apple

Applu sa zapáčila klasická hudba, kúpil službu Primephonic

Jej obsah presunie do Apple Music.

Primephonic je pomerne jedinečnou hudobnou službou, ktorá vznikla ako americko-holandský startup pred 3 rokmi. Pop, hip-hop alebo napríklad elektronickú hudbu v nej však nenájdete. Zameriava sa výlučne na klasický žáner.

Primephonic je niečo ako Spotify pre klasickú hudbu. Mobilná aplikácia pre Android a iOS umožňuje vyhľadávať a streamovať rôznych hudobníkov, skladby aj celé albumy. Dostupný je aj špecifickejší výber podľa orchestra, dirigenta, zboru alebo trebárs sólistu.

Foto: Primephonic

Klasická hudba je pritom okrajovým žánrom, aspoň v porovnaní s ostatnými žánrami, ktoré dominujú vo všetkých štandardných hudobných službách ako Deezer, Tidal, Spotify a podobne. Na americkom trhu predstavuje klasický žáner len 1 percento z celkového množstva skonzumovanej hudby.

Streamingoví giganti sa preto orientujú na mainstreamovú hudbu a klasiku nechávajú viac-menej bokom. Tento žáner ale má svojich poslucháčov, čo sa tvorcovia služby Primephonic rozhodli využiť. Primephonic skôr využíva „dieru na trhu“, za konkurenciu pre populárne streamingové služby sa nepovažuje.

35 až 40 percent ľudí s predplatným Primephonic si zároveň platí aj za Spotify alebo Apple Music, uviedli tvorcovia v roku 2019 pre magazín PCMag.

Apple

Autori hudobnej služby si pred tromi rokmi asi nepredstavovali, že ich jedného dňa kúpi taká firma, akou je Apple. Stalo sa. Koľko kalifornský výrobca za Primephonic zaplatil, zostáva tajomstvom. Spokojné sú ale obe strany.

Funkcie a zoznamy skladieb spoločnosť začlení do svojej hudobnej služby Apple Music, čoho výsledkom má byť „výrazne lepší zážitok z počúvania klasickej hudby“. Čo je však zaujímavé, Apple chce v budúcom roku používateľom sprístupniť aj samostatnú streamingovú aplikáciu, kde nájdu iba klasický žáner.

Primephonic
Foto: Apple

Primephonic ako taký prevádzku ukončí 7. septembra. Nových predplatiteľov už neprijíma, tým súčasným poskytne kompenzáciu. Vráti im alikvotnú časť z uhradenej platby a zároveň im dá poukaz na používanie služby Apple Music na 6 mesiacov zadarmo.

“Ako startup zameraný iba na klasiku nedokážeme osloviť väčšinu poslucháčov klasickej hudby, najmä tých, ktorí počúvajú mnoho ďalších hudobných žánrov. Preto sme dospeli k záveru, že na to, aby sme dosiahli svoj cieľ, musíme nadviazať partnerstvo s poprednou streamovacou službou, ktorá obsahuje všetky hudobné žánre a taktiež zdieľa našu lásku ku klasickej hudbe,“ ozrejmil Primephonic.

Aj pri aktuálnej akvizícii je vidieť, že Applu záleží na detailoch. Klasická hudba nie je ani zďaleka najpočúvanejšia. Ak si ju však niekto bude chcieť v Apple Music pustiť, vybrať si bude môcť z kvalitnej a obsiahlej zbierky. Nehovoriac o tom, že si ju užije v atraktívnejšom priestorovom formáte (Spatial Audio), ktorý hudobná služba od Apple podporuje.