spoločnosť už v rámci pilotného projektu otestuje praktické využitie autonómneho doručovacieho vozidla, ktoré bude od leta jazdiť v bratislavskej pešej zóne. Podľa výsledkov tohto projektu sa bude rozhodovať o ďalšom zavádzaní autonómnych doručovateľských služieb aj do iných regiónov.
Okruh noviniek je ale širší – pošta vidí potenciál aj v doručovaní prostredníctvom bezpilotných dronov, ktoré už testujú viaceré krajiny sveta vrátane Slovinska či Japonska. Spoločnosť sa chystá využiť aj umelú inteligenciu, automatizáciu procesov v triediacich centrách a digitálne riešenia na zefektívnenie administratívnych úkonov.
Zároveň pošta masovo vybavuje doručovateľov novými multifunkčnými zariadeniami, ktorými dokážu poskytovať priamo u zákazníka služby, ktoré boli doteraz dostupné iba priamo na kamenných poštách. Takéto služby zahŕňajú napríklad vyplácanie dôchodkov, platobné operácie či vybavovanie dokumentov pre rôzne inštitúcie. Doručovateľ bude teda môcť vyriešiť situáciu priamo pri dverách zákazníka, čím výrazne stúpne spokojnosť klientov a efektivita doručovateľského procesu.

Zmena firemnej stratégie a lepšia rentabilita operácií
Transformácia má pomôcť Slovenskej pošte ukončiť dlhodobo stratové hospodárenie. Spoločnosť má takmer desaťtisíc zamestnancov, pričom vedenie spoločnosti neplánuje masové prepúšťanie. Zníženie pracovných pozícií má prebiehať prirodzenou formou, a to odchodmi do dôchodku alebo prirodzenou fluktuáciou zamestnancov.
Významný vplyv na ekonomiku spoločnosti má mať aj zefektívnenie vnútorného riadenia firmy, medzi ktoré patrí efektívnejšia doprava, optimalizácia logistiky či zmena portfólia služieb. Cieľom je sústrediť sa najmä na tie služby, ktoré zákazníci využívajú a ktoré sú rentabilné. Do konca uvedeného obdobia majú byť štátne a úradné záležitosti dostupné vo všetkých poštových pobočkách, čo umožní ľuďom vybaviť úradné služby vo svojej blízkosti.
Po úspešnom zavedení plánovaných opatrení prognózuje vedenie Slovenskej pošty, že firma bude profitabilná, konkurencieschopná a maximálne klientsky orientovaná. Transformácia je tak vnímaná ako jediná možnosť, ako zabezpečiť dlhodobú existenciu tejto tradičnej štátnej spoločnosti, ktorej hospodárenie je dlhšie obdobie stratové a ktorej tradičné služby, ako napríklad listové zásielky, neustále klesajú. Na konci tohto procesu by mala byť moderná a finančne sebestačná spoločnosť, ktorá zákazníkom ponúkne kvalitný servis a digitálne pokročilé služby.