Návšteva čerpacej stanice je pre mnohých Slovákov nepríjemným zážitkom, a to najmä kvôli cenám obľúbených pohonných hmôt, ktorými sú benzín a nafta. Hoci je pravda, že cenovky sa v poslednom období prepisovali len mierne, prípadne vôbec, na trhu neustále dochádza k zmenám, ktoré môžu scenár veľmi rýchlo upraviť. Nie všetky zmeny sú však okamžite zlé, aj keď to na prvý pohľad môže vyzerať inak.
Ako uvádza magazín TREND.sk, globálne zmeny v ropnom priemysle, stupňujúce sa geopolitické napätie a vnútorné rozpory v OPEC-e vytvárajú podmienky, ktoré by mohli priniesť motoristom výrazne lacnejšie tankovanie.
Permská panva spomaľuje
Jeden z hlavných motorov rastu americkej ťažby ropy, teda Permská panva na juhu USA, začína po dvoch dekádach intenzívnej ťažby vykazovať známky vyčerpania. Toto rozsiahle ložisko, ktoré sa rozprestiera medzi Texasom a Novým Mexikom, dnes produkuje viac ako polovicu celkovej ropy v USA. Ak by bola samostatným štátom, stala by sa štvrtým najväčším producentom ropy na svete.

Permská panva pozostáva z dvoch hlavných rezervoárov, menovite Midland a Delaware. Prvý z nich je už vyťažený z dvoch tretín, druhý má ešte približne polovicu kapacity k dispozícii. Ani najmodernejšie technológie nedokážu úplne obísť geologické limity ložísk, a preto tempo rastu americkej produkcie postupne slabne. To otvára priestor pre rastúci vplyv OPEC-u na svetový trh.
OPEC, teda Organizácia krajín vyvážajúcich ropu, pritom plánuje navýšiť produkciu o 411 000 barelov denne (1 barel = 159 litrov). Pridajú sa najmä Rusko, Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty, Kuvajt, Irak, Alžírsko, Kazachstan a Omán.
Kartel však zároveň čelí vnútorným sporom. Niektoré štáty totiž nedodržiavajú dohodnuté kvóty, čím poškodzujú krajiny, ktoré sa snažia pravidlá rešpektovať. Pochopiteľne, táto situácia buduje silné napätie, hlavne zo strany Saudskej Arábie, ktorá v rámci OPEC-u kľúčovým hráčom.
Zvláštny prípadom je Irán, ktorý napriek medzinárodným sankciám dokáže naďalej exportovať ropu tajnými cestami. Používa pritom metódy pripomínajúce špionážne filmy – tankery menia mená, uvádzajú falošné polohy, vykonávajú prekládky ropy na otvorenom mori a vystavujú rôzne verzie prepravných dokumentov. Platby prebiehajú v hotovosti a jeden tanker môže počas roka obísť celý svet, pričom ropa na jeho palube sa „zmení“ z iránskej na irackú alebo malajskú.
Ruský rozpočet pod tlakom
Do pozornosti tiež treba dať Rusko. Ropa má v ruskom rozpočte kľúčové postavenie, nakoľko tvorí približne tretinu všetkých príjmov štátu a dve tretiny príjmov z exportu fosílnych palív.
V marci 2025 dosahoval ruský príjem z ropy a plynu 637-miliónov eur denne, no aktuálne ceny ropy klesli pod úroveň 70 dolárov za barel, čo je hranica, na ktorej je nastavený ruský rozpočet. Tento pokles znamená pre vojnovú ekonomiku Kremľa problém, pretože obmedzuje schopnosť financovať vojnu na Ukrajine, kde Rusko zároveň vedie taktické boje aj diplomatickú hru.
Benzín a nafta len za 1 euro?
Do celkovej rovnice vstupujú aj ďalšie faktory, vrátane recesie v USA, oslabeného dolára a neschopnosti OPEC-u udržať jednotný kurz. Spolu vytvárajú tlak na pokles cien ropy, ktorý sa už prejavuje aj na svetových trhoch s palivami.
Pre slovenských motoristov to znamená pozitívny výhľad. Ceny benzínu a nafty sa už teraz pohybujú na najnižších úrovniach za posledné štyri roky, pričom ak trend poklesu cien ropy vydrží, môže sa zopakovať situácia z pandemických rokov 2020 a 2021. Vtedy sa benzín predával tesne nad hranicou jedného eura a nafta dokonca pod 1 euro za liter.

Len dočasná úľava?
Takýto stav by vodiči rozhodne uvítali. Je však otázne, ako dlho by vydržal (ak by teda naozaj nastal). Ako sme vás totiž informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, už o dva roky majú vstúpiť do platnosti nové „emisné pravidlá“ Európskej únie (EÚ), ktoré môžu ceny palív opäť vyhnať smerom nahor.
Kým v súčasnosti sú ceny benzínu a nafty ovplyvňované hlavne vývojom na svetových trhoch, od roku 2027 sa do popredia dostane úplne nový faktor, a síce systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II.
Ide o podstatnú súčasť klimatickej politiky Európskej únie (EÚ), pričom podľa aktualizovaného zoznamu pravidiel sa už nebude týkať len priemyslu, ale aj bežných občanov. Cieľom tohto systému je do rovnice zahrnúť aj emisie, ktoré vznikajú pri spaľovaní fosílnych palív v doprave či domácnostiach.
Základom systému ETS II je povinnosť nakupovať emisné povolenky za každú tonu CO2, ktorú spôsobia produkty ako benzín či nafta. A žiaľ, firmy, ktoré dodávajú tieto produkty na trh, budú musieť tieto dodatočné náklady premietnuť do koncových cien.

Pri očakávanej cene povolenky 200 eur za tonu CO2 by tak mohlo dôjsť k zdraženiu pohonných látok až o 60 centov na liter. Ak by sa súčasná priemerná cena 95-oktánového benzínu pohybovala okolo 1,50 eura, mohla by po zavedení ETS II narásť na 2,10 eura.
Podľa odborníkov z európskych výskumných centier, ako je napríklad nemecké Centrum pre európsky výskum vedené Achimom Wambachom, je takýto vývoj pravdepodobný a realistický. V období do roku 2030 sa navyše predpokladá, že cena emisnej povolenky bude kolísať medzi 100 až 300 eurami za tonu CO2, čo znamená, že v konečnom dôsledku môžu byť cenové výkyvy ešte výraznejšie.