TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Auto pripojené k 5G sieti: SjF, FIIT a Orange predviedli jedinečnú integráciu
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Auto pripojené k 5G sieti: SjF, FIIT a Orange predviedli jedinečnú integráciu

Marek Urban
29. júna 2021
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Ak ste si počas včerajšieho horúceho dňa spravili prechádzku po bratislavskej Petržalke, natrafiť ste mohli na malý elektromobil Volkswagen e-Up vybavený množstvom senzorov a kamier. Toto špeciálne upravené vozidlo bolo počas jazdy pripojené k 5G sieti Orange.

Ide o spoločný projekt Strojníckej fakulty STU, Fakulty informatiky a informačných technológií STU a spoločnosti Orange Slovensko, ktorým demonštrovali integráciu 5G siete priamo pri jazde elektromobilu.

Bol to prvý dôkaz revolúcie, ktorú nám o pár rokov môžu siete 5. generácie sprostredkovať, prízvukovali predstavitelia projektu.

5G auto
Foto: Red.

Vďaka pripojeniu k 5G sieti a záplave senzorov (kamery, LiDAR, snímače otáčok kolies, telemetrické senzory…) bolo možné vytvoriť z reálne jazdiaceho elektromobilu takzvané digitálne dvojča. Vozidlo bolo pripojené ku komerčnej 5G sieti Orange, ktorou operátor pokryl mestskú časť Petržalka.

Údaje z reálne jazdiaceho automobilu boli spárované s virtuálnym počítačovým modelom a všetky technické prevádzkové parametre z vozidla boli online vysielané do centrálneho počítača. Prostredníctvom 5G siete bolo možné tieto údaje prenášať takmer okamžite, s minimálnou latenciou na úrovni 500 milisekúnd.

Objem prenášaných dát bol pritom značný. Okrem údajov z telemetrických senzorov vozidlo zdieľalo aj obraz zo 4 kamier a LiDAR-u.

auto 5G
Foto: Red.

Následne boli tieto údaje spracované a mohli byť využité pre optimalizáciu spotreby elektrickej energie, napríklad pri meniacich sa poveternostných podmienkach. Do budúcna je cieľom, aby na serveri prebiehajúce výpočty komunikovali priamo s vozidlom. Ide o prvý krok pre inteligentnú budúcnosť dopravy vo všeobecnosti za využitia 5G siete.

Pomocou 5G siete sa ale autá budúcnosti ovládať nebudú. Riadenie bude vždy integrované priamo vo vozidle. Výpadok siete či slabé pokrytie riadenie a možnosť ovládať vozidlo neovplyvní. Výhody pripojenia vozidla k 5G sieti sú však značné. Za zmienku určite stojí bezpečnosť.

Neprehliadnite

Vlastníctvo auta má SKONČIŤ: Za každý prejdený kilometer máme platiť takmer 0,10 €
NOČNÁ MORA pre motoristov: Staršie autá majú na STK chodiť 2x ročne
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Vodiči, POZOR: V roku 2025 sa zmenilo EXTRÉMNE dôležité pravidlo. Toto je po novom zakázané, čelíte pokute
5G auto
Vysoko citlivé senzory snímali polohu, natočenie a otáčky kolies. Foto: Red.

Inteligentné autá a ich vodiči môžu napríklad získavať informácie od iných účastníkov cestnej premávky. Pokiaľ sa za neprehľadnou zákrutou stane nehoda, ktorú vodič nemá šancu vidieť, informáciu o prekážke dostane skôr, ako k nej dorazí. Zareagovať môže priamo vodič, poprípade asistenčné systémy vozidla, ktoré riziko ďalšej kolízie odvrátia.

„Toto desaťročie je obdobím najväčších zmien v histórii automobilového priemyslu vôbec. Najväčšími výzvami sú alternatívne pohony, palivá a autonómne systémy riadenia,” uviedol profesor Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave. 

auto
LiDAR bol umiestnený na streche vozidla. Prostredie dokázal snímač na vzdialenosť 150 metrov. Foto: Red.

„Sme radi, že aj projekt 5G a autonómnej dopravy preukazuje funkčnosť a efektívnosť prepájania výskumu s praxou, po ktorej všetci voláme. Verím, že povzbudí aj ďalších partnerov k spolupráci s výskumno-vzdelávacou sférou,” povedal Ivan Kotuliak, dekan FIIT STU.

elektromobil
Jedna zo štyroch kamier umiestnených na elektromobile. Foto: Red.

Pre účely prepájania najnovších strojárskych a IT technológií či umelej inteligencie vznikol Automotive innovation lab pod vedením doc. Ľuboša Magdolena zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Výskumníci a študenti SjF STU a FIIT STU implementujú najnovšie poznatky do praxe.

auto
Foto: Red.

„Automotive innovation lab sme založili za účelom zmysluplne uplatniť vedomosti z výskumu na zvýšenie bezpečnosti vozidiel v premávke. Mne osobne sa páči myšlienka zosúladiť ľudí z rôznych odborov pri výskume autonómnych systémov riadenia a ich implementácii do praxe. Cieľ je nám všetkým jasný, avšak táto cesta prináša aj rôzne prekážky, ktoré sa nám darí spoločne prekonávať,” skonštatoval  Tomáš MILESICH zo Strojníckej fakulty STU. 

5G sieti
Batožinový priestor obsadili najmodernejšie technológie. Foto: Red.

„Mám rád výzvy a pripojenie áut do Internetu pomocou 5G sietí rozhodne je takou výzvou. Nejde totiž len o to, či jedného dňa autá budú skutočne jazdiť samé, ale pripojenie áut do 5G otvára aj bez toho neuveriteľne veľa príležitostí, ako zvyšovať bezpečnosť na našich cestách a predchádzať zbytočným nehodám,“ povedal Marek Galinski z Fakulty informatiky a informačných technológií STU.

5G sieti
Zľava: Ivan Kotuliak, dekan Fakulty informatiky a informačných technológií STU, Eric Maintenay, riaditeľ úseku informačných technológií a sietí spoločnosti Orange Slovensko, Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Zdroj: Orange

Vysokorýchlostná 5G sieť je technologickým míľnikom, ktorý prichádza v priemere len raz za desať rokov. Okrem vysokých prenosových rýchlosti a nízkej doby odozvy prináša aj úplne nové možnosti, ktoré ocenia nielen bežní používatelia, ale aj podniky a firmy chystajúce sa na výzvy budúcnosti, ako sú Internet vecí, Smart továrne, Smart mestá, autonómne vozidlá a mnohé ďalšie.

Práve automobilový priemysel sa aj vďaka 5G sieti môže posunúť na vyšší level.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok snapdragon 865 Qualcomm Snapdragon 888+: Čipset pre vlajkové lode druhej polovice 2021 oficiálne predstavený
Ďalší článok Xiaomi chystá vlajkovú loď s 200 Mpx foťákom! Ide o model z radu Mi 12?
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
MIMORIADNE: Slovákom do schránok mieria nepríjemné listy. Oberú vás o peniaze (čo treba robiť)
10. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Slováci, POZOR: Štát ponúka príspevok 19 000 €, ktorý iste využijete. Vie o ňom málokto
10. júla 2025
Vodiči, POZOR: Na Slovensku sa chystá VEĽKÁ zmena pravidiel cestnej premávky (čo bude nové)
11. júla 2025
TV, operátor
MIMORIADNE: Zaviedli povinný TV poplatok. Platiť ho musia VŠETCI každý mesiac, mnohí o tom netušia
11. júla 2025

Najnovšie články

  • Skupina študentov zostala zaskočená: Železnice im zrušili bezplatné cestovanie
  • MIMORIADNE: Katastrofa je realitou. Práve schválili ničivý poplatok, ktorý nás ochudobní
  • Tvrdý ZÁKAZ: Lacný benzín? Ani náhodou! Prvý štát ho zakázal, okamžite ho pokutuje
  • Slováci, POZOR: Obľúbený liek proti bolesti môže spôsobiť demenciu. Vedci prišli s varovaním
  • YouTube sa zmení na nepoznanie. Po 10 rokoch nečakane skončí TÁTO funkcia

Bude sa vám páčiť

Neta Aya

Elektromobil s dojazdom „400 kilometrov“ nevydržal ani dva roky: Dnes prejde len 40, výrobca nemá novú batériu

11. júla 2025

Vodiči, POZOR: Slovensko zavádza NAJVÄČSIU novelu za dlhú dobu (toto sa mení)

11. júla 2025
Čínske elektromobily EÚ

Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur

9. júla 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ dáva vodičom TVRDÚ ranu: Máte takéto auto? Bohužiaľ, máme VEĽMI zlé správy

8. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?