Viaceré automobilky si aktuálne prechádzajú tŕnistým obdobím. Čelia čoraz intenzívnejšej konkurencii zo strany čínskych výrobcov či zápasia s komplikovaným prechodom na elektrický pohon. Obzvlášť zle na tom je japonský Nissan, ktorý sa aj v našich zemepisných šírkach teší nemalej popularite. No žiaľ, tá nestačí na odstránenie všetkých tých finančných problémov, ktoré ju sužujú.
Ako píše server Topspeed.sk, pod vedením generálneho riaditeľa Ivana Espinosu, ktorý túto funkciu prevzal len nedávno, automobilka čelí dramatickému prepadu hospodárskych výsledkov. Alarmujúci je hlavne deficit vo výške až 680-miliárd jenov, čo v prepočte vychádza na približne 4,2-miliardy eur.
Táto zložitá situácia de facto prinútila riaditeľa prijať úsporné opatrenia, ktoré zahŕňajú zatvorenie siedmich výrobných závodov a prepustenie až 20 000 zamestnancov. Napriek tomu ale priznal, že ani takéto tvrdé kroky nemusia stačiť, a teda že časom môže dôjsť k ďalším zásahom.

Viaceré z faktorov, ktoré viedli ku kritickému stavu automobilky, pochádzajú z vonkajšieho prostredia. Predovšetkým sú problémom americké clá, ktoré výrazne zvyšujú náklady na vývoz.
Reštrukturalizácia je teda nevyhnutná, pričom podľa Nissanu by nemala zahŕňa len znižovanie výdavkov – otvorene hovorí o hľadaní strategické partnera. Pôvodne sa v tejto súvislosti spomínala Honda, no vzájomné rokovania stroskotali na tom, že žiadala úplnú kontrolu nad Nissanom. Táto podmienka bola pre vedenie spoločnosti neakceptovateľná.
Nissan rokuje s Toyotou
Už-už to vyzeralo, že Nissan čoskoro ohlási koniec. Teraz ale prichádza nečakaný zlom. Pomocnú ruku totiž podáva iné známe meno, a síce Toyota. Podľa informácií japonského denníka Mainichi a portálu Automotive News vstúpili spoločnosti do predbežných diskusií. Hoci konkrétne mená zatiaľ nie sú známe, rokovania majú podľa všetkého prebiehať na úrovni vyššieho manažmentu oboch automobiliek.
Dôležité je, že tentokrát sa nehovorí o úplnom prevzatí, ale o strategickom partnerstve, v ktorom by Toyota pôsobila ako dočasný podporovateľ počas reštrukturalizačného procesu Nissanu. Ide o mimoriadne nezvyčajný krok, keďže Toyota je dlhodobo považovaná za hlavného domáceho rivala Nissanu. Ak by sa partnerstvo zrealizovalo, mohlo by ísť o jeden z najprekvapivejších obratov v histórii japonského automobilového priemyslu.
Prispeje aj Renault?
Stojí však za zmienku, že v rovnici stále zostáva ešte jeden hráč, a to francúzsky Renault, ktorý má v Nissane významný vlastnícky podiel a doposiaľ zohrával kľúčovú úlohu v smerovaní automobilky. Z toho vyplýva, že ak by sa Toyota a Nissan dohodli na akomkoľvek druhu spolupráce, bude musieť byť zapojený aj francúzsky partner. Renault zatiaľ na možné zmeny oficiálne nereagoval.
Z dlhodobého hľadiska by partnerstvo s Toyotou mohlo znamenať výrazné posilnenie Nissanu, ktorý by mohol profitovať zo synergií v oblasti výskumu, vývoja, výroby či logistiky. Zároveň by to mohlo pomôcť Toyote posilniť svoje postavenie v segmente elektromobility a autonómnych technológií, kde Nissan vyvíjal niektoré pokročilé riešenia.
Pohroma za pohromou
Ako sme vás informovali v našom nedávnom článku, Nissan v záujme osekať náklady oznámil plán znížiť objem pracovnej sily až o 15 percent, čo predstavuje jednu z najväčších redukcii počtu pracovníkov v automobilovom sektore za posledné roky.
Nissan očakáva obrovskú finančnú stratu za prebiehajúci fiškálny rok. Podľa oznámenia z konca apríla by čistý výsledok mohol byť v mínuse až 700- až 750-miliárd japonských jenov, čo v prepočte predstavuje 4,29- až 4,59-miliardy eur. Tieto čísla sú dramaticky horšie v porovnaní s februárovou prognózou, keď automobilka očakávala stratu len 80-miliárd jenov (cca 490-miliónov eur).

Nissan vo vyhlásení uviedol, že zhoršený hospodársky výhľad súvisí najmä s vysokými nákladmi na reštrukturalizáciu, ale aj so zvýšenou neistotou v globálnom obchode. Jedným z hlavných rizikových faktorov je zavedenie 25-percentného cla na dovoz automobilov do USA, ktoré vážne ovplyvňuje ekonomiku firmy.
USA sú pritom pre Nissan kľúčovým trhom. Viac ako štvrtina všetkých predaných vozidiel v minulom roku smerovala práve tam. Mnohé z týchto áut však boli vyrobené v Japonsku alebo Mexiku, teda v krajinách, ktoré sú priamo zasiahnuté dovoznými clami. Dôsledkom je strata cenovej konkurencieschopnosti a tlak na presun výroby či prispôsobenie modelového portfólia.
Nissan si už dlhšie prechádza obdobím transformácie, ktoré zahŕňa prechod na elektromobilitu, reštrukturalizáciu medzinárodnej produkcie, ale aj hľadanie nových partnerstiev. Okrem globálnych problémov však je za dlhodobým oslabením firmy aj vplyv korupčného škandálu bývalého šéfa Carlosa Ghosna, ktorý zanechal reputačné škody aj chaos v strategickom vedení firmy.