Obľuba nákupu a predaja použitého tovaru sa zvyšuje aj medzi Slovákmi. Predajca sa môže zbaviť vecí, ktoré už nepotrebuje, a kupujúci zas získa vec, ktorú chce, ale za nižšiu sumu než v bežnom obchode. Obľúbené sú predaje a nákupy cez online bazáre, mobilné aplikácie alebo sociálne siete. Odborníci ale upozorňujú, že predaj aj nákup cez takéto kanály má svoje nástrahy a úskalia.
Kupujúci aj predávajúci by mali byť opatrní, pretože na online bazároch sa pohybujú aj podvodníci. TECHBYTE na to upozornila Eduarda Hekšová, ktorá je riaditeľkou spotrebiteľskej organizácie dTest.
Nákup cez online bazár
Hekšová upozornila, že v online bazári často dochádza k uzatváraniu zmlúv medzi dvoma stranami, z ktorých ani jedna nie je podnikateľom. To so sebou prináša isté riziko, pretože kupujúci nemá takú ochranu, ako keby nakupoval v štandardnom obchode. Aj pri kúpe od nepodnikateľa by však spotrebiteľ mal mať možnosť uplatniť si právo takzvaného vadného plnenia. To je možné uplatniť hlavne vtedy, ak produkt nezodpovedá popisu a vlastnostiam, ktoré predávajúci deklaroval.
Reklamácia tovaru je však pri nákupe cez bazár problematickejšia. Mnoho závisí aj od serióznosti a ochoty predajcu. Kupujúci by si ale mal uvedomiť, ako starú vec kupuje. Ak je to vec, ktorá má niekoľko rokov, je prirodzené, že bude vykazovať zámky opotrebovania. V prípade, že sa v inzeráte uvádza, že produkt bol len rozbalený alebo odskúšaný, mal by byť v rovnakej kvalite ako nový produkt. „Bez ohľadu na to, či je predávajúcim podnikateľ alebo nie, pri použitých veciach platí, že je možné skrátiť dobu na vytknutie ‚vady‘ na jeden rok,“ píše portál Teraz.sk.
Pozor na podvodníkov
Podvodníci sú mimoriadne aktívni v online svete a nevyhýbajú sa ani bazárom. Tu to platí na oboch stranách, podvodník môže byť kupujúci aj predávajúci. Je preto vhodné, aby ste si druhú stranu vždy preverili, ak je to možné. Inak sa môže takýto nákup zmeniť na nočnú moru. Napríklad, ak nakupujete cez bazár na sociálnej sieti, treba sa pozrieť na vek profilu a na to, či je možné dohľadať staršie príspevky. Hekšová tiež doplnila, že podvodníci často útočia dvoma spôsobmi. Napríklad, že neodošlú tovar alebo ukončia komunikáciu vtedy, keď im záujemca pošle peniaze na bankový účet.
Druhý spôsob je oveľa premyslenejší a podvodník využije odkaz zaslaný v správe (e-mail, SMS). Tento odkaz často smeruje na falošné stránky dopravcu, banky alebo platobnej brány. Ak záujemca o danú vec na tomto falošnom webe vyplní svoje citlivé údaje (napr. číslo karty), podvodník tieto údaje zneužije a ukradne mu z účtu peniaze. Na takéto odkazy v správach sa odporúča vôbec neklikať a ignorovať ich.
Hekšová spresnil, že ak už záujemca vyplnil svoje platobné údaje, treba bezodkladne kontaktovať svoju banku. V prípade, že vyplnil aj iné citlivé údaje, napríklad číslo občianskeho preukazu, treba sa obrátiť na Políciu Slovenskej republiky. Políciu môžete kontaktovať aj vtedy, ak máte podozrenie na spáchanie trestného činu v súvislosti s predajom či nákupom použitého tovaru.