Medzi vodičmi patria k obľúbeným navigačným aplikáciám napríklad Waze alebo Google Mapy. Oba tieto produkty patria pod Google, avšak v niektorých krajinách sa nad nimi zmráka. Jedna z mimoriadne populárnych funkcií čelí zákazu.
Ako informoval motoristikcý portál Autoviny.sk, niektorým európskym krajinám prekáža zobrazovanie policajných hliadok. Údajne to môže pomáhať zločincom, aby takto unikali pred spravodlivosťou a obchádzali zákon.
Waze čelí v Európe zákazu
Waze aj Google Mapy využívajú vodiči pre navigáciu v teréne. Okrem toho, že sa vďaka týmto aplikáciám vodič dostane na požadované miesto a nezblúdi ani tam, kde je prvýkrát, aplikácie majú aj ďalšie výhody. Medzi ne patria napríklad upozornenia na dopravné nehody, kolóny, výtlky na cestách, policajné hliadky či radary. Vodič sa vďaka tomu môže vyhnúť potenciálnej pokute, no pre políciu tieto funkcie predstavujú riziko. Francúzsko už obmedzilo niektoré funkcie navigačnej aplikácie Waze a teraz chce niečo podobné urobiť aj ďalšia európska krajina – Španielsko. Ako sme naznačili, miestne Generálne riaditeľstvo cestnej premávky (DGT) si myslí, že zobrazenie polohy rýchlostných radarov alebo policajných hliadok napomáha zločinom unikať pred spravodlivosťou.
A hoci aplikácie typu Waze prinášajú vodičom praktické funkcie a informácie, niektorým odborníkom na bezpečnosť sa to nepáči. Španielska polícia zdôrazňuje, že informácie o policajných kontrolách alebo rozmiestnených radaroch môžu pomáhať napríklad aj vodičom pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok. Taktiež osobám, ktoré chcú páchať trestnú činnosť, prípadne tým, čo už niečo spáchali a patria k hľadaným zločincom. Vďaka varovaniam z aplikácie sa vodiči vedia vyhnúť policajným kontrolám a teda ich minie aj trest.
Španielsko sa inšpiruje Francúzskom
Francúzsko obmedzilo funkciu navigačných aplikácií už skôr. Podľa portálu Autoviny.sk tamojšie zákony umožňujú aplikáciám zobrazovať len takzvané nebezpečné zóny. Ide o úseky, kde môže byť radar, dopravná nehoda alebo iné riziko. Vodič však nedostane konkrétnu informáciu, o čo presne ide. Španielsko sa inšpirovalo a chce zaviesť niečo podobné. Navigačné aplikácie by už nemohli zobrazovať presnú polohu mobilných radarov a policajných kontrol. Šoféri by mali len orientačné informácie o hrozbách, na ktoré môžu natrafiť počas svojej jazdy.
Návrh zákona zatiaľ neprešiel, no ak sa tak stane, španielski vodiči budú mať menej možností, ako sa vyhnúť potenciálne rizikovej udalosti na ceste. Niektorí miestni obyvatelia návrh zákona vítajú, iní ho považujú za obmedzujúci. Zavedením zákazu funkcie sa stane aplikácia Waze menej praktickou a v podstate príde o svoju najväčšiu výhodu. Hlásenia dopravných nehôd, policajných hliadok, kolón a podobne fungujú totižto na princípe zdieľania informácií. Jednotlivé informácie zdieľajú samotní používatelia a v reálnom čase.