5G auto

Auto pripojené k 5G sieti: SjF, FIIT a Orange predviedli jedinečnú integráciu

Špičkový výskum prepojený s praxou.

Ak ste si počas včerajšieho horúceho dňa spravili prechádzku po bratislavskej Petržalke, natrafiť ste mohli na malý elektromobil Volkswagen e-Up vybavený množstvom senzorov a kamier. Toto špeciálne upravené vozidlo bolo počas jazdy pripojené k 5G sieti Orange.

Ide o spoločný projekt Strojníckej fakulty STU, Fakulty informatiky a informačných technológií STU a spoločnosti Orange Slovensko, ktorým demonštrovali integráciu 5G siete priamo pri jazde elektromobilu.

Bol to prvý dôkaz revolúcie, ktorú nám o pár rokov môžu siete 5. generácie sprostredkovať, prízvukovali predstavitelia projektu.

5G auto
Foto: Red.

Vďaka pripojeniu k 5G sieti a záplave senzorov (kamery, LiDAR, snímače otáčok kolies, telemetrické senzory…) bolo možné vytvoriť z reálne jazdiaceho elektromobilu takzvané digitálne dvojča. Vozidlo bolo pripojené ku komerčnej 5G sieti Orange, ktorou operátor pokryl mestskú časť Petržalka.

Údaje z reálne jazdiaceho automobilu boli spárované s virtuálnym počítačovým modelom a všetky technické prevádzkové parametre z vozidla boli online vysielané do centrálneho počítača. Prostredníctvom 5G siete bolo možné tieto údaje prenášať takmer okamžite, s minimálnou latenciou na úrovni 500 milisekúnd.

Objem prenášaných dát bol pritom značný. Okrem údajov z telemetrických senzorov vozidlo zdieľalo aj obraz zo 4 kamier a LiDAR-u.

auto 5G
Foto: Red.

Následne boli tieto údaje spracované a mohli byť využité pre optimalizáciu spotreby elektrickej energie, napríklad pri meniacich sa poveternostných podmienkach. Do budúcna je cieľom, aby na serveri prebiehajúce výpočty komunikovali priamo s vozidlom. Ide o prvý krok pre inteligentnú budúcnosť dopravy vo všeobecnosti za využitia 5G siete.

Pomocou 5G siete sa ale autá budúcnosti ovládať nebudú. Riadenie bude vždy integrované priamo vo vozidle. Výpadok siete či slabé pokrytie riadenie a možnosť ovládať vozidlo neovplyvní. Výhody pripojenia vozidla k 5G sieti sú však značné. Za zmienku určite stojí bezpečnosť.

5G auto
Vysoko citlivé senzory snímali polohu, natočenie a otáčky kolies. Foto: Red.

Inteligentné autá a ich vodiči môžu napríklad získavať informácie od iných účastníkov cestnej premávky. Pokiaľ sa za neprehľadnou zákrutou stane nehoda, ktorú vodič nemá šancu vidieť, informáciu o prekážke dostane skôr, ako k nej dorazí. Zareagovať môže priamo vodič, poprípade asistenčné systémy vozidla, ktoré riziko ďalšej kolízie odvrátia.

„Toto desaťročie je obdobím najväčších zmien v histórii automobilového priemyslu vôbec. Najväčšími výzvami sú alternatívne pohony, palivá a autonómne systémy riadenia,” uviedol profesor Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave. 

auto
LiDAR bol umiestnený na streche vozidla. Prostredie dokázal snímač na vzdialenosť 150 metrov. Foto: Red.

„Sme radi, že aj projekt 5G a autonómnej dopravy preukazuje funkčnosť a efektívnosť prepájania výskumu s praxou, po ktorej všetci voláme. Verím, že povzbudí aj ďalších partnerov k spolupráci s výskumno-vzdelávacou sférou,” povedal Ivan Kotuliak, dekan FIIT STU.

elektromobil
Jedna zo štyroch kamier umiestnených na elektromobile. Foto: Red.

Pre účely prepájania najnovších strojárskych a IT technológií či umelej inteligencie vznikol Automotive innovation lab pod vedením doc. Ľuboša Magdolena zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Výskumníci a študenti SjF STU a FIIT STU implementujú najnovšie poznatky do praxe.

auto
Foto: Red.

„Automotive innovation lab sme založili za účelom zmysluplne uplatniť vedomosti z výskumu na zvýšenie bezpečnosti vozidiel v premávke. Mne osobne sa páči myšlienka zosúladiť ľudí z rôznych odborov pri výskume autonómnych systémov riadenia a ich implementácii do praxe. Cieľ je nám všetkým jasný, avšak táto cesta prináša aj rôzne prekážky, ktoré sa nám darí spoločne prekonávať,” skonštatoval  Tomáš MILESICH zo Strojníckej fakulty STU. 

5G sieti
Batožinový priestor obsadili najmodernejšie technológie. Foto: Red.

„Mám rád výzvy a pripojenie áut do Internetu pomocou 5G sietí rozhodne je takou výzvou. Nejde totiž len o to, či jedného dňa autá budú skutočne jazdiť samé, ale pripojenie áut do 5G otvára aj bez toho neuveriteľne veľa príležitostí, ako zvyšovať bezpečnosť na našich cestách a predchádzať zbytočným nehodám,” povedal Marek Galinski z Fakulty informatiky a informačných technológií STU.

5G sieti
Zľava: Ivan Kotuliak, dekan Fakulty informatiky a informačných technológií STU, Eric Maintenay, riaditeľ úseku informačných technológií a sietí spoločnosti Orange Slovensko, Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Zdroj: Orange

Vysokorýchlostná 5G sieť je technologickým míľnikom, ktorý prichádza v priemere len raz za desať rokov. Okrem vysokých prenosových rýchlosti a nízkej doby odozvy prináša aj úplne nové možnosti, ktoré ocenia nielen bežní používatelia, ale aj podniky a firmy chystajúce sa na výzvy budúcnosti, ako sú Internet vecí, Smart továrne, Smart mestá, autonómne vozidlá a mnohé ďalšie.

Práve automobilový priemysel sa aj vďaka 5G sieti môže posunúť na vyšší level.