Rada Európskej únie sa dohodla s Európskym parlamentom na kontroverznom návrhu spoplatňovania európskych diaľnic vrátane tých slovenských. Národné diaľničné známky by po schválení tohto návrhu mohli skončiť a nahradiť by ich mal systém Eurovignette, upozornil Euractiv.
Cieľom nového riešenia má byť zníženie emisií znečisťujúcich plynov a preťaženie infraštruktúry. Národné diaľničné známky tak pravdepodobne nahradí jednotný systém výberu mýta, ktorý bude fungovať vo všetkých členských štátoch.
Eurovignette: Ako to bude fungovať a koľko budeme platiť?
Jednotnú cenu za „euro diaľničnú známku“ nečakajte. EÚ chce nastoliť nové pravidlá, ktoré budú zohľadňovať rôzne faktory. Výšku poplatkov má určovať uhlíková stopa jednotlivých vozidiel ako aj to, koľko kilometrov po diaľnici prejdete.

To znamená, že ak 100 kilometrov prejdete na elektromobile, budete platiť výrazne menej, ako keď prejdete 100 kilometrov na výkonnom športovom aute s vysokými emisiami. Rozhodovať však nebude len vek vozidla, ale aj to či spĺňa prísne emisné normy zavedené EÚ.
Sadzba za prejdený kilometer na diaľnici sa však môže zmeniť doslova z minúty na minútu. Systém má totiž vyhodnocovať či na úseku, ktorý chcete prejsť nie je riziko vytvorenia zápchy. Ak áno, cenu môže zdvihnúť až o 50 percent.

EÚ tak veľmi jednoducho dokáže potrestať vodičov, ktorí do dopravnej špičky prispievajú vlastným vozidlom namiesto toho, aby využili verejnú dopravu. Diaľničné mýto platené podľa prejdených kilometrov má EÚ nasadiť v roku 2029 pre najťažšie vozidlá, neskôr k nim má pridať aj ostatné kategórie vozidiel vrátane osobných áut.