Dávky zo systému sociálneho poistenia predstavujú pre mnohých ľudí dôležitý finančný príjem, a to hlavne vtedy, keď sa nečakane ocitnú v zložitej finančnej situácii. O to väčším šokom môže byť, keď takéto osoby osloví Soiciálna poisťovňa so žiadosťou o vrátenie už vyplatenej dávky.
V mnohých prípadoch pritom poberatelia už dávno použili tieto peniaze na pokrytie svojich (často základných) výdavkov. Ako píše portál Peniaze.sk, takáto požiadavka môže vzniknúť z viacerých dôvodov, ktoré sa vopred nemusia zdať zjavné.
Kedy môže Sociálna poisťovňa požiadať o vrátenie dávky?
Ak niekto poberá dávku sociálneho poistenia, napríklad nemocenské, dávku v nezamestnanosti, vdovský dôchodok, ošetrovné či inú formu podpory, môže sa ocitnúť v situácii, keď je požiadaný o vrátenie časti alebo celej vyplatenej sumy. K takémuto postupu zo strany poisťovne dochádza vo viacerých prípadoch.
Prvým je nesplnenie zákonných povinností, ktoré má príjemca dávky voči Sociálnej poisťovni zákonom stanovené. Jednou z tých najdôležitejších je povinnosť oznámiť zmeny, ktoré môžu ovplyvniť nárok na dávku, vrátane jej výšky, výplaty či dokonca zániku.
Tieto zmeny musí dotyčná osoba nahlásiť príslušnej pobočke poisťovne najneskôr do ôsmich dní odo dňa, kedy nastanú. Ak túto povinnosť nesplní, môže to viesť k tomu, že mu vznikne povinnosť vrátiť dávku, prípadne jej časť.

K tejto povinnosti potom dochádza aj vtedy, keď bola dávka vyplatená neoprávnene, pričom príjemca o tom vedel alebo mohol predpokladať, že na dávku nemá nárok, prípadne že suma bola vyššia, než mala byť. Stačí, ak okolnosti naznačovali, že dávka nebola vyplatená v súlade so zákonom, no príjemca ju napriek tomu prijal.
Napokon platí, že ak príjemca dávky vedome konal tak, že Sociálna poisťovňa mu dávku priznala a vyplatila v nesprávnej výške, alebo úplne bez nároku, je povinný neoprávnene vyplatenú sumu vrátiť. Platí to aj vtedy, ak bola dávka poskytnutá neprávom len čiastočne. V takom prípade sa vracia len príslušná časť vyplatenej sumy.
Je pritom nutné poznamenať, že žiadosť o vrátenie sa týka len tých súm, ktoré prevyšujú 5 eur, a viažu sa obdobie, od ktorého dávka nepatrila alebo bola vyplácaná v nesprávnej výške.
Problémom býva neznalosť systému
Z uvedeného vyplýva, že ani príjemca, ktorý nemal v úmysle poisťovňu zavádzať, nie je imúnny voči takejto požiadavke. Systém sociálnych dávok na Slovensku je komplikovaný, a teda nie vždy je bežnému človeku jasné, ktoré dávky sa môžu poberať súčasne a ktoré nie.
Ukážkovým prípadom je rozhodnutie Správneho súdu v Košiciach (sp. zn. 8Sas/2/2024), ktorý sa zaoberal situáciou ženy, od ktorej Sociálna poisťovňa požadovala vrátenie časti dávky v nezamestnanosti. Dávka jej bola najskôr vyplatená oprávnene. Po jej ukončení však požiadala o rodičovský príspevok z úradu práce. Predpokladala pritom, že rodičovský príspevok jej bude priznaný len za obdobie po skončení podpory v nezamestnanosti.
Problém však nastal, keď jej úrad príspevok priznal aj spätne, čím vznikol súbeh dávok, ktorý zákon nepripúšťa. Príjemkyňa sa bránila tvrdením, že očakávala prepojenosť systémov a že si úrady medzi sebou preveria oprávnenosť výplaty.
Súd nakoniec rozhodol v jej prospech a zrušil rozhodnutie poisťovne o vrátení dávky. Podľa sudcu nebolo preukázané, že príjemkyňa vedela o neoprávnenosti dávky. Zároveň však upozornil, že samotná skutočnosť, že k neoprávnenej výplate došlo až dodatočne, nevylučuje, že poisťovňa má právo na jej vymáhanie.
Premlčanie práva na vrátenie dávky
Sociálna poisťovňa má len obmedzený čas, počas ktorého môže požadovať vrátenie dávky. Všeobecne platí, že nárok na vrátenie sa premlčí po troch rokoch odo dňa, keď poisťovňa zistila, že dávka bola vyplatená neoprávnene alebo vo vyššej sume. Absolútna lehota na premlčanie je desať rokov od dátumu, za ktorý bola dávka vyplatená.
Súdna prax zároveň konštatuje, že deň, keď poisťovňa zistí neoprávnenosť, sa nemá zamieňať s dňom, keď túto skutočnosť zistí konkrétny zamestnanec. Lehota sa začína počítať už v momente, keď poisťovňa získa informáciu, z ktorej možno vyvodiť neoprávnenosť dávky.

V prípade, že jedna z uvedených premlčacích lehôt už uplynula, má príjemca možnosť sa voči vymáhaniu brániť prostredníctvom námietky premlčania. Treba si však uvedomiť, že bežanie premlčacích lehôt sa prerušuje v nasledovných prípadoch:
- ak prebieha konanie o odvolaní proti rozhodnutiu o vrátení dávky,
- ak je rozhodnutie už vo výkone,
- ak sa dávka zráža postupne z iných vyplácaných dávok.
Ide to aj na splátky
Na záver treba ozrejmiť, že ak bola dávka vyplatená neoprávnene a jej vrátenie je oprávnené, existuje možnosť zmierniť finančnú záťaž – prostredníctvom splátkového kalendára. Poistenec môže poisťovňu písomne požiadať, aby mu umožnila uhradiť vzniknutý dlh v mesačných splátkach.
O tejto žiadosti rozhoduje poisťovňa individuálne. Vyhovie vtedy, ak je možné predpokladať, že žiadateľ bude schopný dohodnutú sumu splatiť najneskôr do 24 mesiacov. V prípade schválenia splátok je však nevyhnutné dodržiavať ich výšku a splatnosť. Ak by došlo k omeškaniu alebo zaplateniu nižšej sumy, Sociálna poisťovňa môže požadovať okamžité uhradenie celého zostatku.