meteorit

Nevídaný objav: Vedci v Afrike našli kus pradávnej planéty, je starší ako naša Zem

Sformoval sa pred takmer 4,6 miliardami rokov.

Meteorit Erg Chech 002, ktorý sa minulý rok našiel na pôde Afriky, zrejme nie je hocijaký meteorit. Vedci veria, že ide o kus planéty staršej ako je naša Zem, píše Futurism.

Samozrejme, na prvý pohľad sa to nemusí zdať ako ktovieaký objav. Medzinárodný tím vedcov však predpokladá, že kúsky kameňa o spoločnej váhe 32 kilogramov môžu patriť pradávnej protoplanéte. To môže ľudstvu ponúknuť o niečo lepší náhľad do minulosti našej slnečnej sústavy.

Meteorit bol okamžite po objavení označený ako nevídaný. Bol totiž sformovaný vulkanickou činnosťou, čo pre meteority nie je veľmi bežné. Práve tento fakt je hlavným indikátorom, že nepochádza len tak odniekiaľ, ale priamo z kôry inej planéty.

Kus protoplanéty staršej ako naša Zem
Zdroj: Maine Mineral and Gem Museum/Darryl Pitt/Live Science

Starší ako naša Zem

Ďalším zaujímavým faktom je jeho vek. Analýza rádioaktívneho rozkladu izotopov ukázala, že vzorka je stará viac než 4,566 miliardy rokov, čo je o trochu viac ako vek našej planéty.

Niektoré smartfóny Nokia získajú Android 11 neskôr, ukazuje harmonogram

Žiaľ, zatiaľ nie je úplne jasné, z ktorej protoplanéty meteorit pochádza a ani či táto protoplanéta stále existuje. “Suvenír”, ktorý nám zanechala, však môže ponúknuť odpoveď na tieto i ďalšie nezodpovedané otázky. K tomu sú však potrebné ďalšie a podrobnejšie analýzy, takže si budeme musieť ešte nejaký ten čas počkať.

Total