Na spoločnosť Apple bola podaná hromadná žaloba a v rámci nej bude tento technologický gigant vracať peniaze niektorým používateľom. Finančnú kompenzáciu dostanete však len po splnení prísnych podmienok. Ako uvádza spravodajský portál CNN, nárok na peniaze máte vtedy, keď sa vám hlasová asistentka Siri spustila neúmyselne.
Možné vyplatenie finančnej kompenzácie je súčasťou vyrovnania vo výške 95 miliónov dolárov, ktoré vyplýva z hromadnej žaloby. V žalobe sa uvádza, že náhodné aktivácie Siri umožnili tejto digitálnej asistentke odpočúvať súkromné rozhovory. Apple tieto obvinenia popiera, no na žiadosť portálu CNN o ďalší komentár firma nereagovala.
Apple vám možno dlhuje peniaze
Aby ste mali nárok na finančnú kompenzáciu, musíte splniť viacero podmienok. Jednou z nich je vlastniť zariadenie Apple so zapnutou funkciou Siri, ktoré ste si zakúpili v Spojených štátoch. Ak sa nákup uskutočnil od 17. septembra 2014 do 31. decembra 2024 a počas používania zariadenia sa vám Siri neúmyselne aktivovala, môžete mať nárok na kompenzáciu. Ale pozor, platí to len vtedy, ak sa vám Siri aktivovala počas súkromného rozhovoru.
Hlasová asistentka Siri bola uvedená na trh v roku 2011 a aktuálne je k dispozícii na viacerých zariadeniach Apple (napr. iPhone, iPad, Mac, MacBook a podobne). Zvyčajne sa aktivuje frázou „Hey Siri“ alebo stlačením a podržaním bočného tlačidla na iPhone, ak ste si túto funkciu nevypli. Spoločnosť Apple sa v súvislosti so svojou hlasovou asistentkou dostala pod drobnohľad v roku 2019. Viaceré médiá tvrdili, že hlasoví asistenti dokážu odpočúvať súkromné rozhovory. Netýkalo sa to však len Siri, ale aj ďalších digitálnych asistentov (napr. Google Assistant alebo Amazon Alexa).
Čo hovorí žaloba?
Žalobcovia tvrdia, že „nezrozumiteľné témy“ zo súkromných rozhovorov boli spoločnosťou Apple a jej partnermi použité na cielené zobrazovanie reklám. Apple údajne získal prístup k ich komunikácii a to bez ich súhlasu vďaka neúmyselnej aktivácii Siri. Tvrdia teda, že Siri sa spustila bez toho, aby ju k tomu vyzvali vyslovením frázy alebo stlačením príslušného tlačidla.
Podľa portálu CNN tvrdil Apple vo verejnom vyhlásení z januára, že nikdy nepoužil údaje zo Siri na vytváranie marketingových profilov a nikdy ich nesprístupnil na reklamné účely. Apple vo vyhlásení zdôraznil, že neustále vyvíja technológie, aby bola Siri ešte viac súkromná a bude v tom pokračovať. Spoločnosť tiež doplnila, že sa snaží posilniť súkromie minimalizáciou množstva údajov zhromažďovaných počas interakcií so Siri, ktoré využívajú servery Apple. Požiadavky preto spracováva čo najviac priamo na zariadení používateľa.

Ako podať reklamáciu?
Ak spĺňate podmienky, mali by ste dostať e-mail na adresu, ktorú máte prepojenú so svojim Apple ID. E-mail obsahuje informácie, ktoré sú potrebné pre formulár žaloby, napríklad potvrdzovací kód, identifikačný kód žalobcu a odkaz na webovú stránku žaloby. Na tomto je webe je tiež dostupný verejný formulár, avšak spotrebitelia musia predložiť dôkaz o tom, že si zakúpili zariadenie Apple, ktoré je vybavené hlasovou asistentkou Siri. Termín na podanie žiadosti je do 2. júla 2025, pričom žiadosť je možné podať až pre päť zariadení so Siri.